Ei ole epäilystäkään, World of Warcraft on mahtava peli. Silti, silloin kun se kehitettiin, ei ollut ketään joka olisi tiennyt kuinka luoda jännittävä ja monipuolinen maailma, joka olisi myös looginen ja pitkällä tähtäimelle harkittu. Tätä alkuperäistä on sitten hiottu jo parillakin laajennuksella. World of Warcraft: Cataclysm on pelin kolmas lisäosa ja sillä peli saa vihdoin niitä uudistuksia, joita on odotettu jo pitkään.
Cataclysmissa Blizzard vapauttaa Deathwingin, tuoden mukanaan sen kauan kaivatun uuden alun. Kiveä halkeaa, tulivuoret purkautuvat, ja tulvavedet nousevat. Lopputuloksena koko maailma muuttuu, ja tehtäväpuut voidaan järjestellä loogisemmiksi, luppoaikaa karsia, ja koko WoW-elämystä vuolla sulavammaksi. Jokainen alue on nyt kunnolla oma kokemuksensa ja paremmin liitetty laajempaan tarinaan.
Kaiken uudistetun vanhan materiaalin kanssa on helppo unohtaa varsinaiset uutiset: uudet rodut ja alueet. Worgeneilla ja goblineilla on omat nelituntiset intronsa, joita voisi kutsua jo peleiksi itsessäänkin. Parempi tarina, enemmän vaihtelua, ja värikäs aloitus uudistettuun peliin nostavat hymyn veteraaninkin kasvoille. Ja vaikka et koskaan aikoisi näitä rotuja pelatakaan, kannattaa introt kokea. Kaikkia meitä Dalaranissa vartoneita odottaa viisi uutta aluetta ripoteltuna muinaiseen maailmaan.
Kataklysmin myötä koko World of Warcraftin tarinankerrontaan on potkaistu uutta vauhtia. Blizzard keskittyy kovasti tarjoamaan sykähdyttävän yksinpeliin aina maksimitasoihin asti, jossa sitten odottavat 10-25 hengen raidit, pelaajienväliset taistelut, ja ehkäpä koko pelin kokeminen uudelleen uudella hahmolla. Materiaalia on niin paljon, että siitä jää suurin osa näkemättä yhdellä "läpipeluulla".
World of Warcraft: Cataclysmissä on tuhansia tehtäviä. Blizzardin mukaan tehtävistä (tasot 10-60) yli puolet ovat uusia tai uudistettuja, ja suurta osaa lopuista on säädetty sopimaan paremmin alueeseensa. Monet uusista tehtävistä ovat mukavan monipuolisia, ja sisältävät hyvän tarinan, hauskoja kohtauksia, uusia ratsuja. kulkupelejä, sekä muita minipelejä. Mukana on myös monia spontaaneja tehtäviä, jotka ilmestyvät piestyäsi vihollisen tai samoillessasi.
Pelimekaniikassa fokus on tosin siirtynyt hieman kohti alkujuuria. Tärkeintä pelaamisessa on kommunikoida ja käyttää kykyjään mahdollisimman optimaalisesti ympäristön silmälläpitoa unohtamatta. Vaihtelevampien ympäristöjen kanssa ryhmän kokemus paranee entisestään. Olen kymmenien tuntien jälkeen vasta raapaissut Cataclysmin pintaa, mutta jo nyt se on antanut minulle monia parhaita hetkiä World of Warcraftin parissa.