Suomi
Gamereactor
arviot
City of Brass

City of Brass

Early Access -palvelusta päästyään Tuhannen ja yhden yön saduista inspiroituva hack 'n' slash hyökkää uusille alustoille.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

City of Brass innoittuu samannimisestä Tuhannen ja yhden yön tarinasta. Juoni keskittyy nuoreen varkaaseen, ja peli seurailee samaa ideaa. Nuoren hepun tarkoituksena on pölliä niin paljon aarteita kuin vain on mahdollista. Tämä tapahtuu juoksennellen kaupungissa, jota kansoittavat erilaiset henkiolennot ja luurangot kera muiden örmelöiden. Kisaa käydään myös aikaa vastaan. Mitä enemmän aarteita ja mitä kauemmin hengissä pysyy, sitä enemmän saa auki uusia perk-kykyjä. Osaa voi käyttää alusta alkaen omaa pelikokemustaan helpottamaan, kuten pysäyttämään kellon tai antamaan enemmän elinvoimaa. On samalla muistettava, että erilaiset apupyörät vaikuttavat lopulliseen pistemäärään tulostaululla. Kellon kanssa kilpailu saattaa tuntua turhauttavalta, mutta toisaalta sen voi halutessaan kytkeä pois päältä. Tällä tavalla kehittäjät pyrkivät vetoamaan laajempaan kohderyhmään pelillään.

City of Brass on ensimmäisen persoonan niin sanottu roguelike, joka käyttää Unreal Engine 4 -pelimoottoria. Lopullinen kuoleminen eli permadeath tekee pelistä brutaalin, joskaan ei liian haastavan. Toinen roguelike-pelien peruselementti ovat satunnaisesti muotoutuvat kentät, joka tietenkin luo huimasti uudelleenpeluuarvoa. Kentät nivoutuvatkin saumattomasti toisiinsa, eikä seinissä ole satunnaisia reikiä tai liian korkeita esteitä, joiden yli ei voikaan hypätä. Kaikissa kentissä on runsaasti aarteita löydettäväksi, salaisia reittejä kuljettavaksi ja ansoja välteltäväksi. Taustalla soiva tunnelmallinen musiikki asettaa pelaajan nopeasti oikeaan tunnelmaan. Ympäristöt näyttävät hyvältä. Valaistus on sen sijaan suorastaan ensiluokkaista, ja eron todella huomaa pinkaistessaan sisätiloista ulkoilmaan.

Aseena on ruoska ja miekka. Toisin sanoen matkaa taitetaan piesten monenlaisia pahiksia. Ruoskan liikeanimointi on vaikuttava, ja välineen avulla voi typerryttää pahiksia tai työntää heitä ansoihin. Ruoskalla voi myös kerätä aarteita ja heilauttaa itseään katossa roikkuvien renkaiden avulla. Miekan ja ruoskan ohella voi halutessaan heitellä ruukkuja tai tulipommeja. Ruoskalla laukaistaan myös ansoja ennen kuin niihin astuu, ja hengestään pystyy pitämään huolta monenlaisin keinoin. Pahiksien lankeaminen ansoihin on aina yhtä nautinnollista katseltavaa.

City of BrassCity of BrassCity of Brass
Tämä on mainos:

Ansojen käydessä hermoille voi pysähtyä jonkun hengen sisältävän pullon pakeilla, joka toimii pelin sisäisenä kauppana. Jokaisella hengellä on oma satunnainen valikoimansa tavaraa, eikä niiden käyttötarkoitus käy aina selville pelkästä tekstikuvauksesta. Näin ollen ei koskaan voi olla aivan varma, mitä lopulta saa. Toisin sanoen on joko oltava onnekas saamalla oikean tavaran, tai sitten on vain oltava riittävän hyvä muuten pysyäkseen hengissä.

Kaupankäynnin valuuttana käytetään matkan varrella mukaan tarttuneita aarteita. On siis tehtävä valinta lopullisen korkeamman pistemäärän, ja toisaalta matkanteon miellyttävyyden, välillä. Jos kannossa ei ole tarpeeksi roinaa ostoksiin, voi aina käyttää yhden toiveen. Kaikkiaan käytössä on kolme toivetta, joita voi kaupanteon ohella käyttää isompien pahiksien voittamiseen.

Kuten jo tuli mainituksi, erilaisia vihollisia on paljon, ja ne päästelevät monenlaisia ääniä. Tekoäly on kokonaisuutena kohtuullisen hyvä, ja pahikset jahtaavat pelaajaa pitkään. Ne eivät myöskään jää jumiin kentän eri kohteisiin. Pomovastuksina kohdataan muun muassa velhoja ja henkiolentoja. Pahiksien käytös on tarkoituksenmukaista lukuun ottamatta luurankoja, jotka tarkoituksella juoksevat päälle ja törmäävät lopulta päin seinää.

City of Brassin homman nimi on hauskuus. Roguelike-lajityypille ominaisesti tarinaa ei liiemmin ole. Varkaasta ei kerrota taustatietoja, eikä erityistä dialogia käydä. Näin ollen itse pelattavuuden täytyy toimia riittävänä innostajana pelin aloittamiselle. Onneksi juokseminen, hyppiminen ja varastaminen on nautinnollista kaiken kauneuden keskellä. Satunnaisuus pitää pelaamisen tuoreena, eikä missään vaiheessa ole tylsää. Muutaman kerran testihetkien aikana pääsi turhautuminen iskemään, mutta se ei koskaan estänyt yrittämästä uudelleen.

Tämä on mainos:

Kaiken kaikkiaan City of Brass on hyvin hinnoiteltu ja hauska toimintaseikkailu. Luvassa on useiksi tunneiksi hyvää viihdettä. Tarinavetoista peliä etsivien kannattaa suunnata muualle, mutta mukavaa haastetta ja toimintaa halajaville tarjolla on mukavaa menoa.

City of BrassCity of BrassCity of Brass
HQ
HQ
HQ
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Satunnaiset ympäristöt, vaikuttava grafiikka, hyvä pelattavuus
-
Ajoittain liiankin haastava, tarinaa saisi olla enemmän
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
City of Brass Switchille ensi kuussa

City of Brass Switchille ensi kuussa

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Uppercut Games on ilmoittanut, että heidän Tuhannen ja yhden yön saduista innoittunut City of Brass -pelinsä suuntaa Nintendo Switchille 8. helmikuuta. Roguelike-peliin...

0
Kaksi tuntia City of Brassia

Kaksi tuntia City of Brassia

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

City of Brass on Uppercut Gamesin peli, joka oli taannoin GR Livessä työn alla kahden tunnin ajan. Tämä Tuhannen ja yhden yön saduista inspiroitunut peli on...

0
GR Livessä tänään City of Brass

GR Livessä tänään City of Brass

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Uusi viikko potkaistaan GR Livessä käyntiin pelaamalla kahden tunnin ajan peliä City of Brass. Liity mukaan katsomaan ja kommentoimaan klo 17:00 täällä. ...



Ladataan seuraavaa sisältöä