Suomi
Gamereactor
arviot
Blue Dragon Plus

Blue Dragon Plus

Vuosi on kulunut siitä, kun Shu ystävineen kukisti taistelussa Muinaisen Nenen. Taistelun tuoksinnassa maailma jakautui kahtia ja sen sisuksista syntyi uusia kuutiomaailmoja. Näiden tulevaisuus ei kuitenkaan vaikuta ruusuiselta, sillä uusi ja aikaisempaa synkempi uhka siintää jo horisontissa. Shun ja ystävien täytyy jälleen ottaa asia hoitaakseen.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Blue Dragon Plussan pelaaminen koostuu tiivistetysti maailmankartalla kävelemisestä ja vastaantulevien hirviöiden kanssa taistelemisesta. Maailmankartalla liikkuminen on toteutettu vuoropohjaisesti ja hahmot voivat joko liikkua tai suorittaa yhden toiminnon. He voivat esimerkiksi etsiä aarteita, käydä kaupassa, rakennella robotteja ja niin pois päin. Kun kaikki hahmot ovat liikkuneet, on vihollisten vuoro. Pelaajan kannattaa siis olla tarkkana, ettei heiveröinen ryhmä pääse unohtumaan vihollislauman viereen, sillä tuloksena on täysin varmasti joukkomurha.

Toinen ja selvästi tärkeämpi osa peliä on itse taistelut. Kun sankarit ja hirviöt kohtaavat kartalla, siirtyy peli yläviistosta kuvattuun perspektiiviin, jossa pikkusoturit ja -hirviöt ottavat toisistaan mittaa reaaliaikaisissa rähinöissä. Koska kyseessä on taktiikkapainotteinen roolipeli, voisi olettaa että taisteluiden toteutus on kunnossa ja aluksi näin vaikuttaa olevankin. Valitettavasti ensivaikutelma voi olla joskus todella petollinen.

Käskyjen jakaminen tuntuu aluksi luontevalta. Hahmoja voi käskyttää yksitellen, kaikkia kerralla tai sitten kosketuskynällä voi rengastaa ne henkilöt, joiden haluaa toimivan. Valinnanvaraa tuntuu olevan, mutta totuus on kuitenkin aivan toista. Mikäli pelaaja päättää antaa jokaiselle hahmolle ohjeita yksitellen, on hän pian alakynnessä, sillä niiden antamiseen menee tuhottomasti aikaa. Lisäksi osa sotureista jää vääjäämättä vihollisten taakse piiloon, jolloin pelaajan täytyy pyörittää kamera oikeaan asentoon voidakseen valita kyseisen sankarin. Rengastus ei ole myöskään kovin luotettava vaihtoehto, sillä usein valituiksi joutuvat aivan väärät henkilöt. Ainoa jotenkuten toimiva ohjaustapa on yksinkertaisesti valita kaikki hahmot aina kerralla ja tämä luonnollisesti rajoittaa taktisia valintoja suuresti.

Pelaajan vaikutusmahdollisuudet itse taisteluihin ovat myös hyvin rajalliset, sillä käskyvalikoima on erittäin suppea. Käytännössä ainoat vaihtoehdot ovat kävele, hyökkää ja käytä erikoistaitoja. Etenemisen ja hyökkäämisen voi kyllä hoitaa näppärästi kaikille kerralla, mutta jopa näiden yksinkertaisten käskyjen toteutuminen on lähinnä arpapeliä. Lisäksi erikoistaitojen käyttäminen on tehty hankalaksi. Pelaajan täytyy ensin napauttaa tiettyä hahmoa, sen jälkeen valitaan pienistä kuvakkeista valittu kyky ja lopuksi vielä tarkastetaan, että hyökkäyksen tai loitsun suunta on oikea. Tällaiseen näpertelemiseen ei yksinkertaisesti jää aikaa silloin, kun joukon ympärillä on kymmenkunta hirviötä, jotka kaikki hakkaavat hahmoja matalaksi niin nopeasti kuin ehtivät.

Tämä on mainos:

Lopullisen niitin pelille antaa sen luokattoman huono tekoäly. Kun ryhmälle ei mene perille edes yksinkertainen "kävele tuonne"-käsky, niin jotain on pahasti pielessä. Usein sankarit päättävät lähteä aivan omille teilleen tai sitten ne jäävät vain paikoilleen pyörimään ympyrää. Seurauksena on hermoja rassaavaa nysväämistä, kun hahmoja pitää kirjaimellisesti taluttaa nurkan ympäri. Ja jos käveleminen on hankalaa, niin taistelut tuntuvat ihan toivottomilta. Hahmot poukkoilevat sinne tänne ihmeellisessä kasassa ja usein etulinjaan päätyvät aivan väärät tyypit. Niin no miksipä se maagi jäisi taakse muita suojaamaan, kun hän voi juosta hakkaamaan vihollista mahtavalla kepillään?

Taistelut ovat siis täysin aivotonta mäiskintää. Parhaiten menestyy valitsemalla aina kaikki hahmot ja napauttamalla jotain hirviötä. Kun örvelö kuolee, valitaan taas kaikki ja tapetaan toinen mörökölli. Tätä toistetaan sitten loputtomiin ja välillä napostellaan parannusyrttejä. Tämä ei todellakaan ole minun käsitykseni taktisista taisteluista.

Mitä tälle pelille olisi pitänyt tehdä? Ainakin tekoäly olisi tarvinnut hieman enemmän harmaita aivosoluja ja pelin taistelumekaniikka olisi täytynyt miettiä uudelleen. Erityisesti olisin kaivannut jonkinlaista mahdollisuutta muodostelmien kokoamiseen.

Blue Dragon Plus on siis sisimmältään reaaliaikainen strategiapeli, jossa on kevyt roolipelimäinen kuorrutus. Valitettavasti itse pelimekaniikka on täysin hukassa, eikä strategialla ole tämän pelin kanssa mitään tekemistä. Taisteluissa ei ole minkäänlaisia taktikoinnin mahdollisuuksia ja pelin tekoälyn huonous hakee vertaistaan. Välillä pelatessani aloin tuntea vastustamatonta mielihalua riipiä hiukseni irti juurineen kaikkineen. Robottien rakenteleminen oli kivaa, mutta ei se tätä peliä pelasta.

Tämä on mainos:
Blue Dragon PlusBlue Dragon PlusBlue Dragon PlusBlue Dragon Plus
03 Gamereactor Suomi
3 / 10
+
Robottien rakentelu, peli on perusnätti, paljon pelattavaa
-
Tekoälyttömyys, taistelumekaniikka kaipaisi lihaa luiden ympärille
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Blue Dragon PlusScore

Blue Dragon Plus

ARVIO. Kirjoittaja Leevi Rantala

Reaaliaikainen strategiapeli kevyellä roolipelikuorrutteella, jossa pelimekaniikka falskaa ja strategia on vain kaunis sana



Ladataan seuraavaa sisältöä