MX vs ATV Alive on puhdasveristen maastokuskien mieleen. Toisin kuin muissa mönkkärikaahailuissa (Pure, Nail'd) kaikenlaiset turbomittarit ja temppuilut jätetään syrjään oikeiden ajolinjojen ja tarkan ohjaamisen tieltä. Hyvä niin, sillä ohjaustangon vääntämisessä, kuskin painon siirtelyssä ja hyppyjä varten pumpatessa on riittävästi tekemistä. Ja mikäli kaarreajo takkuaa tai "preloadit" ovat hukassa, voi asetuksista täpätä ajoapuja päälle.
Vaikka kilpailuissa voittaminen on se ainoa juttu, tyylikkyydestä jaetaan pisteitä Free Ride -moodissa, jota voi ajaa, kuten mitä tahansa kisoja, netissä, soolona tai jaetulla ruudulla. Tavoitteena on silloin suorittaa karttakohtaiset tehtävät, joihin kuuluu esimerkiksi korkeus- ja pituushyppy sekä temppusessio. Kaikenlaisesta kaahottelusta nettoaa kokemuspisteitä, joilla saa auki uusia ajopukuja, kypäriä, ratoja ja pyöriä.
Eniten ajokilometrejä tullee nettimoninpelin parissa. Siellä prätkäkunkun tittelistä voi kamppailla jopa 12 pelaajan kekkereissä, jolloin radoilla on kotoisan ahdasta ja sijoitukset vaihtuvat tiuhaan. Niin matsihaku- kuin privaattikisoissakin ansaitaan edellä mainittuja kokemuspisteitä. Pistesaldo määräytyy sijoituksen, kanssakilpailijoiden pääluvun ja ajoapujen mukaan, mutta kokonaisuus ei ole ihan tasapainossa. Lyhyen miniradan palkintopallipaikka kartuttaa tiliä samalla summalla kuin kymmenen kierroksen maratoonikruisailun vastaava. Pieni lisämiinus tulee turhauttavan pitkistä odotteluista ja latailuista etappien välillä, mutta nillityksistä huolimatta verkkopeli on MX vs. ATV Aliven iloisinta antia.
Tähän mennessä kaikki hyvin. Nopeasti kokeiltuna Aliven perustat ovat kunnossa, mutta ongelmaksi ei nousekaan suunnittelumoka tai tekninen fiba - vaan sisällön puute. Erilaisia ajokkeja on vain viisi, eikä mistään rassista pääse virittelmään omanlaistaan, kun kaikki avattavat osaset kannattaa pultata kiinni suorilta käsin. Tuskastuttavinta on ratojen vähyys, minkä lisäksi samoja kisoja joutuu rynkyttämään toistamiseen uusien avaamiseksi. Niin ja minkähän takia edellisosa Reflexin hupipelimuodot piti leikata pois?