Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
arviot
Superhot

Superhot VR

Ollapa toimintasankari omassa Matrix-maailmassa!

(Superhotin perusversion arvio on luettavissa täältä.)

Kolmisen vuotta sitten Puolasta pölähti maailmalle harrastelijaryhmä mullistavalla idealla FPS-tyylilajiin. Pelintekokilpailun tuotoksena syntyi uudenlainen toimintapeli, jonka keskiössä oli pelimaailman ajan eteneminen hahmon liikkeiden myötä. Superhot Team on työstänyt ideaansa kokonaiseksi peliksi kaikki nämä vuodet ja lopputulos on nyt vihdoin tähtäimessä VR:nä!

Superhot VR:n tarina poukkoilee tietokonemaailman ja pelihahmon mielen sopukoiden välillä hämärtäen rajoja varsin korkealentoisesti. Tietokoneen kautta saatujen ohjeiden mukaisesti korpuilta (3,5 HD) käynnistetään erilaisia ohjelmia. Ohjelmat sisältävät erilaisia tilanteita, joiden tavoite kuitenkin pysyy samana: eliminoi uhka kuolematta itse.

Ensisilmäyksellä Superhot VR vaikuttaisi olevan kuin mikä tahansa ensimmäisen persoonan kuvakulmasta toteutettu räiskintäpeli. Mieli kuitenkin muuttuu silmänräpäyksessä, kun pelaajalle selviää, että päälle hyökkäävät viholliset eivät juuri etene, jos pelaaja ei liiku. Käsien heiluttelu Move-ohjaimilla ja pään pyörittely saavat vastustajat liikkumaan kuin toimintaelokuvien hidastuksissa, kun taas aseella ampuminen tai tavaran heittäminen aiheuttaa hetkellisen pyrähdyksen reaaliaikaiseen nopeuteen. Vastustajan eliminoimiseen riittää osuma nyrkistä, heitetystä tavarasta tai aseesta ammutusta luodista. Peli siis tarjoaa lukuisia mahdollisuuksia kukistaa tilanteessa olevat uhat ja miettiä sopivaa strategiaa ajankäytön kannalta. Pelin tilanteissa ei ole kävelymahdollisuutta vaan jokainen tilanne on voitettavissa paikallaan seisten, sivuille väistellen ja kyykkien.

Pelin idea on suoraan sanoen nerokas, ja se on parhaimmillaan juurikin VR-tilassa. Luotien väistely ja pahisten niputtelu hidastettuna saa olon tuntumaan kuin yrmyimmälläkin toimintasankarilla. Esimerkiksi voin iskeä vastaan tulevaa hyökkääjää turpaan samalla väistäen kohti ammuttua haulisarjaa. Sieppaan veitsen lyömältäni vastustajalta, heitän sen haulikon laukaisseen kaverin mahaan, otan ilmasta kiinni vastustajalta irronneen haulikon ja läväytän sillä Uzilla uhkaavan viimeisen vastuksen palasiksi keskellä luotisadetta. Olo on kieltämättä aika miehinen tämän jälkeen. Ja kun vastaavia tilanteita riittää muutaman tunnin läpipeluun ajaksi lukuisia, illan päätteeksi olen pelkkää hymyä ja hiestä märät hiukseni ovat oikeutetut.

SuperhotSuperhotSuperhotSuperhot
SuperhotSuperhotSuperhotSuperhot
Tämä on mainos:
Tämä on mainos: