Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
FacebookFacebook
arvio

FIFA Street

EA:n yritys mullistaa FIFA Street -sarja FIFA 12:n ydintä hyödyntäen on ideatasolla mitä mainioin, mutta toteutus tuntuu hätiköidyltä. Peli kärsii liian monista ongelmista valloittaakseen sydämen kikkapallon hurmalla.

Tämä on mainos:

Siinä missä aiemmat FIFA Streetit olivat jopa karikatyyrimäisiä arcade-pelejä, on uuden polven FIFA Streetissä selvästi realistisempi ote. Pelissä ei nähdä sen enempää sarjakuvamaisia ammattipelaajia kuin liekehtiviä potkujakaan. Palloilu on silti ennen kaikkea leikkisää kikkailua kujilla, eikä taktista liigafutista isoilla viheriöillä. Kehittäjien tavoitteena onkin ollut mallintaa erilaisia street-futissarjoja ympäri maailman sellaisina kuin ne ovat. Mukana on varsinaista FIFA-sarjaa vähemmän lisensoituja pelaajia, ja kaiken keskiössä on oma pelaaja ja oma jengi, jota yritetään kehittää paikallistasolta aina maailmantasolle asti.

Jos on koskaan nähnyt esimerkiksi brassijunnujen taiturimaista pallonkäsittelyä, tietää ettei realismi ole alkuunkaan huono lähtökohta tällaiselle pelille. Hulppeita peippejä, suunnanvaihtoja ja saksipotkuja voidaan tehdä ilman yli-inhimillisiä voimia antavaa turbomoodiakin. Kuten EA:n peleille on tyypillistä, kikat on istutettu ohjaimen oikeaan analogisauvaan, joten niiden käyttö vaatii taitoa. Esimerkiksi pallon nosto vauhdissa takaa pään yli ei tapahdu pelkällä napinpainalluksella, vaan oikeanlaisella tatinliikkeellä.

Pienillä kentillä kaksinkamppailut ovat ratkaisijanasemassa, ja hienoista ohituksista palkitaan urakehitystä nopeuttavin tyylipistein. Sumppuun ajautuessa pelaajan voi lukita paikalleen vasemmalla liipaisimella, minkä jälkeen suuntaohjaimella on mahdollista pyörittää palloa jaloissaan vastustajien ulottumattomissa. Kun liipaisimen vapauttaa sopivan tilaisuuden tullen, ujuttaa pelaaja pallon vastustajien ohi ja jättää nämä kuin kebabkioskille.

Tämä on mainos:

Pelin ongelmat eivät koske niinkään pallonkäsittelyä, joka on näyttävää ja melko autenttisen tuntuista. Sen sijaan riemu latistuu kelvottoman tekoälyn ja ontuvan kontaktipelin vuoksi. Pelistä selvästi haluttu hyökkäysvoittoista, mutta tasapaino horjuu, kun puolustamisesta on tehty tarpeettoman kömpelöä.

Kontaktipeliä on yksinkertaistettu siinä määrin, ettei hyökkääjä voi selin suojata palloa eikä puolustaja toisaalta päästä iholle. Pelaajien välillä tuntuu melkeinpä olevan näkymätön seinä, joka vähän antaa periksi, mutta ei koskaan anna puolustajan varsinaisesti koskettaa hyökkääjää. Pallonryöstöä ei helpota sekään, että sitä varten tarkoitettu liike on auttamattoman hidas ja jättää helposti räpiköimään metritolkulla ohi vilahtavan hyökkääjän jälkeen. Tällainen suunnittelu antaa kyllä tilaa kikkapelaajille, mutta tekee pelistä yllättävän epäluonnollisen ja mekaanisen tuntuisen.

FIFA Street
Pelissä on kourallinen erilaisia ympäristöjä, jotka vaihtelevat niin tyyliltään kuin kooltaan. Tässä yksi pienimmistä: varaston lastausalue.
FIFA Street
FIFA Street
FIFA Street
FIFA Street
FIFA Street
FIFA Street
FIFA Street
FIFA Street
FIFA Street
FIFA Street
FIFA Street
FIFA Street
Tämä on mainos: