Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
FacebookFacebook
arvio

Prototype 2

Kolme vuotta sitten julkaistu Prototype oli avoimen maailman "aivot narikkaan" -tyyppinen toimintapeli, jossa harmaata materiaa leviteltiin niin eteisessä kuin hirviöviruksen riivaamassa New Yorkissakin. Hyvät myyntitilastot vakuuttivat julkaisija Activisionin, ja nyt on aika hypätä jatko-osan pariin. Onneksi myös parannuksia on tehty.

Tämä on mainos:

Alkuperäinen vuoden 2009 Prototype keräsi pelimediassa kohtuullisia arvosanoja. Gamereactorissa Jorin arviossa pelin ongelmat, kuten "täydellinen uskottavuuden puute ja tohelo tekoäly sekä hankala ohjailtavuus" olivat kuitenkin liikaa ja peli jäi pettymyksen puolelle (4/10). Itse pidin pelistä vähintään kutosen arvoisesti, vaikka allekirjoitan mielelläni monet Jorin esille nostamat ongelmat. Kehittäjä Radical Entertainment on jatko-osassa ottanut tosissaan kritiikin juuresta kiinni ja onnistunut kiskomaan monet kitkeryyttä aiheuttaneet rikkaruohot pois pelistä. Erinomaisuuteen Prototype 2 ei yllä, mutta se parantaa niin paljon, että sitä voi hyvillä mielin kuvailla onnistuneeksi jatko-osaksi.

Juonen ja uskottavuuden kannalta uudistukset eivät kuitenkaan ole kovin kummoisia. Ykkösen lähtökohta toistuu lähes identtisesti, ja New York on jälleen hirviöitä tuottavan viruksen vallassa ja suljettuna ulkomaailmalta. Mutanttivirusepidemiasta olisi jo tarpeeksi, mutta kun operaatiota johtavat ilmeisesti natsisaksan, Josef Mengelen ja Umbrellan opissa käyneet suuryritys Gentek ja palkka-armeja Blackwatch, ei tavallisilla kansalaisilla pyyhi hyvin. Tekoäly on edelleen pöhköä, ja tavikset ovat kuin karjaa, joiden tarkoitus on lähinnä kuolla mitä karuimmilla tavoilla. Peli onkin uskomattoman raaka, eikä turhaan kanna K18-lätkäänsä. Uskottavaa meno ei edelleenkään ole, mutta sentään tarina kulkee paremmin eteenpäin kuin aikaisemmin.

Prototype 2:n uusi päähenkilö on kersantti James Heller. Hänen vaimonsa ja lapsensa menehtyivät edellisessä virusepidemiassa, joten hän lähtee kosto mielessä etsimään ensimmäisen pelin päähahmoa Alex Merceriä. Supervoimainen Mercer heittelee Helleriä tietysti kuin räsynukkea, mutta tappamisen sijaan tartuttaakin tämän omalla superkykyjä tuottavalla viruksellaan. Mercerillä näyttää olevan täysin oma kuvio meneillään, jossa tavoitteena on enemmän kuin Gentekin ja Blackwatchin tuho. Sepä ei tosin Helleriä paljoa kiinnosta. Tyypillisenä antisankarina maailman pelastaminen on pelkkä bonus, jos siinä samassa pääsee laittamaan Mercerin lopullisesti mullan alle.

Tämä on mainos:

Hahmot ovat kautta linja tuttuja stereotyyppejä, mutta onnistuvat silti olemaan riittävän kiinnostavia. Koko uusi Mercerin edustama Evolved-rotu lainaa ideansa ja sisältönsä aika häikäilemättömästi vampyyreilta ja Marvelin mutanteilta. Onneksi pelin esitys lähestyy jo huippuluokkaa. Mustavalkoiset välivideot muistuttavat punaisine kohokohtineen muun muassa Sin City -elokuvasta ja tekevät erittäin positiivisen vaikutuksen. Pelin grafiikka on muutenkin saanut melkoisen kasvojenkohotuksen ja New Yorkin kaupunki on eläväisempi ja värikkäämpi kuin aikaisemmin. Tällä tosin on hintansa. Kaupunki on nyt jaettu kolmeen saarimaiseen alueeseen, jotka aukeavat pelin edetessä. Saarelta saarelle ei hypitä tuosta vain, vaan siirtyminen edellyttää helikopterikyytiä kahdesta alueella olevasta tukikohdasta sekä pitkähköä lataustaukoa. Tarinallisesti peli ei edellytä palaamista aikaisemmille alueille, joten ramppaamista vaatii vain sivutehtävien suorittaminen ja niistä ansaittavien lisävoimien kerääminen.

Lisätehtäviä ja kerättävää Prototype 2:sta sitten riittääkin. Radical Entertainment on selvästi ottanut oppia niin omista kuin muidenkin virheistä. Lisätehtävien suorittamista palkitaan aina uusilla voimilla, parannuksilla sekä tietysti kokemuspisteillä, eikä niiden suorittaminen toistosta huolimatta tunnu turhalta. Tavallinen tasonnousu tietää parannusta johonkin hahmon peruskyvyistä kuten liikkumiseen, puolustukseen ja hyökkäykseen, mutta lisätehtävistä palkitaan vielä erillisillä "mutaatioilla", jotka saattavat lisätä entisestään jotain tiettyä taitoa tai kykyä.

Prototype 2
Prototype 2Prototype 2
Prototype 2
Prototype 2
Prototype 2
Prototype 2
Prototype 2
Prototype 2
Prototype 2
Prototype 2
Prototype 2
Prototype 2
Prototype 2
Prototype 2
Prototype 2
Prototype 2
Prototype 2
Prototype 2
Prototype 2
Prototype 2
Prototype 2
Prototype 2
Prototype 2
Prototype 2
Prototype 2
Prototype 2
Prototype 2
Prototype 2
Prototype 2
Prototype 2
Prototype 2
Prototype 2
Prototype 2
Tämä on mainos: