Suomi
Gamereactor
arviot
Picross 3D

Picross 3D

Japanilaisen Tetsuya Nishion kehittämät o'ekaki-pulmat eli nonogrammit ovat graafisia pulmapelejä, joissa jokaisesta ratkaisusta syntyy pikselitaidetta. Parinkymmenen vuoden aikana pikseliarvoitukset ovat löytäneet tiensä ristisanatehtävien tapaisesti printtimediaan ja digitaalisille alustoille, saavuttamatta kuitenkaan sudokun kaltaista massasuosiota.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Nonogrammit muistuttavat sudokua siten, että jokainen tehtävä pohjautuu ruudukkoon ja ne ratkaistaan numeroiden avulla. Sen sijaan, että vihjenumerot olisi sijoitettu itse ruutuihin, ne löytyvät pelialueen ylälaidasta ja vasemmasta reunasta. Pulma ratkeaa päättelemällä numeroiden avulla, mihin ruudukkoon piirretään pikseli ja mihin ei.

HQ

Japanilaisen Hal Laboratoriesin kehittämä Picross 3D on kaksiulotteisen pikselisudokun kolmiulotteinen versio. Siinä vihjeet asettuvat pikselipalikkojen sivuille kertoen pelaajalle, mitkä palaset jäävät ja mitkä tulee poistaa. Lopulta palikasta paljastuu kolmiulotteinen hahmo, esine tai vaikkapa eläin. Vastaavia pelejä on myös saatavilla matkapuhelimille -- esimerkkejä iPhonen tarjonnasta ovat ainakin Pixelcross, Crosslogic Ultimate, Pixelogic ja Pixelgrid.

Itse pidän pelityypistä valtavasti. Siihen on ihan erityinen syy: peli auttaa minua nukahtamaan. Sudokusta eroten pulman ratkaisemiseen voi käyttää myös visuaalisia vihjeitä. Muodostumassa olevasta kuvasta voi silloin tällöin päätellä, mihin pikselit tulisi sijoittaa. Usein digi-nonogrammit myös sallivat tietyn määrän virheitä, eli pelissä voi tehdä pieniä vahinkoja tai epäonnistuneita arvauksia ilman sen suurempaa haittaa.

Picross 3D on kiinnostava muunnos perinteisestä nonogrammipelistä, mutta sen ratkaisukokemus kuitenkin eroaa tietyllä tavalla. Kaksiulotteisessa pulmassa pystyy nopeammin käsittelemään rinnakkaisia vihjeitä, kun taas kolmiulotteisen kalikan kaikki pikselit eivät voi olla koko ajan näkyvillä. Päättely on näin hieman vaivalloisempaa ja usein arvailu toimii hyvänä oikotienä, vaikkakaan ei miellyttävämpänä. Picross 3D menettää näin ainakin minun kohdallani unilääkkeen voiman.

Audiovisuaalisesti Picross 3D edustaa sitä keskinkertaisuutta, mitä Nintendo DS:n vastaavilta peleiltä voi odottaa. Kannen söpöstä hauvelista huolimatta pikseliluomukset ovat elottomia. Lisäksi taustakuvat ovat tyylittömiä ja näyttävät 90-luvun clip artilta. Taustamusiikki on pian vaimennettava, mutta ääniefektit tekevät pikselien merkkaamisesta hieman kouriintuntuvampaa.

Tämä on mainos:

Kolmiulotteisen pikselikalikan kääntely muistuttaa jollain tavalla suomalaisen Secret Exitin kehittämää Zen Boundia, toistaen sen meditatiivista tunnelmaa. Picross 3D:ssä on myös yli 350 erilaista pulmaa ja niiden ratkaisemiseen menee varmasti tovi. Pelillä on siis odotettavissa hyvä käyttöikä, mikä on tässä pelityypissä ehkä se tärkein ominaisuus.

Picross 3DPicross 3DPicross 3DPicross 3D
06 Gamereactor Suomi
6 / 10
+
kiinnostava variaatio ja kohtuullisen paljon ratkaistavaa
-
audiovisuaalisesti köyhä
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Picross 3DScore

Picross 3D

ARVIO. Kirjoittaja Annakaisa Kultima

Picrossin kolmiulotteiset pulmat ratkaistaan ruudukossa olevien numeroiden avulla, ja lopputuloksena ihastellaan pikselitaidetta.



Ladataan seuraavaa sisältöä