Suomi
Gamereactor
arviot
Mega Man 10

Mega Man 10

Sympaattinen sininen pommittaja teki yllätyspaluun vajaa kaksi vuotta sitten alkuperäisen pelisarjansa yhdeksännen osan merkeissä. Ehtaan 8-bittiseen asuun puettu nostalgiatrippi oli melkoinen hitti, joten oli vain ajan kysymys milloin kymmenes osa näkee päivänvalon.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Edellisen Mega Manin suurin ansio oli sen osoitus siitä, miten tiukasti juurillaan pysymällä voi saada edelleen loistavaa jälkeä aikaan. Niinpä myös Mega Man 10 seurailee alkuperäisen sarjan jälkiä orjallisesti loppuun saakka. Kahdeksan Roboenza-viruksen saastuttamaa robottia apureineen seisoo pelaajan tiellä, vapaasti valittavassa järjestyksessä. Jokainen robo kantaa mukanaa erikoisasetta, jonka pelaaja saa voitokkaan suorituksen jälkeen käyttöönsä. Robot ovat heikkoja toistensa aseistuksille, joten oikea etenemisjärjestys on kaiken avain.

HQ

Robottien suunnittelu on tällä kertaa kenties happoisinta mitä Mega Maneissa on tähän asti nähty. Eteen astelevat muun muassa kerran liian useasti sähköpaimeneen törmännyt Sheep Man, pesäpalloja nakkeleva Strike Man ja ilmeisesti 80-luvun toimintaleffoista vaikutteensa saanut Commando Man. Jokaisen robomiehen kentät ovat periaatteessa pomon tyylin mukaan suunnitellut, mutta tässä kohti uutuus ottaa selkeästi heikoimman askelensa. Mielikuvituksellisista pomoista huolimatta kentät ovat Strike Manin stadionympäristöä lukuunottamatta kierrätetynoloisia ja paikoitellen jopa tylsiä. Esimerkiksi Sheep Manin kentässä sähköpaimenteemaa on käytetty vähän liikaakin, eikä koko metallinharmaata ja sähkönsinistä sekoittavassa kentässä ole oikeastaan mitään lammasmaista.

Myös yleiseltä designiltaan kentät häviävät edeltäjälleen. Sujuvien, mutta haastavien kenttärakenteiden tilalla on entistä enemmän hyppyjä tyhjyyteen, epäreilusti asetettuja ansoja ja ärsyttävästi sijoitettuja vihollisia. Toisaalta ajoittaisen turhauttavuuden vastapuolena peliä on edelleen parhaimmillaan todella hauska pelata. Lisäksi robottiarsenaalin jälkeen tuleva loppuvihollisen linnake on yksi parhaista ja samalla haastavimmista sarjassa. Sinne asti päästäkseen pelaajan on tosin tunnettava Mega Maninsa juurta jaksain, haastetta pelissä nimittäin piisaa.

Mega Man 10 on jo keskivaikealla vaikeustasolla paikoin tuskastuttavan vaikea, minkä vuoksi peliin on sisällytetty myös helppo vaikeustaso. Harmi vain, että ominaisuus on liian vesitetty. Siinä missä normaalilla vaikeustasolla tuskanhiki nousee otsalle jo ensimmäisissä kentissä, helpolla vaihtoehdolla peli sujahtaa mutkattomasti läpi eikä kuolemakaan juuri korjaa. Tähän syypäitä ovat tukitut rotkot, tavallista heikommat vastustajat ja tuplasti vahinkoa kestävä sankarihahmo. Helpon vaikeustason tulisi toimia opetteluna pelin kiemuroihin, eikä talutella jokaista pelaajaa kiltisti läpi koko pelin ettei vaan tulisi paha mieli. Edellisen osan malliin matkan varrelta kerättävillä ruuveilla voi ostaa lisäelämiä, energia- ja asetankkeja ja muita elämää helpottavia bonuksia. Helpoimmalla vaikeustasolla näitä ei tarvitse oikeastaan mihinkään, mikä kertonee kaiken oleellisen vaikeustasojen eroista.

Mutta siihen napinat sitten jäävätkin. Ohjaus on pelisarjalle ominaisesti erittäin tarkkaa, ulkoasu on selkeä ja parhaimpina hetkinään jopa tyylikäs. Erityismaininta menee pelin musiikkiraidalle joka kohoaa koko pelisarjan parhaimmistoon. Musiikit lisäksi mukailevat kenttien teemoja huomattavasti ulkoasua paremmin ja parhaat pätkät, kuten Solar Manin ja Strike Manin musiikit jäävät tehokkaasti takaraivoon pauhaamaan. Lisäksi rahalleen saa tarpeeksi vastinetta. Pelin läpäisyyn ei aikaa kulu kuin pari-kolme tuntia, mutta lisäksi tarjolla on sama setti pelattavaksi myös Proto Manin haarniskassa. Ladattavana lisähahmona on luvassa myös vähemmän tunnettu Mega Man -sankari Bass. Peruskampanjan lisäksi tarjolla on huima läjä kimurantteja haastetehtäviä.

Tämä on mainos:

Vaikka kritiikki kuulostaakin ankaralta, tosiasiassa Mega Man 10:n heikoin lenkki on se, ettei se ole yhtä hyvä peli kuin edellinen inkarnaatio. Heikommasta kenttäsuunnittelusta ja turhauttavasta vaikeustasosta huolimatta pelin pariin palaa kerta toisensa jälkeen, valmiina puremaan hammasta ja kiroilemaan. Yksi yritys vielä Wilyn linnaketta, kyllä se tällä kertaa luhistuu...

Mega Man 10Mega Man 10Mega Man 10Mega Man 10
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Napakka ja tarkka ohjaus, erinomainen musiikkiraita, selkeä ulkoasu
-
Kenttäsuunnittelu edellistä osaa heikompaa, helpoin vaikeustaso liikaa vesitetty
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

1
Mega Man 10Score

Mega Man 10

ARVIO. Kirjoittaja Tero Kerttula

Mega Man 10 on tyylikäs nostalgiapaukku, jonka heikoin lenkki on se, ettei se ole yhtä hyvä peli kuin se edellinen Mega Man.



Ladataan seuraavaa sisältöä