Suomi
Gamereactor
arviot
Space Junkies

Space Junkies

Futuristinen tuulahdus menneisyyden hyvistä moninpelikärhämistä

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Moninpeliräiskintöjen suosion kasvaessa e-urheilun ja Battle Royalen myötä oli vain ajan kysymys, milloin pelaajien väliset kärhämät saataisiin myös virtuaaliseen muotoon. Muutamia yrityksiä matkan varrella VR-maailmaan on tehtykin tulosten kuitenkin vajoten unholaan hyvin nopeasti. Nyt Ubisoft astuu areenalle pelillään Space Junkies, ja pitkästä aikaa tuntuu siltä, että moninpeliammuskelulla on tulevaisuutta virtuaalimaailmassakin.

Space Junkies ei turhaan tuhlaa aikaa selittelyihin pelin käynnistyessä suoraan pelattavaan ohjeistukseen. Selkeän liikkumisvaiheen päätteeksi käteen isketään pyssy ja se on menoa sitten. Tutoriaalin päätteeksi pelaaja voi mitellä pisteistä yhdellä harjoitteluradalla tykittäen tauluja, mutta sen enempää ei ole tarjolla ilman PS Plus -jäsenyyttä.

Jäsenyyden myötä pelistä aktivoituvat eri pelausvaihtoehdot, jotka tyypilliseen nettiräiskintätyyliin sisältävät sattumanvaraisen pelimuodon, tiimiräiskinnän tai yksityisen serverin kärhämät kavereiden kesken. Eri pelimuotoja, joissa voi ottaa pelaajasta mittaa, ovat niin sanottu kaikki kaikkia vastaan ammuskelu, ryhmäpohjainen välienselvittely ja jonkinlainen variaatio lipunryöstöstä. Selvästikään Ubisoft ei ole lähtenyt liikaa muuttelemaan hyväksi todettuja pelimuotoja, vaan luottaa tuttuun ammuskeluun rikastuttaen kokemusta pelillisellä puolella.

Space Junkiesissa pelaajat liikkuvat nimestäkin päätellen avaruudessa. Rakettirepuilla varustetut taistelijat voivat lentää vapaasti jokaiseen ilmansuuntaan etsiessään ammuttavaa. Loputtoman avaruuden sijaan tasot ovat rajattuja erilaisin teemoin aina mystisistä luolista avaruusasemiin. Ahtaitakin sopukoita sisältävät intensiiviset tasot on rakennettu erityisesti korkeuserot huomioiden, jolloin peliin tulee uutta perspektiiviä vaaran ja yhtä lailla saaliin mahdollisesti löytyessä niin ylä- kuin alapuoleltakin.

Yllättäen räiskintä ei tue kuin Playstationin perusohjainta ohjausmuotona. Aluksi hahmon ohjaus tuntuu hiukan monimutkaiselta ja sekavalta, kun lentelyä voi hallita tattiohjauksen lisäksi myös päätä kääntelemällä. Aseella tähtäys kuitenkin suoritetaan oudosti kääntelemällä itse ohjainta, mikä meinaa väkisin unohtua hektisen ammuskelun yhteydessä. Luonnollisesti hetken pelaamisen jälkeen alkaa ohjaukseen tottua ja peli sujua, mutta en silti täysin hyväksy ideaa ohjaimen liikuttelusta tähtäyksenä. Pelihän olisi omiaan Aim-ohjaimelle tai edes vapaille käsille Move-ohjainten kanssa, jolloin tarkkuus pääsisi sille asteelle kuin sen pitäisi tällaisessa ammuskelupelissä olla. Onkin outoa ja todella sääli, ettei tukea muille ohjaimille ole.

Tämä on mainos:
Space JunkiesSpace JunkiesSpace JunkiesSpace Junkies

Ammuskelupelin ollessa kyseessä on Space Junkiessa tulevaisuuden tussareita tarjolla iso määrä. Tyypillisten käsiaseiden ja haulikoiden lisäksi pelissä on valittavana erilaisia rakettiammuksia, lasereita ja muuta sci-fi-ilmeeseen käärittyä paukkurautaa, jota tällaisista räiskinnöistä osaakin odottaa. Tasapainotus aseiden välillä on huolitellun oloista, tosin haulikon kantama on aivan liian lyhyt ja oudon sädetuikuttimen pitkä latausaika päättyy useammin omaan kuin vihollisen kuolemaan. Suosikikseni nousi Minigun-tyylinen röpötin, jonka luodit poukkoilevat vielä erikseen seinistä luoden aikamoisen hullunmyllyn. Mahdollinen ammusten loppuminenkaan ei ole pelissä ongelma, sillä tyhjän aseen voi vaihtaa aina mukana tulevaan lasermiekkaan, jolla voi hutkia vihollisia lähietäisyydeltä. Hauskana lisänä aseet voivat myös ylikuumentua, jolloin pelaajalle jää hetki aikaa heittää epävapaa tuliluikku kädestä ja mahdollisesti räjäyttää sillä pahaa aavistamaton vastus palasiksi.

Samoin kuin Ubisoft teki Star Trek - Bridge Crew'n (2017) kanssa, myös Space Junkies on pelattavissa ristiin PC-pelaajien kanssa. Itse asiassa kanssapelaajat olivat testatessa lähes poikkeuksetta tietokonepuolelta, jonka huomaa paitsi heidän PC-tägistään ennen nimeä myös siitä, että minulla pyyhittiin tason lattioita aivan suvereenisti. Haluan uskoa, että murskatappioni tilastoissa ei johdu heikoista pelikyvyistäni vaan juurikin pelattavasta alustasta. PC-pelaajat nimittäin pystyvät käyttämään hahmonsa käsiä vapaasti tähtäilyyn. Toki heikkoon suoritukseeni vaikutti myös palvelimen tapa yhdistää toisen asteen hahmoni toistakymmentä astetta pätevämpien taistelijoiden kanssa samoihin peleihin. Joko palvelimet eivät ole täysin optimoituja tai sitten pelaajia ei riitä tarpeeksi tasapainoiseen mittelöön.

Space Junkiesin grafiikka yllättää positiivisesti. Hienosti tyylitelty ja huolella suunniteltu ilme näyttävät upealta VR:llä ja auttavat uppoutumaan hyvin maailmaan. Tasot, aseet ja hahmot istuvat saumattomasti yhteen näyttävien avaruustaustojen kanssa. Peli käyttää myös räikeästi värejä ja näyttävästi efektejä luoden nuorekkaan ja vauhdikkaan ilmeen pelille. Ensi silmäyksellä grafiikka luo epäilyksiä pelin pyörimisvauhdista, joka on oleellista erityisesti tällaisissa peleissä ja VR:llä. Peli kuitenkin rullaa oikein sulavasti jopa tavallisella Playstation 4:llä, eikä minkäänlaista verkkoviivettäkään esiintynyt. Pelin alettua grafiikka kuitenkin pehmenee ja sumenee varsin pieniresoluutioiseksi. Kaikki herkut ovat edelleen tallella, mutta ilme on yksinkertaisesti huomattavasti pehmeämpi. Aluksi pyyhin lasejani luullen jonkin sotkun tuhrineen linssit. Pehmeyteen kuitenkin tottuu nopeasti vauhdikkaassa menossa.

Tämä on mainos:
Space JunkiesSpace JunkiesSpace JunkiesSpace Junkies

Suurin huoli pelin parissa oli VR:n yhdistäminen nopeaan liikkumiseen. Mitä virtuaalipelaamiseen tulee, ei pahoinvointia ole koskaan liian vähän. Suureksi yllätyksekseni Space Junkiesin pelaaminen ei luonut minkäänlaista pahoinvointia, vaikka pelasin kuinka pitkiä yhtämittaisia sessioita. Tämä on kieltämättä lähes ennenkuulumatonta varsinkin, kun kyseessä on nopeatempoinen ja silmistä kuvattu toimintapeli. Space Junkiesissa hahmon kypärän reunat näkyvät näkökentässä, jotka auttavat ankkuroimaan pelaajan enemmän paikoilleen virtuaalisen liikkeen sijaan. Liikkuessa myös reunoille muodostuu pientä estettä kaventamaan näkökenttää. En kuitenkaan kokenut näiden rajoitteiden häiritsevän pelaamista, vaan otin mielelläni vastaan pelikokemuksen ilman pahoinvointia.

Pelin äänipuoli on laadukasta peruskauraa eikä se juuri jää mieleen sen enempää niin hyvässä kuin pahassakaan. Se mikä kiinnittää huomiota, on ärsyttävän yliampuva ja rasittavasti tapahtumia artikuloiva tapahtumien juontaja. Negatiivisuuden vastapainoksi Space Junkiesissa on tyylikkäät menomusat valikoissa. Tarttuva teknobiitti on miellyttävän energinen ja pelin vauhdikkaaseen menoon juuri oikea.

Space Junkies on kuin futuristinen tuulahdus menneisyydestä. Nopeatempoinen moninpeliräiskintä tuo elävästi mieleen nuoruusvuosien jännittävät Quake-matsit kavereiden kesken. Laadukas tekninen toteutus, monipuoliset tasot, rikas arsenaali ja yleinen hyvä meininki ovat kaikki omiaan tekemään laadukkaan moninpelikokemuksen. Mutta se, että kokonaisuus toimii vielä hyvin VR:llä ja ilman pahoinvointia, on jo oikea saavutus. Moninpelejä karsastavana ja tässäkin kärhämässä pahasti selkään saaneena voin kuitenkin myöntää, että Space Junkiessa on jotain, mikä ei heti työnnä luotaan pois. Vielä kun saadaan Aim- tai Move-ohjaimen tuki, jotta voi pistää PC Master Racen koville, alkaa homma toimia.

HQ
HQ
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Ei pahoinvointia!, teknisesti huoliteltu, hyvä meno
-
Vain normaali ohjaintuki, vaatii PS Plussan, ärsyttävä juontaja
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Space JunkiesScore

Space Junkies

ARVIO. Kirjoittaja Ossi Mykkänen

Futuristinen tuulahdus menneisyyden hyvistä moninpelikärhämistä



Ladataan seuraavaa sisältöä