Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
arviot
Deadcore

Deadcore

Abstrakti kolmiulotteinen tasoloikka Deadcore yhdistelee elementtejä useista lajityypeistä.

(PC-version arvion voit lukea täältä.)

Deadcore on omaperäinen sekoitus useaa eri pelityyppiä. Vaikka tuntuma muistuttaa ensimmäisen persoonan räiskintäpeliä, itse pelattavuus on jossain 3D-tasoloikan ja pulmapelin välimaastossa. Ensimmäisen persoonan perspektiivistä kuvatut tasoloikat ovat harvassa, sillä tarkkojen hyppyjen tekeminen on vaikeampaa, kun ei näe pelihahmon kehoa. Tunnetuin lajityypin edustaja lienee Mirror's Edge, mutta Deadcore seuraa enemmän pleikkariklassikko Jumping Flash!:n jalanjälkiä.

Kentät koostuvat lähinnä avaruudessa kelluvista geometrisistä kuvioista. Niiden tutkimista varten pelaajalla on arsenaalissaan käytössä tuplahyppy ja ase, jolla voi aktivoida ovia, hyppyreitä ja portaita. Niin ikään väliaikaisesti ympäristön uhkien lamauttaminen onnistuu. Näitä ovat muun muassa tykkitornit ja vaarallisia ilmavirtoja luovat propellit. Lisäksi voi syöksyä kovalla vauhdilla eteenpäin kesken ilmalennon, jolloin voi väistellä esteitä ja hypätä pidemmälle.

Kyseessä on siis mekaanisesti hyvin simppeli, joskin elegantti, peli. Tarkoituksena on navigoida kentän loppuun mahdollisimman nopeassa ajassa. Mukana ei ole turhaa tarinankerrontaa tai kädestä pitämistä hidastamassa menoa: toiminta alkaa saman tien, ja jo ensimmäinen kenttä sisältää haasteita. Yhteensä kenttiä on viisi kappaletta. Määrä kuulostaa vähäiseltä, mutta jokainen on edellistä haastavampi ja massiivisempi: myöhemmät tasot imevät helposti yli tunnin ensi yrittämällä. Deadcore onkin rakennettu aikajuoksuja silmällä pitäen: idea on pelata kentät läpi uudelleen ja uudelleen haastaen itsensä parantamaan omaa aikaa.

Pelin nopeatempoisuus onkin sen paras puoli. On erittäin tyydyttävää kiitää sulavasti pitkin kenttiä hyppien esteeltä toiselle kuolemaa uhaten. Joka suuntaan levittäytyvien avointen tasojen läpi viilettäminen tuntuu vapauttavalta. Toisaalta tuplahyppiminen ja ilmaliitäminen vaativat paikoitellen hyvinkin tarkkaa ajoitusta, eli taitoakin vaaditaan. Veitsenterävä virhemarginaali on kaksiteräinen miekka: varsinkin myöhemmissä kentissä voi jumittua pitkäksikin aikaa hinkkaamaan yksittäistä kohtaa, mutta onnistumisen tunne on myös sen mukainen, kun vihdoin läpäisee vaikean haaste-etapin ja pääsee seuraavalle rastille.

Parhaimmillaan vauhdin tunne ja sulava liike luovat samanlaisen kaikkivoipaisuuden tunteen, jota voi kokea pärjäämällä hyvin Quake 3 Arenan ja Unreal Tournamentin tapaisissa nopeatempoisissa räiskinnöissä. Quake 3:n väkivallaton, taitopohjaiseen liikkeeseen perustuva modi DeFRaG on varmasti inspiroinut Deadcoren kehittäjiä, sillä niiden välillä on selvä yhtäläisyys. Vaikka pelaajalla on ase Deadcoressa, sitä käytetään lähinnä ympäristön kanssa vuorovaikuttamiseen. Vaikka tähtäysrefleksejäkin kysytään, on peli väkivallaton keskittyen kenttien taidokkaaseen, sulavaan ja nopeatempoiseen läpäisyyn.

DeadcoreDeadcoreDeadcoreDeadcore
DeadcoreDeadcoreDeadcoreDeadcore
Tämä on mainos:
Tämä on mainos: