LIVE
HQ
logo hd live | Pepper Grinder
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Suomi
      Gamereactor
      arviot
      Eschalon: Book II

      Eschalon: Book II

      Monet roolipelien ystävät eivät ole varauksetta olleet tyytyväisiä nykypelien tapaan sotkea hahmonkehitystä ja luolien komppaamista reaaliaikaisella kolmannen persoonan taistelulla. Valmiiksi purkitetut hahmoluokat ja löysä vaikeustaso ovat korvanneet vapauden onnistua ja epäonnistua. Naavapartojen onneksi osa heikäläisistä taitaa myös pelisuunnittelun mystilliset salaisuudet. Moisista vanhoista jääristä koostuvan Basilisk Gamesin uusin tuotos, Eschalon: Book 2, on niin vanhasta koulukunnasta, että nykyinen vanha koulukunta istui silloin vielä esikoulussa.

      Tilaa uutiskirjeemme tästä!

      * Pakollinen tieto

      Sarjan ensimmäinen osa esitteli valtaosan Eschalon: Book II:ssakin nähtävistä ominaisuuksista. Heti alkajaisiksi jo hahmonluonti poikkeaa nykypeleistä vapaudellaan. Valmiita hahmoluokkia soturin tai maagin tapaan ei ole, vaan kyvyt valitaan varsin kattavasta listasta. Kykyjä löytyy aselajien hallinnasta erilaisiin selviytymistaitoihin, alkemiaan ja taikuuteen. Lähitaistelupappi? Onnistuu. Taikurimetsänvartija? Anna mennä. Vapauden mukana tulee tunnetusti myös vastuu, ja täysin selviytymiskyvyttömän hahmon luominen on ihan mahdollista pelin yleisestä vaikeustasosta johtuen. Etenkin lähitaistelijoilla voi olla pelin alussa vaikea pärjätä ilman perustason parannusloitsua, koska pikkuvekkejä tulee jatkuvasti ja parannusputelit ovat harvassa ja silloinkin kalliita. Sarjan ensikertalaisille voikin olla hyödyllistä tehdä hahmo tai pari ihan vain kokeilun vuoksi ennen toimivan kombinaation löytämistä.

      HQ

      Juonipuolella jatketaan löyhästi ensimmäisen Eschalonin maailmanpelastusoperaation jälkilöylyissä. Taikakivi on kiikutettu oikealle paikalleen, mutta eipä se siellä pitkään viihdy. Minotaurikansa näet nyysii timangin omiin kavioihinsa, ajaen koko Thaermoren kaaoksen partaalle. Kalastajan elämää viettävä ja vanhat kykynsä autuaasti kadottanut pelaaja vedetään soppaan mukaan, eikä paluuta kiiskien valtakunnan äärelle enää ole. Juoni on ihan kelvollista, tekstin kautta kerrottua fantasiasettiä, joka toimii ohjenuorana seuraaville alueille vapaata samoilua estämättä. Varoituksen sana keräilykulttuurin lapsille: kaikkea paikalleen naulaamatonta ei voi nyysiä vapaasti. Jopa juonihahmot käyvät pelaajan päälle varkauden nähdessään ja heidän kuolemansa voi lopettaa juonenkulun tykkänään. Eli jos näppejä polttaa, tee se piilossa.

      Kaiken muun ohella myös audiovisuaalinen puoli on hyvällä tavalla vanhanaikainen. Verrattain vaatimattomalla kiinteällä 1024x768 -resoluutiolla pyörivä täysin kaksiulotteinen peli on pikkunätti ja toimiva. Osa loitsujen efekteistä on jopa kauniita. Ääninäyttelyä ei pelissä ole, mutta tunnelmallinen musiikki ja asialliset ynähdykset ja räjähdykset pitävät hyvää perustasoa yllä myös korvapuolella. Käyttöliittymä on parantunut ykkösosasta, mutta on edelleen hieman kömpelö esimerkiksi loitsujen pikavalintojen ja varusteiden vaihtamisen osalta. Toteutustavasta johtuen peli on nykymittapuussa erittäin kevyt, ja pyörii kivasti vaikka miniläppärissä.

      Kuten koko Eschalon: Book II, myös taistelu on täysin vuoropohjainen. Jokainen askellus, lyönti, loitsu ja tynnyrinpohjan sorkkiminen vie vuoron. Helpommat taistelut menevät suoraviivaisesti vastustajan vieressä tökkimällä, mutta vaikeammissa joutuu tarkkaan miettimään, missä seisoo ja mitä milläkin vuorolla tekee. Viholliselle ei kannata antaa turhan montaa vapaalyöntiä turhan haahuilun takia. Vaikeustaso on heti alusta asti varsin korkea, ja kokematon seikkailija löytää itsensä nopeasti taistelemassa ylivoimaa vastaan jo aloituskylän ulkopuolella. Toiminta helpottuu hieman varustevalikoiman ja kykylistan karttuessa. Taktisia mahdollisuuksia tulee lisää ja taistelu alkaa iskostumaan selkärankaan.

      Taikuus on jaettu kahteen eri kastiin ja niiden sisällä eri loitsuihin ja niiden teholuokkiin. Pappistaikuus keskittyy itsensä ehostamiseen ja epäkuolleiden tuhoamiseen, ja sopii erinomaisesti lähitaistelun kaveriksi. Elementaalitaikuus sisältää enemmän jyskettä, kuten suoraa vahinkoa tekeviä tulipalloja. Jokaisen loitsun voi vetäistä kuudella eri tehoasteella, jos taidot ja loitsupisteet siihen riittävät.

      Tämä on mainos:

      Kirveenheiluttelun ohella myös arkisemmat uhat voivat viedä turmion tielle. Itsensä parantelun ja taikavoiman riittävyyden lisäksi pelaajan täytyy vetää viineriä naamaan ja nesteyttää tasaisesti, sillä nälän tai janon uhatessa ensin tippuu taisteluteho ja sitten koko torso. Taivasalla voi leiriytyä suhteellisen vapaasti, mutta yövieraat saattavat tulla kutittamaan varpaita torahampain tai sapelein. Majataloissa voi nukkua turvallisesti, mutta peti ei ole ilmainen. Varusteiden kunnosta tulee pitää huoli, tai se vaivalla ansaittu (tai käännetty) taikamiekka murenee käsiin lopullisesti. Sepät paikkaavat tavaroita maksua vastaan, mutta parhaiden tavaroiden paikkaamisesta otetaan sen verran priimaa hintaa, että luolakomppauksessa ansaitut kopeekat katoavat usein kylänsepän virkistysrahastoon lähes kokonaisuudessaan.

      Jos nykypelien hektinen heiluminen ja höveli vaikeustaso nyppivät, anna Basilisk Gamesin sarjalle mahdollisuus. Ytimiään myöten vanhan koulukunnan roolipeli tarjoaa monen monituisia tunteja fantasiaromppaamista, luolakomppaamista ja lukemattomia kuolemia erilaisten ansojen tai mörköjen parissa. Ihan täydellinen esitys Eschalon: Book II ei ole, mutta pelityylin faneille se on silkkaa timangia. Pelille annetut pisteet heijastelevat nimenomaan tätä -- pisteytysskaala onkin tällä kertaa enemmän nostalgiamittari kuin varsinainen vertaus tämän hetken hittipeleihin.

      Eschalon: Book IIEschalon: Book IIEschalon: Book IIEschalon: Book II
      08 Gamereactor Suomi
      8 / 10
      +
      Vapaus ja vastuu, taktinen taistelu, vaikea
      -
      Käyttöliittymän kankeudet, vaikea
      overall score
      is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

      Aiheeseen liittyviä tekstejä

      0
      Eschalon: Book IIScore

      Eschalon: Book II

      ARVIO. Kirjoittaja Matti Isotalo

      Ytimiään myöten vanhan koulukunnan roolipeli tarjoaa haastavan vaihtoehdon nykypelien hektiselle heilumiselle.



      Ladataan seuraavaa sisältöä