Ilo ja Milo ovat kaksi pikku piiperöä, jotka tapaavat päivittäin puistossa juodakseen hedelmäteetä ja ahmiakseen keksejä. Mutta joka päivä puisto muuttuu - vai onko se vain sankareiden huono muisti, joka kiusaa - ja kaksikko joutuu erilleen.
Ilomilo on pulmapeli, jossa pelaajan tehtävänä on ohjata vuorotellen sekä Iloa että Miloa tuodakseen kaksikon jälleen yhteen. Hahmoja liikutellaan kuutioista koostuvilla kolmiulotteisilla poluilla. Paikoin vastaan tulee kokoon taitettavia siltoja, jotka pelaaja voi napata kantoon ja sijoittaa muualle. Joskus etenemisen esteeksi nousee stop-palikka. Siellä täällä näkyy nuolia, joiden kohdalla pelaaja voi uhmata painovoimaa ja kiepauttaa itsensä Super Mario Galaxyn tapaan kuution toiselle puolelle.
Haasteena on asettaa sillat oikeille paikoilleen, huiputtaa stop-palikoita, aktivoida hissejä sekä ennen kaikkea sijoittaa molemmat hahmot niille paikoille, joissa niitä kulloinkin tarvitaan. Varsin pian peli käykin vaikeaksi, joten söpön ulkokuoren alta paljastuu vaativampi peli kuin ensisilmäyksellä voisi kuvitella. Pelatessa kannattaa valmistautua ottamaan taukoja miettiäkseen seuraavia siirtojaan.
Ilomilon suunnittelu on kokonaisuutena ainutlaatuista, mutta siihen kuuluu silti häivähdyksiä muista peleistä. Maailmasta on aistittavissa Little Big Planetin kuvasuunnittelua, Super Mario Galaxyn gravitaatiojippoja ja Raren huumoria. Latausruutujen turinat tuottivat monia naurunpurskahduksia. Toisaalta ympärillä leijuvien talojen ja koristeellisten rakennelmien silmäily on nautinto sinänsä.
Ohjaimen Y-painiketta painamalla kuvakulma siirtyy kauemmas ja antaa laajemman näkymän pelimaailmaan. Kameran kääntely ei ole kuitenkaan täysin mutkatonta, sillä se hyppii neljän eri suunnan välillä. Vapaasti käänneltävä kuvakulma olisi ollut optimaalisin ratkaisu, mutta puute ei häiritse kokemusta valtavasti.
Peliin kuuluu yhteensä 49 kenttää, jotka voi käydä läpi suhteellisen nopeasti. Uudelleenpeluuarvoa on silti pulmapeliksi kohtuullisesti. Kentistä löytyy piilotettuja kerättäviä esineitä, niin sanottuja Safkoja, jotka avaavat lisämateriaalia. Lisäksi pelaaja voi metsästää Ilon ja Milon ajatusmaailmaa valottavia muistijälkiä tai yrittää läpäistä kentät mahdollisimman vähin liikkein. Käytettyjen liikkeiden määrä kirjataan tulostauluille koko maailman vertailtavaksi.
Kun Ilo ja Milo lopulta kohtaavat toisensa, tanssivat söpöä piiperötanssiaan ja etenevät seuraavalle tasolle, on vaikea esittää kyynistä. Ei auta kuin antaa periksi ja nauttia Ilomilon herttaisesta mutta haastavasta maailmasta. Southend Interactive onnistuu erinomaisesti.