Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
FacebookFacebook
arvio

Super Mario 3D Land

Nintendo 3DS ei saanut parasta mahdollista pelitukea julkaisussaan, mutta nyt tilanne on alkanut korjaantua. Nintendon oma Super Mario 3D Land on yksi käsikonsolin kirkkaimmista tähdistä tänä jouluna.

Seison pienellä tasolla ja katselen syvyyksiin, tyhjyyteen. Se on tasojen luonne: joka tippuu, kuolee. Tämä pätee myös Super Mario 3D Landissä, muttei aina. Joskus alhaalla odottaa pilvi tai toinen taso... siihen pitää vain osua.

Super Mario 3D Land on yksi aidoista Nintendo-peleistä. Sen hyvät suunnitteluideat ovat tuttuja jo Super Mario Galaxysta ja Super Mario Galaxy 2:sta, mutta tässä ne ovat entistäkin paremmin integroituina yhteen. 3D:tä käytetään nyt niin, ettei sitä missään vaiheessa halua kääntää pois päältä. Joskus se toimii suurempana, joskus pienempänä tehostekeinona, ja joskus sen ympärille on muotoiltu ihastuttavia retro-vitsejä.

Super Mario 3D LandSuper Mario 3D Land
Tämä on mainos:

Erityisesti korkeuden tunne tekee vaikutuksen. 3D:n ollessa päällä tuntuu siltä kuin Marion kanssa katselisi 150 metrin korkeudesta. Se saa kysymään, pitäisikö tuonne muka hypätä. Odottaako siellä sankaria kuolema vai se yksi taso, johon pitää osua?

Tämä on mainos:

Kauniiden ja monipuolisten kenttien läpipeluu tarjoaa erilaisia kokemuksia, ja aktivoi samalla aivan eri alueita aivoista. Pelaajan ajatusten pitää juosta askeleen edellä toimintaa, eikä kaavoihinkaan sovi aina kangistua. Jotkut tasot liikkuvat automaattisesti, jotkut napin painalluksella. Toiset kallistuvat poispäin joka hypyllä ja taas kohti heti seuraavalla. Haamutasot ilmaantuvat tyhjästä, mutta vasta kun on jo itse ilmassa. Mario juoksee ruudusta ulos ja toisesta laidasta takaisin sisään. Seikkailua seurataan ilmasta, isometrisesti, sekä suoraan sivulta. Peli tekee jatkuvia pieniä muutoksia perspektiivissä ilman, että yksikään niistä on ärsyttävä tai epäonnistunut.

Super Mario 3D LandSuper Mario 3D Land

Odotettavissa olevat asiat eivät ole mitään salaisuuksia: warp-putket, salakäytävät, tutut kasvot Nintendo-universumista. Kaikki pelissä näyttää mahtavalta, terävältä ja rakkaudella animoidulta. Musiikki on tietysti hienoa, mutta aina välillä päästään kuulemaan myös uusia tulkintoja tutuista teemoista. Kentät ovat sangen mittavia, ja Mario voikin kuikuilla kiikareilla, missä tähtimitalit ja bonuskentät piileskelevät - tai vain nauttia maisemista. Kenttiä pitää pelata joka tapauksessa useita kertoja, jotta niistä saa kaiken irti.

Itse toiminta on melko konventionaalista, mutta likipitäen täydellistä. Uutta on muun muassa Katto-Kassinen -laatikko, joka leijuu oman propellinsa voimin. Myös Mario itse voi lentää pidemmälle pesukarhuhännän avulla. Bumerangi puolestaan pitää viholliset etäällä, etenkin takaa tulevat sellaiset. Myös tulikukat ja muut tutut elementit luonnollisesti löytyvät. Jos Mario mokailee liikaa, voi hän saada vahingoittumattomuuden, mutta tämä vie tietenkin kaiken haasteen pelistä.

Peli hyödyntää 3DS:n Street Pass -ominaisuutta, ja kaikissa kahdeksassa maailmassa on mysteerilaatikkoja lahjoineen. Näitä voi lähettää toisille pelaajille Street Passin välityksellä, ja paluupostissa saa tietenkin vastalahjoja. Uusien kommervenkkien lisäksi peli kunnioittaa perinteitään, ja Bowser on taas päättänyt lainata Prinsessan.

Super Mario 3D Land ei ole vain hyvä, se on erinomainen tulkinta Mariosta 3D-konsolilla. Peli kuuluukin likimain jokaisen Nintendo 3DS:n omistajan hyllyyn, ja samalla se tarjoaa hyvän syyn konsolin ostoon. Lyhyesti sanottuna Super Mario 3D Land loikkaa ja osuu.

Super Mario 3D Land
Super Mario 3D Land
Super Mario 3D Land
Super Mario 3D Land
Super Mario 3D Land
Super Mario 3D Land
Super Mario 3D Land
Super Mario 3D Land
Super Mario 3D Land
Super Mario 3D Land
Super Mario 3D Land
Super Mario 3D Land
Super Mario 3D Land
Super Mario 3D Land
Super Mario 3D Land
Super Mario 3D Land
Super Mario 3D Land
Super Mario 3D Land
Super Mario 3D Land
Super Mario 3D Land
Super Mario 3D Land
Super Mario 3D Land
Super Mario 3D Land
Super Mario 3D Land
Super Mario 3D Land
Super Mario 3D Land
Super Mario 3D Land
Super Mario 3D Land
Super Mario 3D Land
Super Mario 3D Land
Super Mario 3D Land
Super Mario 3D Land
Super Mario 3D Land
Super Mario 3D Land
Super Mario 3D Land
Super Mario 3D Land
Super Mario 3D Land
Super Mario 3D Land
Super Mario 3D Land
Super Mario 3D Land
Super Mario 3D Land
Super Mario 3D Land
Super Mario 3D Land
Super Mario 3D Land
Super Mario 3D Land
Super Mario 3D Land
Super Mario 3D Land
Super Mario 3D Land
Super Mario 3D Land
Super Mario 3D Land
Super Mario 3D Land
Super Mario 3D Land
Super Mario 3D Land
Super Mario 3D Land
Super Mario 3D Land
Super Mario 3D Land
Super Mario 3D Land
Super Mario 3D Land
Super Mario 3D Land
09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
Loistavat peli-ideat, 3D integroitu peliin hyvin, haastava
-
Ei mikään

Täydentävä mielipide

Arttu Rajala

Uusimmalla Super Mario -pelillä on yllättävän paljon yhtäläistä entisen kilpakumppaninsa Sonicin uusimmalla pelillä Sonic Generationsilla. Molemmat ovat sekoitus uutta ja vanhaa, 2D:n kulta-aikaa sekä viimeisintä uutta kolmennessa ulottuvuudessa. Super Mario 3D Land vie kuitenkin näistä kahdesta voiton kotiin suoraan sienivaltakuntaan.

Super Mario 3D Landille on asetettu kovia odotuksia ja minullekin peli oli tärkein tulossa oleva Nintendo 3DS:n peli. Onneksi uusi kannettava Mario lunastaa odotuksensa mallikkaasti, joskaan ei aivan täydellisesti. Saksan kollegan arviosta poiketen silmääni osui parannettavaa seuraavaan osaan. Rohkenisin nimittäin arvata sellaisen olevan tulossa. Vaikka uusi Mario on hyvän kokoinen paketti, tuntuu siltä, että paljon olisi jäänyt kiireessä "leikkauspöydälle" vähän samaan malliin kuin ensimmäisen Super Mario Galaxyn kanssa.

Pelattavuus on taattua Nintendo ja Mario laatua. Liikevalikoima ei ole ihan niin kattavan kuin kotikonsolilla, mutta se on silti sopiva ja pesukarhupuku päällä meno maittaa. 3D auttaa odotetusti tasoloikkailussa ja yleensä syy virheisiin on itsessä. Joskus kuitenkin efekti ei ole aivan tarpeeksi voimakas ja hypyt voivat mennä senkin piikkiin. Christianin hehkutusta huimaavista korkeuksista tai syvyyksistä en myöskään allekirjoita. Peli käyttää hyvin 3DS:n kykyjä, mutta ei venytä kyllä niiden rajoja vau-elämykseen saakka.

Super Mario 3D Landissä riittää pelattavaa. Mukana olevassa 50 kentässä riittää tekemistä ja tähtikolikkojen kerääminen on koukuttavaa puuhaa. Niiden perässä palaa mielellään kenttään uudestaan. Ne ovatkin tarpeen, sillä hankalimmat kentät edellyttävät tietyn määrän ennen kuin niihin pääsee käsiksi. Ensimmäisen pelikerran aukeaa myös uusi kierros kentissä entistä hankalemmin piilotettuine tähtikolikoineen,

Kenttien pituudet ovat kerrassaan täydellisesti mitoitettuja. Tasot ovat juuri sopivan kokoisia, jotta uusi yritys ei ota erheen takia liikaa päähän ja että ne ovat kätevä pelata vaikka aikaa olisi vain viisi minuuttia junaa odottaessa.

Nintendo 3DS:n omistajalle tarjolla on nyt vihdoin se paras yksinoikeusjulkaisu. Tietysti pelin olisi pitänyt löytyä kaupasta jo viime maalikuussa, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Tasoloikkafanille Super Mario 3D Land on pakko-ostos, mutta se on niin aloittelijaystävällinen ja hauska pelata, että sitä voi lämpimästi suositella myös aivan uusille pelaajille tai jopa epäilijöille. Marioon voi aina luottaa.

9/10

Käyttäjäarviot

  • Oikeest
    Keväällä 2011 Iwata ilmoitti, että haluaisi syystalveksi uuden Mario pelin. Nintendo loi mestariteoksen. Super Mario 3D Landissä kaikki... 10/10
Tämä on mainos: