Suomi
Gamereactor
arviot
Dr. Kawashima's Body and Brain Exercises

Dr. Kawashima's Body and Brain Exercises

Nintendo DS:ltä tuttu Brain Training -ilmiö ulottaa koukeronsa nyt myös Xbox 360:n Kinect-ympäristöön. Toteutus on kaikin puolin yllätyksetön, mutta päässälaskutaitoa virkistävä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Neurotieteilijä Ryuta Kawashima on tullut tunnetuksi länsimaissa nimeään kantavista aivojumppapeleistä. Kaikki lähti liikkeelle vuosituhannen alussa kiistanalaisesta tutkimuksesta, jonka perusteella Kawashima päätteli, että videopelit voivat lamaannuttaa aivojen kehityksen. Pari vuotta myöhemmin Kawashima kirjoitti kirjan aivojen päivittäisestä harjoittamisesta. Kirjasta muodostui hitti Japanissa, ja ympyrä tietyllä tavalla sulkeutui, kun Nintendo halusi kehittää kirjan teemoista pelin Nintendo DS:lle. Syntyi Dr. Kawashima's Brain Training: How Old Is Your Brain, joka myikin sitten toistakymmentä miljoonaa.

Brain Trainingin poikkeuksellinen menestys on luonnollisesti poikinut jatkoa, eikä Kawashima ole jäänyt vain Nintendon kumppaniksi. Miehen nimi on tullut tunnetuksi sekä PC- että mobiilipiireissä, ja nyt valloitusta yritetään Xbox 360:lla. Namco Bandain tuottama Body and Brain Exercises perustuu Kawashiman hyväksymiin harjoitusmenetelmiin, jotka on taivutettu toimimaan ilman ohjainta Kinect-sensorilla.

Body and Brain Exercises on pitkälti tutunoloinen Kinect-peli. Vaikka kyseessä näyttäisi olevan toisen sukupolven julkaisu, on peli itse asiassa Japanissa julkaistu osana Kinectin lanseerausta viime vuoden puolella. Näin ollen peli ei teknisesti tarjoa mitään sellaista, mitä Kinectillä ei olisi jo tehty. Harjoitteet vaativat pääasiassa käsien kurottelua, ja vaikka palloa välillä potkaistaankin, ei peli ole fyysisesti erityisen vaativa.

Mukana on kaiken kaikkiaan 20 erilaista harjoitetta, jotka jakautuvat tasaisesti viiteen kategoriaan: matemaattisiin, loogisiin, työmuistia vaativiin, fyysisiin ja refleksiharjoitteisiin. Jako on kuitenkin lähinnä viitteellinen. Fyysisistä harjoitteista löytyvä kertotaulunyrkkeily voisi yhtä hyvin sisältyä matemaattisiin harjoitteisiin, kun taas loogisista tehtävistä löytyvä pomminpotkaisu vaatii ennen kaikkea nopeaa matemaattista päättelyä nopeimmin alas laskevan numeron löytämiseksi.

Tämä on mainos:

Peli kallistuukin numeronäppäryyteen. Kawashima on puhunut matematiikan tärkeydestä osana arkielämää, ja erilaiset päässälaskutaitoa ja nopeaa reagointia vaativat minipelit ovat avainroolissa myös Body and Brain Exercisesissa. Oma päässälaskutaitoni oli päässyt sen verran ruostumaan, että ensimmäiset "aivojen kuntotestit" olivat aika karua luettavaa, mutta sopivan perusteellinen tulosseuranta motivoi pinnistelemään. Vaikka Kawashiman älypelien todellinen teho on edelleen hieman kyseenalainen, tarjoaa peli mukavasti haastetta korkeammilla vaikeustasoillaan ja viikon treenaamisen jälkeen aivojen kunnossa oli positiivista kehitystä havaittavissa, ainakin pelin antamien tulosten valossa.

Muutamia esimerkkejä vastaan tulevista tehtävistä ovat digitaaliajan muuttaminen analogiseksi, eriväristen autojen ohjaaminen omille kaistoilleen, numeroitujen ilmapallojen puhkominen suuruusjärjestyksessä ja yhtälöstä puuttuvan numeron potkaiseminen jalkapallomaaliin. Pelaaja pääsee myös pakoilemaan kummituksia Pac-Manillä ja Pookalla, mikä vaatii kahden asian tekemistä ja eri ruutujen seuraamista samanaikaisesti. Suoritukset arvotetaan virheiden määrän ja ratkaisunopeuden mukaan. Liikkeentunnistus toimii ja reagoi onneksi pääasiassa hyvin. Ongelmia esiintyi lähinnä ruutuhyppelyssä, jossa pelaajan on edettävä muistikuvan varassa. Askeleet on tehtävä erittäin hienovaraisesti tai muuten peli tulkitsee ne tasajalkahypyksi.

Pelin suurin kompastuskivi on se, ettei parikymmentä lyhyttä minipeliä jaksa pitää mielenkiintoa yllä pitemmissä sessioissa. Käsikonsolilla tai mobiiliympäristössä se ei olisi niinkään merkittävä ongelma, mutta muutaman minuutin päivittäiseen treenaamiseen levyllä julkaistava Kinect-peli tuntuu ehkä hieman kömpelöltä ja kalliilta. Saman tehon saisi varmasti tekemällä ilmaisia sudokuja netissä. Pelin koukkuna voikin pitää lähinnä Kinect-ohjausta, josta ei ole kuitenkaan otettu aivan kaikkea irti.

Siinä missä Avatar-hahmojen poseerausten jäljittely muistipelissä osoittaa oivallista käyttöä Kinectin koko kehon liikkeentunnistukselle, valtaosa minipeleistä perustuu vain yksinkertaiseen ruudun reunalla olevien nappien painamiseen. Vastaavaa on nähty jo EyeToy-peleissä monia vuosia sitten. Body and Brain Exercises kaipaisi hieman lisää vaihtelua paitsi minipelien matemaattispainotteisuuteen myös itse minipelien toteutukseen. Lepsua teknistä toteutusta alleviivaavat simppeli visuaalinen ilme ja itseään toistava musiikki. Toisaalta peli on varsin helposti lähestyttävä koko perheelle, eivätkä harvat sanapelit, joissa esimerkiksi ruudulla näkyvä värin nimi on yhdistettävä samanväriseen ilmapalloon, tuota vaikeuksia vähääkään englantia osaavalle.

Tämä on mainos:

Toimiva moninpeli lisää pelailun mielekkyyttä. Mukana on enimmillään neljää pelaajaa tukeva bilepelitila, jossa nokkelimman pelaajan tittelistä voi kilpailla kepeässä visailuformaatissa. Tosin visailukysymysten sijaan arpakone arpoo minipelejä, joissa saavutettu yhteistulos ratkaisee voittajan. Moninpeli toimii pääasiassa vuoron perää, mutta joissain tehtävissä on kaksi voi pelata rinnakkain. Hauskana ominaisuutena moninpeli toimii myös epäsuorasti kattavan statistiikkapalvelun kautta. Jokaisen minipelin paras tulos on muiden pelaajien helposti vertailtavissa, joten esimerkiksi perheen sisäinen kilvoittelu on helppoa. Peli osaa myös luokitella pelaajat näiden vahvuuksien mukaan.

Body and Brain Excersises jatkaa monien muiden Kinect-pelien linjaa siinä mielessä, ettei se ole mikään pakkosyy sensorin ostoon, mutta sensorin hankkineille peli voi olla ihan kiva vaihtoehto. Älylliset haasteet eivät sinällään ole järin perusteellisia, eikä liikeohjaus ole poikkeuksellinen, mutta yhdessä ne muodostavat Kinect-valikoimassa toistaiseksi varsin ainutlaatuisen paketin. Peli sopinee parhaiten niille, jotka eivät halua niinkään hikijumppaa, vaan laskupäätä teroittavia aivopähkinöitä pieniin arkisiin pelisessioihin.

Dr. Kawashima's Body and Brain ExercisesDr. Kawashima's Body and Brain ExercisesDr. Kawashima's Body and Brain ExercisesDr. Kawashima's Body and Brain Exercises
06 Gamereactor Suomi
6 / 10
+
Pääasiassa toimiva liikkeentunnistus, helposti lähestyttävä, minipelit pistävät pinnistelemään, moninpeli
-
Vaihtelua voisi olla enemmän, painottuu päässälasku- ja reagointitehtäviin, teknisesti simppeli
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä