Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
FacebookFacebook
arvio

Gears of War 3

Alkuperäinen Gears of War loi kokonaan uuden kolmannen persoonan räiskintägenren suojautumismekaniikkansa ansiosta. Nyt viitisen vuotta myöhemmin taistelu räiskintäpelien herruudesta on kovempaa kuin koskaan. Tutut vyötärön korkuiset muurit seisovat kuitenkin yhä pystyssä valmiina kestämään niin Lancer-kiväärin kuin kilpailevien pelisarjojen iskut. Gears of War 3:n julkaisun ollessa käsillä tunnelma on sähköisen jännittynyt, ja samalla menestymisen paineet ovat korkealla: päähenkilö Marcus Fenixin johtaman tarinalinjan päätöksen on oltava taistelun arvoinen. Moottorisaha käyntiin ja pistin tanaan, loppu on käsillä!

Marcus havahtuu hereille Raven's Nest -taistelulaivan hytissä; painajaismaiset locust-hirviöt ja isän haamu eivät jätä miestä rauhaan edes unissa. COG-joukkojen rippeet ovat pakosalla turvalliseksi luullun Vectes-saaren jouduttua lambent-mutanttien hyökkäyksen kohteeksi. Eversti Hoffman joukkoineen joutui vetäytymään Anvil's Gate -sotilastukikohtaan, viimeiseen puolustuslinjaan lopullisen tuhon edessä. Aiemmissa osissa seikkaileva Marcuksen Delta-ryhmä on saanut täydennyksiä. Rivissä seisoo nyt myös ryhmän entinen operaattori, luutnantti Anya Stroud, sekä Karen Travissin kirjoista tuttu Jace Stratton. He kaikki seilaavat vaarallisilla vesillä vailla johtajaa, vailla päämäärää... kunnes Marcus saa viestin menneisyydestä.

Gears of War 3
Gearsin uuteen asevalikoimaan kuuluvat katkaistu haulikko, Retro Lancer, maan alta kaivautuvia kranaatteja sylkevä Digger Launcher, massiivinen tarkkuuskivääri One Shot sekä polttokranaatit.
Tämä on mainos:

Kuolleeksi luullun Adam-isän hologrammi kertoo hänen keksi-mästään mahdollisuudesta tuhota lambent locustit ja parantaa imulsion syövyttämä maaperä. Toivon kipinä leimahtaa Delta-ryhmäläisten mielissä, mikä sysää Marcuksen viimeiseen rynnistykseen pelastaakseen isänsä ja koko Sera-planeetan - tai mitä siitä on jäljellä. Yksinpelikampanja on aiempaa noin kuusi lukua pidempi ja kokonaan pelattavissa neljän hengen voimin. Siten hahmokaartia on täytynyt lisätä. Osa urhoista jää väkisinkin statisteiksi, mutta locust-roikaleita rei'ittäessä se unohtuu, sillä lyijyä ja räjähteitä lennätetään senkin edestä: Asearsenaali on vahvistunut muun muassa isokaliiperisella Retro Lancerilla ja katkaistulla haulikolla. Jokainen tussari onkin tarpeen, sillä lambentit saavat locustit näyttämään lutuisilta koiranpennuilta.

Tämä on mainos:

Kampanjan yhteistyömoodin laajentaminen neljälle on huomioitu kenttäsuunnittelussa. Ahtaat käytävät ovat saaneet väistyä laajempien taistelukenttien tieltä, ja samalla vihollismäärää on kasvatettu. COG-taistelijoiden kvartettia varten kentistä löytyy myös entistä enemmän mahdollisuuksia koukata selustaan ja iskeä monstereita arkaan paikkaan. Yhteistyökykyä ja keskitettyä tulivoimaa tarvitaan kaatamaan isommat korstot, kuten lambent berserker, joka ei hevillä kaadu. Samaa ei voi sanoa siitä epäonnisesta henkilöstä, joka joutuu berserkerin lonkeroiden tielle.

Gears of War 3
Horde-pelimuodossa voi nyt perustaa komentokeskuksen, josta voi ostaa aseita ja linnoi-tuksia. Lisäksi joka 10. aallossa vastaan asettuu pomovihollisia.

Gears of War 2:ssa jättisuosioon ponkaissut - ja monia samankaltaisia pelimuotoja synnyttänyt - Horde-pelitila on päivitetty uudelle vuosikymmenelle. Perusidea on silti sama. Selviytyjiä kohti vyörytetään viisikymmentä aaltoa vihulaislaumoja, ja pölyn laskettua ynnätään pisteet. Aaltojen välissä ihmisille siunataan suvantoaikaa, jolloin voi ostaa aseita, barrikadeja, automaattitykkejä tai viimeisellä tasolla Silverback-taistelumechan. Lisäksi pistetuloksia tavoittelevat voivat kytkeä käyttöön Halo-sarjan kalloja muistuttavat mutaattorit, jotka antavat helpottavan, vaikeuttavan tai pähkähullun lisämausteen toiminnalle.

Horde-pelitilasta jatkojalostettu Beast-moodi jää pieneksi pettymykseksi. Hirviöillä pelaaminen piristää vaihtelullaan, mutta 12 aallon katto on osaavalla porukalla nopeasti saavutettu. Pienemmissä ryhmissä pahistelu ei taas onnistu ollenkaan minuutin aikarajan takia, sillä se ei harmittavasti skaalaudu pelaajamäärän mukaan.

Gears of War 3
Beast kääntää Horden päälaelleen. Pelaajat ottavat locustien roolin ja pyrkivät nitistämään tietokoneen ohjastamat ihmiset. Onnistumiset palkitaan valuutalla, jolla voi ostaa entistä voimakkaampia yksiköitä.

Gears of War 3 tarjoaa pelkästään yksin räiskivälle paljon tekemistä, kiitos monipuolisen Horden ja pidemmän kampanjan. Leijonanosa boxipelaajista tähtää kuitenkin verkkoareenoille, missä Gears of War 3:n lopullinen vahvuus mitataan. Kilpailullisena tyyppinä en pidä siitä, että kokemuspisteitä sekä mitaleja ja kunniamerkkejä voi ansaita röpöttelemällä tekoälyvastustajia offline-tilassa. Se on kuitenkin pikkujuttu, sillä jo beta vakuutti aiempia osia riivaavien host-etujen ja pelinhakuongelmien olevan historiaa. Totuus paljastuu, kun kortit katsotaan 20. päivä. Kokemukseni perusteella jätkänelosilla voittaa.

Gears of War 3
Moninpeliä varten peli tarjoaa dedikoidut palvelimet. Niiden pitäisi viimein korjata kakkososaa vaivanneet verkkoviiveet ja etulyöntiasemat. 10 pelaajan nettitaistoissa mitellään kolmessa erilaisessa pelimuodossa, kymmenellä eri kentällä.
Gears of War 3
Gears of War 3
Gears of War 3
Gears of War 3
Gears of War 3
09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
Timmi pelattavuus, Horde "2.0" on nimensä veroinen, Nettipelin dedikoidut serverit, Nelin pelattava co-op.
-
Tarina ei vieläkään onnistu säväyttämään, Beast-moodi pienoinen pettymys

Täydentävä mielipide

Markus Hirsilä

Kaikkia Gears of War 3:n osa-alueita voi pelata moninpelinä.

Tarinatilassa hauskanpito onnistuu kaksistaan jaetulla ruudulla, ja verkon yli peräti neljä pelaajaa pääsee samoihin karkeloihin. Yleissääntönä on, että enemmän pelaajia tarkoittaa enemmän menoa ja meininkiä.

Hordessa viisi pelaajaa puolustautuu aalloittain hyökkääviä vihollisia vastaan. Uutuutena omia asemia voi (ja kannattaa) linnoittaa erilaisilla tykkitorneilla, piikkilanka-aidoilla ja houkutusnukeilla.

Beast on käänteinen Horde, jossa tarkoituksena on piestä ihmiset locust-hirviöinä. Pelimuoto on hyvin lyhyt ja kiivas, joten kovin pitkäaikaista hupia se ei tarjonne.

Varsinainen kilpailullinen moninpeli on hyvin samanlaista kuin sarjan aiemmissakin osissa, mutta entistä hiotumpaa ja sujuvampaa. Tappomatseista on peräti neljää eri muunnelmaa, joista erikoisin on edelleen Wingman. Pelaajat jaetaan taistelijapareiksi sotimaan keskenään, ja sitten katsotaan kuka on kuka. Alueita vallataan King of The Hillissä, joka on aiempaa liikkuvampaa. Eniten tiimityöskentelyä vaatii Capture The Leader, joka on Gears of Warin versio lipunryöstöstä. Tarkoituksena on pitää hallussa vihollisen johtajaa riittävän kauan.

Kokemustason nouseminen, tappoputket ynnä muut miehekkäät teot antavat pelaajille kosmeettisia rehvastelun aiheita avautuvien moninpelihahmojen ja mitalien muodossa. Erikoisaseet on ripoteltu taktisesti kenttiin, joten hyvin usein taistellaan juuri näiden pisteiden hallinnasta.

Gears of Warin aiempien osien moninpeliä pahasti rampauttanut verkkoviive eli lagi on merkittävästi vähäisempää. Toki silloin tällöin tapahtuu notkahduksia yhteyden laadussa, mutta pääsääntöisesti lagi ei enää ratkaise otteluiden lopputulosta.

Käyttäjäarviot

  • HCK1
    Olen pelaillut Gears of War pelejä ensimmäisestä osasta lähtien. Itselle Gears of War pelit ovat Xbox 360 parhaimmistoa! Tykkään pelin... 10/10
  • Izrael
    Gears of War on Xbox 360:lla 2006 aloitettu pelisarja, jossa ei hikeä ja äijäilyä säästellä - eikä myöskään ankaraa hurmetta. Edelliset... 9/10
Tämä on mainos: