Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
FacebookFacebook
arvio

Fez

Sanotaan että mikään ei ole koskaan sitä miltä ensisilmäyksellä näyttää. Ongelmanratkontaan painottuvassa tasoloikkaeepos Fezissä vanha sanonta on enemmän kuin paikallaan.

Tämä on mainos:

Sinä aamuna kaikki muuttui, vaikka ensin päivä näytti aivan tavalliselta. Kaikki oli yhtä aurinkoista ja ihanan kaksiulotteista kuin kaikkina muinakin aamuina. Vain yksi pienen pieni yksityiskohta erotti aamun kaikista muista, nimittäin Gomezin aamulla postilaatikostaan löytämä viesti kylän vanhimmalta. Tiedossa olisi kuulemma jotain uskomatonta. Kukapa ei silloin lähtisi tyydyttämään uteliaisuuttaan?

Myytit toisesta ulottuvuudesta olivat kaikille tuttuja, lapsille kerrottavia iltasatuja eikä kukaan uskonut niiden olevan tosia, ei edes Gomez. Vaan kylän vanhimmalla olikin takataskussaan yllätys. Hetken hämmennyksen jälkeen Gomez saa päähänsä punaisen fetsin, jonka avulla tämä pystyy liikkumaan maailmansa rinnakkaisulottuvuuksissa. Kuulostaa hienolta, mutta valitettavasti ulottuvuusrajojen murtaminen rikkoo universumia koossa pitävät kuutiot ja levittää palaset sinne tänne ympäri maailmaa. Koska Gomez on ainoa joka pystyy näkemään kahta ulottuvuutta syvemmälle, palikoiden kerääminen jää hattupäisen sankarin harteille. Epäonnistuminen ei ole vaihtoehto, muuten galaksit räjähtävät.

Tämä on mainos:

Palasien keräily vaatii sankarilta enemmän kuin miltä aluksi vaikuttaa. Ensimmäiset kuutiot istahtavat inventaarioon varsin kivutta ja matka näyttää lupsakalta loikinnalta halki iloisten maisemien. Vihollisia ja sitä myöten taisteluakaan ei Fezissä ole, joten mikäpä Gomezin loikkiessa voisikaan olla mukavammin. Nopeasti alun jälkeen esteet käyvät kuitenkin reilusti haastavammiksi. Ongelmanratkaisu vaatii todella tarkkaa silmää ja kolmiulotteisten tilojen hahmottamista sekä tietysti vinhasti raksuttavia aivoja. Mitään ei kerrota, eikä mistään jaeta muuta kuin hyvin hataria vihjeitä. Usein luoksepääsemättömän palikan kohdalla pitääkin ensin miettiä, että mitä ihmettä ruudussa edes pitäisi tehdä? Toisaalta vihjeiden vähyys tekee myös onnistuneesta ongelmanratkaisusta tuplasti tyydyttävämpää.

Fez
Fez
Fez
Fez
Fez
Fez
Fez
Fez
Fez
Fez
Fez
Fez
Fez
Fez
Tämä on mainos: