Suomi
Gamereactor
arviot
Gran Turismo 5: Prologue

Gran Turismo 5: Prologue

Gran Turismo 5 siintää vasta kaukana horisontissa, mutta Kazunori Yamauchin johtama tiimi tarjoaa innokkaimmille pelaajille pienen maistiaisen tulevasta. Moni kakku on päältä kaunis, mutta harva sentään näin kiiltävä. Sisuskaan ei ole täyttä silkkoa.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Harvaa ajopeliä odotetaan yhtä innokkaasti kuin Gran Turismo 5:tä. Polyphony Digitalin seuraavasta autoilusta odotetaan Playstation 3:n jättihittiä, joka saa konsolit lentämään kauppojen hyllyltä ja jättää kilpailevat ratinkääntelyt kauas taakseen. Gran Turismo 5 Prologue on täysimittaisen Gran Turismo 5:n suppea esinäytös.

Gran Turismo 5 Prologue sisältää yli 60 autoa ja 6 rataa. Kilpailuita on mukana 40, minkä lisäksi eri automerkeillä on erikoiskilpailuita joko merkeittäin tai automalleittain. Pelin idea on tuttu jokaiselle autopelejä pelanneelle: maaliin pitää päästä mahdollisimman nopeasti. Enimmäkseen tämä tarkoittaa joukon hänniltä starttaamista ja tiukkaa taistelua ruutulipulle ykkösenä ehtimisestä, mutta ajoittain joutuu ajamaan myös kelloa vastaan.

Ensimmäinen asia, joka Gran Turismo 5 Prologuesta osuu silmään on sen ulkonäkö. Autot näyttävät todella kauniilta ja etenkin valaistus on tehty erinomaisesti. Harmittavan runsaita sahalaitoja lukuun ottamatta peli näyttää upealta. Etenkin auton sisäkuvakulma ansaitsee ylistystä. Keppivaihteisissa autoissa kuljettajan käsi jättää ratin tasaisin väliajoin nykäistäkseen isompaa tai pienempää vaihdetta silmään.

Autoja on tarjolla lähes laidasta laitaan. Mini Cooperilla on jokseenkin turha lähteä haastamaan Dodge Viperia, joten autovalinta on tärkeä osa menestymistä. Moottoriäänet kuulostavat moottoriääniltä, ja auton sisäpuolelta ajaessa homma näyttää miellyttävän aidolta.

Tämä on mainos:

Myös ratojen mallinnus on onnistunut hienosti. On tosin harmillista, että niitä ei ole pelissä enempää. Vaikka Gran Turismo 5 Prologue onkin alehintainen, olisi ajettavaksi kaivannut useampia ratoja. Nykyinenkin valikoima tarjoaa kuitenkin vaihtelua, sillä Daytonan ovaalirata eroaa Suzukan haastavista mutkista tai Lontoon klaustrofobisista kaduista. Jokaisesta radasta on tarjolla myös vaihtoehtoinen versio, mikä tarkoittaa joko toiseen suuntaan ajamista tai lievää muutosta radassa. On käsittämätöntä, miten haastava Daytonan ovaaliradasta tulee, kun soppaan heitetään muutama radan sisäpuolelle sijoitettu neulansilmä.

Gran Turismo 5 Prologuen Event-pelimuoto tarjoaa pelaajalle 40 kilpailua neljässä eri luokassa, ja jokaisen luokan kilpailuista pitää saada palkintopallipaikka ennen ylempään luokkaan etenemistä. Osan kilpailuista voi selvittää millä tahansa autolla, mutta toisinaan automalli on ennalta määrätty. Tämä rajoitus muodostuu rasittavaksi siinä vaiheessa, kun vaadittavan auton ostoon pitäisi kerätä rahaa. Pelaajalla on pelin alussa käytettävinään 30 000 krediittiä, joilla tulee ostaa menopeli. Kilpailuja voittamalla karttuu myös tilipussi, mutta valitettavan usein kilpailuja joutuu jankkaamaan uudestaan ja uudestaan saadakseen tarpeeksi rahaa luokan viimeisessä kilpailussa vaadittavan auton ostamiseen. Ei rahaa? Ei uutta autoa, ei viimeisen kisan palkintopallisijoitusta, ei uusia kisoja. Harmillista.

Eurooppalaiset saavat etua kärsivällisyydestään, sillä Gran Turismo 5:n euroversioon on lisätty tukku aiemmin Japanissa julkaistusta Prologuesta puuttuvia ominaisuuksia. Gran Turismo HD:stä tuttu Drift-pelimuoto tekee paluun, mutta valitettavan suppeana. Esimerkiksi Lontoon katuradan Drift-osio on vain kolmen kaarteen mittainen. Lisäbonuksena pelistä löytyy myös jaetun ruudun kaksinpeli. Euro-prologissa on myös yksi rata enemmän kuin japsiversiossa. Kaiken kruunaa Quick Tune -toiminto, jonka saa käyttöönsä pelaamalla C, B ja A-luokkien kilpailut läpi, eli sijoittumalla palkintopallille.

Pikatuunauksessa pääsee renklaamaan auton painon, ajokorkeuden ja vaihteiden välityksien kanssa. S-luokan kilpailuissa on auton suorituskyvyn rajoituksia, joten tehokkaampaa autoa hieman heikommaksi tuunaamalla voi saada hieman etua hankalammissa kisoissa. Kaiken kaikkiaan Quick Tune tuntuu kuitenkin pinnalliselta ja pikaisesti mukaan ympätyltä ominaisuudelta.
Gran Turismo 5 Prologue on hyvin kiillotettu ja viimeistellyn näköinen paketti. Se ei kuitenkaan tunnu viimeistellyltä. Autojen fysiikkaa on uudistettu ja pelissä on jopa Professional-asetus fysiikanmallinnukselle, mutta silti autojen käyttäytyminen ei tunnu yhtä luonnolliselta kuin esimerkiksi Forza Motorsport 2:ssa.

Tämä on mainos:

Toinen suuri miinus on autojen vauriomallinnuksen puute. Gran Turismo 5 Prologue pyrkii korjaamaan tätä puutetta eräänlaisella jäähyjärjestelmällä. Mikäli törmää kilpakumppaniin tai radan seinään, ilmestyy ruutuun teksti, joka kertoo jäähyn syyn ja keston. Yleensä törttöilystä selviää 5 sekunnin rangaistuksella, jonka aikana pelaaja ei voi kaasuttaa lainkaan. Periaatteessa ihan kiva idea, mutta käytännössä homma ei toimi. Rangaistuksia jaellaan nimittäin myös oikaisemisesta. Ihan hyvä juttu sinänsä, eihän huijaamisen pitäisikään kannattaa, mutta myös vilpittömästi liian innokkaat ajolinjat johtavat epäreilun tuntuiseen rangaistukseen. On myös kovin kummallista, että jos ajautuu Suzukan viimeisestä shikaanista ulos liian aikaisen kiihdytyksen takia, saa rangaistuksen oikaisemisesta.

Kaiken kaikkiaan Gran Turismo 5 Prologue on ihan mukiinmenevä autopeli. Se ei kuitenkaan ole markkinoiden paras autopeli. Sitä vaivaa nimittäin tietynlainen kliinisyys. Sen jazzintäytteiset valikot ovat lipevät, sen automallit kiiltäviä, ja radatkin loistavat auringonpaisteessa. Se on kuin romantisoitu versio öljyisestä, palavan kumin hajuisesta autourheilumaailmasta. Toivottavasti Gran Turismo 5 onnistuu hankkimaan hieman lihaa Prologuen tarjoamien luiden ympärille. Pohja on hyvä, mutta työtä riittää vielä.

Gran Turismo 5: PrologueGran Turismo 5: PrologueGran Turismo 5: PrologueGran Turismo 5: Prologue
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Grafiikka, automallit, auton sisäkuvakulma
-
Ratojen vähyys, kilpailujen toisto, kliinisyys
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Käyttäjäarviot

  • noppapeluri
    Gran Turismo 5 Prologue on erittäin mainio ajosimulaattori näyttävillä grafiikoilla ja ajomallinnuksella. Hyvää on mm. erittäin tarkka... 9/10

Aiheeseen liittyviä tekstejä

2
Gran Turismo 5: PrologueScore

Gran Turismo 5: Prologue

ARVIO. Kirjoittaja Jyri Paavilainen

Polyphony Digital tarjoaa jälleen pienen maistiaisen Gran Turismo 5:stä. Graafisesti peli yltää autopelirintaman kärkeen.

0
GT Academyn tulokset selvillä!

GT Academyn tulokset selvillä!

UUTINEN. Kirjoittaja Jaakko Maaniemi

GT Academyn finaali ajettiin Silverstonen radalla, ja tiukan kisailun jälkeen voittajat ovat viimeinkin selvillä. Katso, ketkä pääsivät Nissanin ajoakatemiaan!



Ladataan seuraavaa sisältöä