Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
FacebookFacebook
arvio

F1 2011

Urku auki ja hameet korville! On taas aika tarttua punaisen villiorin ohjaksiin ja taistella maailmanmestaruudesta autourheilun kuninkuusluokassa. Välittääkö F1 2011 lajin taktisuuden ja glamourin kotisohville?

Tämä on mainos:

Codemastersin Formula 1 -sarja teki viime vuonna onnistuneen debyytin HD-konsoleilla, mutta myös kiire paistoi paikoin läpi. Aavistuksen äkkiarvaamaton ajotuntuma, pinnalliset lehdistöhaastattelut ja surullisen kuuluisa varikolle jumiutuminen hiersivät muutoin pätevässä kokonaisuudessa. Täksi vuodeksi pohja oli jo valmiina, joten studio on kyennyt paikkaamaan bugeja ja tuomaan useita parannuksia. Niiden kärkipäässä ovat täysin uusi jousitussysteemi, laajennettu moninpeli ja lajin sääntömuutokset, joiden ansiosta ohjaamossa on entistä enemmän tekemistä.

Tämä on mainos:

Ajotuntuma noudattaa tekijöilleen tyypillistä puolirealistista linjaa. Auton liikkeitä nyt on kuitenkin entistä helpompi ennakoida, koska dynaamisemman jousituksen ansiosta autot eivät tunnu liukuvan tien päällä. Parannukset tulevat esiin esimerkiksi nopeissa shikaaneissa, joissa keskipakoisvoiman voi konkreettisesti havaita vetävän autoa puolelta toiselle ja liiallista kaasun runnomista osaa kuin luonnostaan varoa. Samalla myös kanttikivien ylitykset pomputtavat autoa entistä realistisemmin. Vaikka peliä ei voi kutsua syvälliseksi simulaattoriksi, todellista formulakokemusta kaipaavia miellyttänee se, että ajomalli kannustaa ajamaan mahdollisimman oikealla ajolinjalla. Mutkiin on hyökättävä ahnaasti sisään, ja leveäksi lipsahtanut kaarre maksaa aikaa ja usein myös sijoituksia, kiitos aggressiivisemman tekoälyn.

F1 2011

Kilpailuja voi ajaa jopa yhden kierroksen tynkinä ilman kummoisiakaan sääntöjä tai vaurioita, mutta tällöin kokemus muistuttaa enemmän törmäilyautoja kuin todellista formulaa. F1 2011 on parhaimmillaan, kun todellisen Grand Prix'n mitasta ajetaan vähintään viidesosa. Pituuden kasvaessa kuvioihin tulevat muun muassa pakolliset renkaanvaihdot, mahdollisuus taktikoida polttoaineseoksilla ja joskus myös yllättävät keliolosuhteet. Kymmenien kierrosten kilpailu saattaa alkaa poutasäässä, mutta päättyä rankkasateeseen. Kelin heiketessä ja pidon laskiessa kuljettajat pakotetaan tekemään sijoituksen kannalta merkittäviä valintoja: tullako varikolle vai koettaako liukastella maaliin asti. Myös radan pinta muuttuu kaiken aikaa, jopa kuivalla kelillä. Ajolinjan pito paranee, mutta sen ympärille kertyy petollisesti kuminpalasia ja roskaa. Kaikki tämä pitää mukavasti jännitystä yllä.

Selkein ero viime vuoden versioon on silti KERS- ja DRS-järjestelmän mukaan tulo. Näistä jälkimmäinen mahdollistaa takasiivekkeen "avaamisen" tietyissä tilanteissa ja helpottaa ohittamista. KERS puolestaan kerää jarrutusenergiaa talteen ja antaa lisähevosvoimia moottorille, tietyn määrän per kierros. Tämä toimii eräänlaisena nitrona. Molemmat systeemit tuovat mielenkiintoisen uuden ulottuvuuden ajamiseen, varsinkin aika-ajoissa, sillä on pelaajasta kiinni löytää parhaat hetket niiden hyödyntämiseen. Codemasters on myös huomioinut KERS-järjestelmän puuttumisen tiettyjen tallien teknisestä repertuaarista. Näin ollen esimerkiksi Lotus-kuljettajien on tehtävä kahta kauheammin töitä pysyäkseen muiden perässä nopeilla radoilla.

F1 2011

Siinä missä ajokokemus on kehittynyt viime vuodesta, varsinainen ura tuntuu edelleen kuivakalta. Toki pelissä kamppaillaan tallipaikoista, kehitetään autoa kauden mittaan ja käydään välillä lehdistön jututettavana, mutta mikään näistä ei tunnu menevän pintaa syvemmälle. Koska kyseessä ei ole äärimmäisen tekninen kuvaus ykkösistä, pelille olisi eduksi iskeä kaikki tiskiin elämyksellisyyden puolesta. Aneeminen kisainsinööri tai puolityhjät katsomot eivät kuitenkaan saa liekehtimään kotisohvalla. Codemasters on lisännyt sessioiden loppuun animaationpätkiä kuljettajasta, mutta yllättävän onnistumisen hetkellä pantomiimimaiset onnittelut eivät riitä välittämään sitä tunnetta, mikä jämätallissa syntyisi, kun kuljettaja nousee ensi kertaa pisteille. Voittaessa riemu on hivenen korkeammalla, mutta silti on ihmeteltävä, miksi peli kuvaa kuljettajan nousua autosta, eikä varsinaista palkintojenjakoa.

Uramuodon lisäksi pelattavissa ovat tyypilliset yksittäiskilpailut ja aika-ajot, mutta mukana on myös eräänlaisia aika-ajoskenaarioita, joissa hypätään ennalta määrätyllä autolla tietylle radalle ja tiettyihin keliolosuhteisiin tarkoituksena rikkoa pronssi-, hopea- ja lopulta kultatason haamuaika. Ajat tallentuvat verkkoon tulostauluille. Pelimuoto tuo ripauksen arcademaista suoraviivaisuutta kokonaisuuteen, mutta ei pidättele kokeneempaa pelaajaa järin pitkään.

Moninpeli on onneksi saanut osakseen monia ehostuksia, ja nyt kautta on mahdollista taittaa samassa tallissa kaverin kanssa. Tämä luo mielenkiintoisen yhteistyö- ja kilpailusuhteen, kun pelaajat yrittävät yhdessä tuoda tallille valmistajien mestaruuden, mutta samalla taistelevat itsenäisesti kuljettajien mestaruudesta. Perinteisempi moninpeli tukee 16 pelaajaa, ja loput lähtöruudukosta voi täyttää tekoälykuljettajilla. Myös jaetun ruudun kaksinpeli on ensi kertaa mukana. Tämä tosin rokottaa näkyvästi grafiikan tarkkuutta.

F1 2011

Graafisesti kyseessä on hyvä, muttei yhtä erinomainen peli kuin Codemastersin Dirt 3. Kuvitus on kuitenkin parantunut viime vuodesta, ja selkeimmin erot ilmenevät realistisemmassa valaistuksessa, joskin myös ratamallinnusta on hieman viilattu. Täysin lisensoituna pelinä F1 2011 kattaa luonnollisesti kaikki kuluvan kauden tallit ja radat, ja ratapuolelle mukaan on tullut uusi Intian GP. Bahrain sen sijaan pudotettiin mellakoiden takia pois, kun taas Nürburgring korvasi Hockenheimin Saksan GP:n näyttämönä. Radoista löytyy varmasti niin suosikkeja kuin inhokkejakin, mutta designit ovat ehtaa F1:tä. Paikoin konsoliversioilta toivoisi ehkä hivenen ripeämpää kuvanpäivitystahtia, mutta 30 kuvan sekuntivauhti ei ole huono saavutus 24 auton kiertäessä rataa.

Ruudunpäivityskysymys nousee esiin lähinnä kapeilla katuradoilla kuten Monacossa, jossa ero huippukierroksen ja onnettomuuden välillä lasketaan millimetreissä. Huipputarkan ajokokemuksen saavuttamiseksi toivoisin Forza Motorsportin ja Gran Turismon kaltaista silkinpehmeää kuvavirtaa. Kaikkeen kuitenkin tottuu, eikä F1 2011:n pelattavuudessa sinällään ole mikään pahemmin pielessä. Tiehen saa hyvän tuntuman jo peliohjaimellakin, mutta ratin laajemmasta kääntösäteestä on varmasti hyötyä. Aloittelijoille peli tarjoaa myös joukon ajo-apuja aina automaattijarruista dynaamiseen ajolinjaan. Edistyneemmät voivat puolestaan säätää ajo-ominaisuuksia autoa virittämällä, mikä onnistuu helppokäyttöisillä liukusäätimillä vaikkapa kisaa edeltävissä harjoituksissa.

F1 2011

Pelinautinnon osalta Codemasters on tehnyt myös joitakin näkymättömämpiä parannuksia. Esimerkiksi ratoja ympäröivät hyväksytyn kierroksen rajat ovat monin paikoin järkevämpiä ja leveämpiä. Tällä vältytään turhautumisilta, kun hyvää kierrosta ei olla heti invalidoimassa marginaalisen lipsahduksen takia. Sisäkurvien puolella saa silti edelleen olla tarkkana, ettei mene koko auton leveydeltä ylittämään kalkkiviivoja. Toinen pitkäjänteisemmällä pelaamisella esiin tuleva parannus on turva-auton tulo kilpailuihin. Se saattaa ilmestyä radalle merkittävän kolarin yhteydessä ja kokoaa kilpailijat letkaksi, jossa peli rajoittaa automaattisesti ohittelua. Pienestä realismimyönnytyksestä huolimatta turva-auto tuntuu mukavalta lisäykseltä F1-faneille, koska se tuo jälleen yhden yllätysmuuttujan pitempiin kilpailuihin, pakottaen joskus jopa muuttamaan varikkotaktiikkaa. Niin ja se varikkobugi, sitä ei esiintynyt testauksen aikana kertaakaan.

Kokonaisuutena F1 2011 ei ole vielä valmis nousemaan lajityypin klassikoiden joukkoon, mutta pienine pinnallisuuksineen ja puutteineenkin se tarjoaa nautittavan ajokokemuksen. Peli ei sisällä lämmittelykierrosta, varaslähtöjä tai telemetriadataa, eikä lehdistön kanssa pelaaminen vieläkään tarjoa suurta lisäarvoa, mutta kun viimein uranportit aukeavat kärkitalliin ja vuorossa on vuoden suosikki-GP, voi ratissa viihtyä jopa yli tunnin kilpailun. Codemastersin näkemys Formula 1:stä on tapahtumarikas, televisiomainen ja sopivan autenttinen sopiakseen likimain jokaiselle lajista kiinnostuneelle.

F1 2011
F1 2011
F1 2011
F1 2011
F1 2011
F1 2011
F1 2011
F1 2011
F1 2011
F1 2011
F1 2011
F1 2011
F1 2011
F1 2011
F1 2011
F1 2011
F1 2011
F1 2011
F1 2011
F1 2011
F1 2011
F1 2011
F1 2011
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Dynaamisempi ajotuntuma, hyvä vauhdintunne, jännittävät kilpailut, laajennettu moninpeli, turva-auto, parantunut viimeistely
-
Näennäisesti kattava uratila jää pinnalliseksi, ei tarpeeksi lajin glamouria

Käyttäjäarviot

  • modernipoika
    F1 2011: Codemastersin toinen Formula ykköspeli. F1 sarja on ennen ollut nykyisen Liverpool studion leivissä. Ilmeisesti siinä välis se oli pari... 9/10
  • vpshero
    Codemastersin näkemys Formuloista on todella autenttinen. Eri renkaat, DRS ja KERS ovat cooleja ominaisuuksia. Yksinpelissä uratilassa mielenkiinto... 8/10
Tämä on mainos: