Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
arviot
Serial Cleaner

Serial Cleaner

Hiiviskelypelissä siivotaan muiden jälkiä.

  • Teksti: Ford James (Käännös: Markus Hirsilä)

Hotline Miami julkaistiin vuonna 2012, ja se toi muassaan runsaasti ruumiita ja verenvuodatusta 80-luvun malliin aina musiikkia myöten. Tällaisissa fiktiivisissä maailmoissa samoillessaan ihmiset harvemmin pysähtyvät miettimään, kuka kaiken sotkun oikein siivoaa. Hotline Miamissa tärkeää oli aseiden runsas käyttö ja raa'an voiman hyödyntäminen. Serial Cleaner ottaa niin paljon innoitusta, että sen nimi olisi voinut olla vaikka Hotline Miami: Serial Cleaner.

1970-luvulle sijoittuva Serial Cleaner seurailee noin 30-vuotiaan Bobbyn elämää, joka asustelee äitinsä kanssa. Ammattinimikkeenä hänellä on siivooja, mutta nimi ei kerro juuri mitään varsinaisesta toimenkuvasta. Bobby saa puheluja mystisiltä asiakkailta, joista yksi on Echo Killerina tunnetun miehen oikea käsi. Pelaaja ei koskaan tapaa sotkun aiheuttajia, mutta heidän toimintatavoistaan saa käsityksen television ja radion murharaporttien avulla. Jokainen tehtävä alkaa omasta talosta, jonka kuistilla joskus lojuu uudesta murhasta kertova sanomalehti.

Hotline Miamia pelanneet saavat samanlaisia tuntumia heti aloituksesta lähtien. Puhelin soi jokaisen kentän alussa. Talon edessä olevalla autolla ajetaan kohteeseen. Poliisipartiot vartioivat kohdetaloa rikospaikalla. Kaikki tuntuu tutulta, mutta haulikon ja rynnäkkökiväärin sijasta aseena ovatkin imuri ja ruumispussi.

Imuri on itse asiassa erittäin keskeinen osa pelikokemusta. Hiiviskely ja vaivihkaisuus ovat pelin koko idea, ja suurin osa ajasta menee poliisien välttelyyn todisteita, ruumiita ja verta pois siivoillessa. Äänet on toki otettava huomioon: jokainen toiminto liikkumista myöten tuottaa melua. Poliisin kuullessa jotain he toki reagoivat tilanteeseen. On sanottava, että moppi olisi ollut tilanne huomioiden parempi väline kuin imuri.

Varsinainen toiminta muuttuu hyvinkin itseään toistavaksi muutaman tehtävän jälkeen. Uusia kykyjä lisätään repertuaariin ajan kanssa. Näitä ovat muun muassa oikoreitit ja huomion herättäjinä toimivien äänilähteiden käyttö. Tavoite säilyy koko ajan samana: hävitä ruumiit, kerää todisteet ja poista suurin osa verestä. Kiinni toki ei saa jäädä. Osa vartijoista kulkee tiettyä reittiä, kun taas osa pysyy koko ajan paikoillaan. Eri tyyppisiä poliiseja kohdataan ajan kanssa, kuten esimerkiksi pilliin puhaltamalla kaikki vartijat paikalle hälyttävä versio. Kokonaan mustiin pukeutunut poliisi taas liikkuu paljon nopeammin kollegoihinsa verrattuna.

Hämmentävää on kuitenkin se, miten kyvytön virkavalta on löytämään pelaajaa tämän loikattua hetkeksi piilopaikkaan. Suojaan pääsee katoamalla koska tahansa läheiseen puskaan tai roskakorin taakse. Takaa-ajossa ollut poliisi kadottaa silloin pelaajan täydellisesti palaten hetken kuluttua takaisin normaalille partioreitilleen. Toisin sanoen tekoäly on ylivoimaisesti se kehnoin osuus Serial Cleanerissa.

Serial CleanerSerial CleanerSerial CleanerSerial Cleaner
Serial CleanerSerial Cleaner
Tämä on mainos:
Tämä on mainos: