Street Fighter X Tekkenin 38 hahmon kavalkadi on yksi laajimmista mitä tämän lajityypin pelisarjaan on koskaan koottu. Pelin kehityksestä on vastannut Capcom, ja Namcon vuoro on ensi vuonna ilmestyvässä Tekken X Street Fighterissa. Peruskonsepti onkin otettu Street Fighter IV:stä. Kopiointi ei toki riitä tällaiseen taistelupelien merkkiteokseen, ja Capcom on kehittänyt tiimipohjaista mättämistä varten täysin uuden järjestelmän, joka on sekä yllätyksellinen että toimiva.
20 vuoden Street Fighter -veteraaneista voi tuntua hieman hassulta, että heidän täytyy käydä koulutusosio lävitse ennen kuin pääsevät käsiksi itse toimintaan. Treeni paljastuu itseasiassa hyväksi ideaksi, jos tahtoo ottaa kaiken irti Street Fighter X Tekkenistä. Siinä Dan selvittää uuden vastaiskusysteemin, kuinka tiimityö toimii tehokkaimmin sekä pelimekaniikan uutuudet, kuten Pandora ja Gem System. Pelimekaniikka tekee vaikutuksen: se on helppo oppia, mutta syvyyttä riittää paatuneillekin lajityypin faneille.
Capcom on onnistunut tekemään Street Fighter X Tekkenistä pelin, joka vetoaa hardcore-yleisön lisäksi myös laajempaan pelaajakuntaan. Jännittävintä on tietysti nähdä Namcon Tekkenin muuntuminen kolmesta kahteen ulottuvuuteen ja kuinka se on mukautettu kokonaan uudenlaiseen pelisysteemiin. Tämä tarkoittaa sitä, että Mardukin, Paulin ja Heihachin pelaamiseen tottuneet ässät eivät saa etua kokemuksestaan, vaan joutuvat opettelemaan kaiken uudestaan.
Myöskään Capcomin ystävät eivät saa epäreilua etumatkaa. Tekkenin taistelijat pyörähtelevät klassisella systeemillä, jossa neljänneksen ja puoliympyrän pyöräytykset laukaisevat erikoishyökkäyksiä tavalla, jota ei olla aiemmin nähty. Kunhan uusia kuvioita alkaa ymmärtää, hahmottaa myös miksi Capcom on tehnyt tällaisen ratkaisun.
Street Fighter X Tekken ei ole Street Fighter siihen teipatuilla Tekken-hahmoilla, vaan kokonaan uusi peli. Toisin kuin monissa tiimipohjaisissa tappelupeleissä voitto tulee jo yhden hahmon saamisesta kanveesiin. Se johdattaa taktiseen pelityyliin ja pistää käyttämään molempia hahmojaan niiden äärirajoille saakka.
Järjestelmä on hyvin joustava, ja jokaisesta tiukasta tilanteesta on aina tarjolla myös hyvä pakokeino. Tämä muistuttaa parhaimmillaan Street Fighter III: Third Strikea, ja huonompiakin esikuvia voisi varmasti keksiä. Tämän lisäksi on vielä tietysti Pandora, josta Capcom on sangen ylpeä. Sitä voisi verrata maalivahdin poisvetämiseen jääkiekossa uhkarohkean hyökkäyksen mahdollistamiseksi. Pandoralla voi luopua toisesta hahmostaan, mutta jäljelle jäävästä tulee muutamaksi sekunniksi käsittämättömän voimakas, ennen kuin tämäkin kuukahtaa.
Ainoa vastalauseeni peliä vastaan on Gem System, joka on valitettavasti hyvin suuri osa peliä. Jokaiselle taistelijalle voi asettaa kaksi jalokiveä, jotka antavat erilaisia lisävoimia, kuten automaattisen torjunnan tai nopeammat lyönnit. Tämä koskee luonnollisesti molempia osapuolia yhtä paljon, mutta se tuntuu hieman sotkuiselta ja brutalisoi osan pelin nyansseista.
Tämänkin kanssa Street Fighter X Tekken on yllättävän raikas kokemus ja ehdottomasti jotain, jonka päälle rakentaa. Se on nopea, sujuva ja yhtä aikaa sekä syvä että aloittelijaystävällinen. Myös online-moodi on hyvä ja verkkopeli toimii nopealla yhteydellä. Taistelupelien ystävän ei parane päästää tätä peliä karkaamaan käsistä.