Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
arvio

Farpoint

Impulse Gearin VR-pyssyttely tulee yhdessä Sonyn uuden tähtäysohjaimen kera. Ja hyvinhän ne toimivat.

  • Teksti: Graham Bellars (Käännös: Markus Hirsilä)

Pelaajan oma alus koettaa telakoitua avaruusasema The Pilgrimille, joka on havainnut jotain kummallista maailmankaikkeuden äärissä. Pian ollaankin jo kartoittamattomalla planeetalla, ja pelastautumiskapselista poistumisen jälkeen on aika lähteä etsimään kadonneita matkakumppaneita. Käsissä oleva rynnäkkökivääri esittelee samalla uuden Aim controller -ohjaimen.

Farpoint hyödyntää uutta ohjainta erittäin mallikelpoisesti. Se muistuttaa muinaisen PS3:n Sharpshooteria yhdistäen kaikki perinteisen Dualshock 4 -ohjaimen ominaisuudet Playstation Move -kapulan kanssa samaan pakettiin. Muotoilu on hyvin yksinkertainen, mutta pian se unohtuu katseltaessa maailmaa PSVR-lasien läpi. Aim controller muovautuu hienosti monipuoliseksi joukoksi erilaisia aseita. Nappien sijoittelu on onnistunut, ja pelityyppiin tottumattomille ruudulla on muistutukset valikoihin pääsemiseksi, aseen lataamiseksi ja toissijaisen tulituksen suorittamiseksi. Värinätoiminto tekee pelikokemuksen todentuntuisemmaksi ammuttaessa niin rynnäkkökiväärillä, haulikolla kuin kranaattikiväärilläkin.

Farpoint on pelattavissa myös ilman Aim controlleria, ja perinteinen ohjain toimii sekin ihan hyvin. Jotkut tilanteet edellyttävät kuitenkin nopeaa ja tarkkaa tähtäystä, joten Aim controller on ehdottoman suositeltava valinta. Tulevaisuudessa muutkin pelit tukevat "Aimia", joten Farpoint kannattaa poimia kyytiin uuden ohjaimen kera.

VR-peleissä tietynlainen liike saattaa aiheuttaa pahoinvointia. Farpointissa on useita erilaisia vaihtoehtoja, joista saa valita mieleisensä. Arviota varten käytetty asetus oli "smooth movement", joka toimii käytännössä samalla tavalla kuin perinteinen FPS-ohjaus konsoleilla.

The Pilgrimillä samoillessa voi seurata jokseenkin lineaarista polkua, mutta halutessaan pääsee myös tutkimaan paikkoja ja peruuttamaan omia jälkiään taaksepäin. Näkymät ovat mittakaavaltaan varsin massiivisia, ja VR-kokemuksena se alleviivaa avaruuden massiivisen tyhjyyden eristynyttä tunnelmaa. Peli ei sovellu araknofoobikoille, sillä hämähäkkimäiset pahikset ovat aggressiivisia varjoista hyökkääjiä. Äänitehosteet ovat onnistuneita luoden tunnelmaa nurkkien nuohoamisen aikana, ja energinen musiikki puskee korviin hyökkäyksen sattuessa. Näin biisit antavat pelaajalle tiedon siitä, koska on aika toiminnalle ja koska taas voi rentoutua.

FarpointFarpointFarpoint
FarpointFarpointFarpointFarpoint
Tämä on mainos:
Tämä on mainos: