Suomi
Gamereactor
arviot
Command & Conquer 4: Tiberian Twilight

Command & Conquer 4: Tiberian Twilight

Herran vuonna 2062 Maalla on vain kuusi vuotta aikaa, ennen kuin se muuttuu täysin asuinkelvottomaksi. Avaruudesta saapuneet tiberiumkristallit ovat peittäneet maan kuin loppumaton rutto, ja Maan asukeilla on jäljellä vain muutama hassu elinkelpoinen vyöhyke. Jotta tiberiumvitsaus saataisiin ratkaistua, vanhat viholliset lyövät sovinnon kättä ja päättävät ratkaista välittömän uhan ennen välien lopullista selvittelyä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Command & Conquer on strategiapelisarja, jossa taktiikalla ja strategialla on aina ollut suurta kysyntää. Siinä missä muissa genren peleissä saattaa pärjätä helposti tuottamalla vain massoittain niitä parhaita yksiköitä, C&C:ssä hallitsee kivi-paperi-sakset -metodologia. Armeijan kokoamisessa on siis syytä olla tarkkana, etenkin kun kerrallaan käytössä olevien joukkojen määrä on aina tiukkaan rajattu. Ikävän pätevä tekoäly tarjoaakin kokemattomalle kenraalille kylmää kohtelua, sillä se osaa hyödyntää kaikkia niitä heikkouksia, mitä huolimaton pelaaja on esiin jättänyt ja iskee niihin lujaa ja häpeilemättömän armotta.

Command & Conquer 4: Tiberian Twilight ei turhaan riko toimivaa kaavaa, ja marssittaa pelaajalle tiukan väännön lisäksi myös tavaramerkiksi muodostuneita, itsetarkoituksellisen kitschejä videopätkiä, Joe Kucanin ikoninen Kane-hahmo tietysti etunenässä. Camp-henkisestä toteutuksesta ei siis ole taaskaan vajetta, mutta peli antaa nostalgialle palttua ja vetää pelimekaniikkansa täysin uusiksi.

Koko C&C-sarja on pyörinyt myrkyllisen mutta arvokkaan tiberium-mineraalin ympärillä, eikä nelososa tee poikkeusta. Perinteistä poiketein tätä vihreää kultaa keräävät kuormurit ohjataan tiberiumpelloille käsin. Tiberium on rakentamiselle olennainen raaka-aine, mutta sen voi myös räjäyttää tyylikkääksi ionimyrskyksi. Tällä tempulla on hyvä antaa huutia liian lähelle tuleville tunkeilijoille.

Command & Conquer 4: Tiberian Twilight jättää hyvästit perinteiselle resurssienhaalimiselle ja pesänrakentamiselle. Rakentelurumban sijasta jokainen kenttä aloitetaan tyylin valinnalla - pelaaja saa päättää haluaako hoitaa homman aggressiivisesti, puolustukseen panostaen tai huoltolinjojen tärkeyttä korostaen, ja kullakin lähestymistavalla on tietysti omat etunsa ja haittansa. Armeijat kasataan vähemmän on enemmän -periaatteella, eli mittavia joukko-osastoja ei pelissä rakenneta.

Tämä on mainos:

Peli imee häpeilemättä vaikutteita muista lajityypin peleistä, ja etenkin Warhammer 40,000: Dawn of War II:n vaikutus näkyy vahvasti. Tämä on Command & Conquer 4: Tiberian Twilightin kehittäneeltä EA LA -studiolta rohkea veto, joka osoittautuu suurimmalta osin toimivaksi ratkaisuksi. Monet sarjan vanhat fanit tuskin kakomatta moisia uudistuksia nielevät, etenkin kun virtaviivaistaminen vie mennessään paljon sarjan aiemmasta sisällönrikkaudesta. Etenkin paluu vain kahteen pelattavaan osapuoleen tuntuu todella raskaalta menetykseltä.

Kunhan hivenen itseääntoistavasta opetteluvaiheesta pääsee ohitse ja syleilee pelin esittelemiä uudistuksia, Command & Conquer 4: Tiberian Twilight tarjoaa sylin täydeltä tiivistunnelmaista ja nopeatempoista taktikointia. Pelin yksinpelikampanja kestää ihastuttavan pitkään ja on pelattavissa yhteistyönä kaverin kanssa, ja hyvin toteutetut verkko-ominaisuudet lupailevat monia menetettyjä yöunia. Hieno paketti.

HQ
Tämä on mainos:
Command & Conquer 4: Tiberian TwilightCommand & Conquer 4: Tiberian TwilightCommand & Conquer 4: Tiberian TwilightCommand & Conquer 4: Tiberian Twilight
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Uusiksivedetty pelattavuus, toimiva kampanja, moninpelin loputon riemu
-
Räikeä design, Scrinien puute
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä