Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
FacebookFacebook
ARVIO

UNSTOPPABLE GORG

Suomalaisen Futuremarkin viimeisin uutuus on vahvoja 1950-luvun scifi-vaikutteita itseensä imenyt torninpuolustuspeli Unstoppable Gorg. Sisältö jaksaa viehättää myös vähemmän tornissa viihtyvää taktikkoa.


Unstoppable Gorgin juuret ovat erottamattomasti elokuvissa. Vaikka peli ei mihinkään tiettyyn elokuvaan pohjaudukaan, tulevat vaikutteet nopeasti selväksi, kuva- ja äänimaailman suorastaan tihkuessa viime vuosisadan puolivälin b-scifi-tyyliä. Kaikki alkaa kun ihmiskunta huomaa, ettei se olekaan yksin maailmankaikkeudessa. Kaukaa aurinkokunnan susirajoilta paljastuu enigmaattinen Planeetta X, mutta tervehdys uudelle tuttavuudelle menee poskelleen, ja planeetalla asustelevat gorgit aloittavat lentävillä lautasilla massiivisen hyökkäyksen maata vastaan.

Pelimekaniikkaa voisi yksinkertaisimmillaan kuvailla kiertoratojen kääntelyksi planeetan tai tukikohdan ympärillä. Asettamalla kiertoradalle ensin generaattorin tuotetaan rahaa, jota voi käyttää muiden tukisatelliittien sekä monenlaisten automaattiaseiden hankintaan. Viholliset hyökkäävät aina pelialueen reunoilta, kiemurrellen kohti ruudun keskellä olevaa tukikohtaa, joten pelaajan haasteena on asetella puolustuskalustonsa järkevästi ja kääntää se kulloisenkin tilanteen vaatimaan suuntaan.

Unstoppable Gorg
Tämä on mainos:

Koska kiertoradat pyörivät käytännössä kaksiulotteisella tasolla, on pelimekaniikka varsin helppo sisäistää, mutta harva kenttä antaa sijaa velttoilulle. Niukahkot resurssit sekä kiertoratojen rajalliset satelliittipaikat estävät vedenpitävien puolustuslinjojen rakentamisen, ja usein kenttien alussa joutuu pyörittelemään vaatimatonta konekivääriä puolelta toiselle, ennen kuin lisävahvistuksille liikenee varoja. Kun vihollisia alkaa vyöryä parilta kolmelta suunnalta samanaikaisesti, onkin linjojen sitten parempi olla valmiina. Yksinkertainen käyttöliittymä on hektisimmissä tilanteissa käytännöllinen, mutta paikoin yksittäisille aseille toivoisi voivan määritellä sen, minkä tyyppisiin viholliseen ne tulensa keskittävät. Kaikki vihollistyypit kun eivät samoja aseita säikähdä.

Pelisuunnittelussa on selvästi otettu enemmän huomioon satunnaispelaajat kuin syvällisten strategioiden ystävät, mutta kevyen humoristinen tunnelma tempaa helposti mukaansa paatuneemmankin pelaajan. Kenttien välillä esitettävät videopätkät kuvataan hykerryttävästi 1950-luvun parodiana, klassisia teemoja kuten damsel in distress ja femme fatale unohtamatta. Videot auttavat linkittämään sinänsä irrallisia kenttiä toisiinsa uutisfilmin keinoin. Välillä kuullaan propagandaa uusimmista asekeksinnöistä, välillä katsahdetaan muukalaisten puoleen. Gorgien lisäksi ihmiskuntaa vastaan liittoutuvat myös telepaattiset aivo-oliot sekä auringosta porhaltavat robottimaiset sunbotit. Hahmoja tarinaan ei mahdu montaa, mutta ne vähäiset jäävätkin sitten taatusti mieleen.

Tämä on mainos:
BETA +