LIVE
HQ
logo hd live | Pepper Grinder
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Suomi
      Gamereactor
      arviot
      Unit 13

      Unit 13

      Karvaisia köriläitä ja isoja räjähdyksiä; Daniel tykitti toimintaa suoraan suoneen Zipper Interactiven mobiiliräiskinnällä.

      Tilaa uutiskirjeemme tästä!

      * Pakollinen tieto
      HQ

      Zipper Interactivella on takanaan pitkä lista sotilasräiskintöjä. Socom-sarjan pitkäaikaisena ja MAGin viimeaikaisempana kehittäjänä näillä luulisi olevan jo jonkinmoista kokemusta aiheesta. Tätä kokemusta onkin nyt hyödynnetty luomalla yksi peli lisää tähän samaan kategoriaan: Unit 13. Pelin nimen takana seisoo kansainvälinen joukkio, jonka johdossa pelaaja puhdistaa erilaisia terrorismin pesiä ympäri maailmaa.

      Pakollinen tetsauskenttä tutustuttaa pelaajan ohjaukseen, sekä ampumisen, suojautumisen ja kranaattien heittelyn jaloon taitoon. PS Vitan ominaisuuksia ei oteta Unit 13:ssa käyttöön samalla tasolla kuin Uncharted: Golden Abyssissä, eikä esimerkiksi ruudulla ole kosketettavia ikoneita. Tämä on harmi koska nämä olisivat voineet toimia pelissä todella näppärästi. Tateilla ohjailu toimii onneksi hyvin sekin.

      Unit 13
      Kuten monet Sonyn omat Vita-pelit, Unit 13 on lokalisoitu mm. ruotsiksi. Se on toki positiivista, mutta joskus käännökset päätyvät olemaan tahattoman humoristisia.

      Suurin ero Zipperin entisiin peleihin löytyy konseptista. Unit 13 hylkää perinteisen kampanjamallin ja antaa pelaajalle sen sijaan joukon lyhyitä tehtäviä, joista valita vapaasti. Tällä on hyvät ja huonot puolensa. Hyvää on tietenkin se, että tehtävän ehtii suorittaa vaikka lyhyellä bussimatkalla. Tehtävät on edelleen jaettu eri tyyppeihin, joidenkin ollessa ajastettuja ja toisten perustuessa suurempaan varovaisuuteen. Myös kestopisteet vaihtelevat kentissä rajatusta palkista itsestään palautuvaan malliin.

      Tämä on mainos:

      Varjopuoleksi muodostuukin se, ettei Zipper saa aikaan kovinkaan koherenttia tarinaa. Kunnianhimo ei tosin olekaan ollut kovin korkealla. Lyhyt alustus ennen jokaista tehtävää muodostaa koko taustan: "Tämä jätkä pitää saada hengiltä, antaa mennä, hopihopi!"

      Kerronta jättikin lopulta minut vailla mitään kontekstia, enkä siten juurikaan välittänyt siitä mitä tapahtuu. Eivät sotilasräiskinnät toki ole tarinassa koskaan loistaneet, mutta nyt mentiin jo vähän naurettavan puolelle. Yhdistettynä geneerisiin ympäristöihin ja persoonattomiin vihollisiin, muodostuu asia Unit 13:n selvästi pahimmaksi ongelmaksi.

      Unit 13
      Perspektiivin vaihtaminen auttaa tiputtelemaan vihollisia kauempaakin.

      Onneksi Unit 13:n ydin eli terroristien ammuskelu jaksaa viihdyttää. Suojautumismekaniikka on sulava, asevalikoima peruskauraa mutta kattava, ja ohjaus tekee tehtävänsä. Sotaa käydään paljolti kolmannesta perspektiivistä, mutta tähtäämistä varten vaihdetaan ensimmäiseen.

      Tämä on mainos:

      Jos tylsähkön yleisilmeen antaa anteeksi, on kyseessä muuten ihan siisti peli. On hieman vaikea arvostella grafiikoita näin tuoreella konsolilla, koska kukaan ei vielä tiedä paljonko sen raudasta todella saa puristettua irti. Ulkoasu on silti skarppi, hahmomallit ovat laadukkaita, ympäristöt yksityiskohtaisia ja valoefektit hyviä. Lisäksi viholliset reagoivat sangen realistisesti saamiinsa osumiin.

      Unit 13
      On valitettavan yleistä että viholliset kääntävät selkänsä kesken taistelun. Tekoäly jättää toivomisen varaa.

      Kuoleminen on valitettavasti se ainoa asia, jonka viholliset tekevät hyvin, sillä tekoälyä ei voi kehua. Vastustajat kääntävät selkänsä kesken tulitaistelun pyörien kuin päättömät kanat ja tyhjentäen lipaskaupalla luoteja seiniin ja esteisiin. En tapaa olla kauhean jyrkkä tekoälyjen suhteen, nehän ovat yleensä vaikeimpia ohjelmoida, mutta tämän tason aivokuolleisuus on pakko nostaa tapetille. Ongelma lienee peruja siitä, että Zipper on tottunut tuottamaan verkkopelejä, joissa molemmilla puolilla on oikeita ihmisiä.

      Unit 13 pitää sisällään myös yhteispelimuodon jossa käydään samoja tehtäviä kuin peruspelissäkin. Palvelimet ovat tosin vielä tyhjiä, joten tähän aiheeseen joudutaan palaamaan myöhemmin. Tarjolle tulee myös pistelistauksia sekä päivittäisiä haasteita, joissa tietyssä tehtävässä pitää saada mahdollisimman suuri pistemäärä 24 tunnin aikana.

      Unit 13
      Unit 13 on vailla personallisuutta mutta aika siisti teknisesti.

      Unit 13 jätti minut pahasti kahden vaiheille. Peruspremissi on hyvä. Toiminta soveltuu hyvin käsikonsolille ja se on parhaimmillaan viihdyttävää. Sillä ei ole tosin juurikaan persoonallisuutta ja sen tekoäly alittaa riman rumasti. Kenttiä myös kierrätetään useita kertoja erityyppisiin tehtäviin, ja pistää silmään halpana kikkana venyttää sisältöä.

      Jos et välitä pahemmin tarinasta ja voit antaa tyhmät viholliset anteeksi on tässä peli juuri sinulle. Minulle Unit 13 tulee jatkossakin olemaan lähinnä satunnainen nopea toimintapiikki tylsimpien bussimatkojen piristykseksi.

      06 Gamereactor Suomi
      6 / 10
      +
      Sovelias Vitalle, viihdyttävää toimintaa, hyvät ohjaimet
      -
      Umpitollo tekoäly, persoonaton
      overall score
      is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

      Aiheeseen liittyviä tekstejä

      2
      Unit 13Score

      Unit 13

      ARVIO. Kirjoittaja Daniel Steinholtz

      Unit 13 ei tarjoa juonta tai varsinaista kampanjaa, mutta se sopii hyväksi toimintapiikiksi päivän tylsimpiin hetkiin.



      Ladataan seuraavaa sisältöä