Sinä aamuna kaikki muuttui, vaikka ensin päivä näytti aivan tavalliselta. Kaikki oli yhtä aurinkoista ja ihanan kaksiulotteista kuin kaikkina muinakin aamuina. Vain yksi pienen pieni yksityiskohta erotti aamun kaikista muista, nimittäin Gomezin aamulla postilaatikostaan löytämä viesti kylän vanhimmalta. Tiedossa olisi kuulemma jotain uskomatonta. Kukapa ei silloin lähtisi tyydyttämään uteliaisuuttaan?
Myytit toisesta ulottuvuudesta olivat kaikille tuttuja, lapsille kerrottavia iltasatuja eikä kukaan uskonut niiden olevan tosia, ei edes Gomez. Vaan kylän vanhimmalla olikin takataskussaan yllätys. Hetken hämmennyksen jälkeen Gomez saa päähänsä punaisen fetsin, jonka avulla tämä pystyy liikkumaan maailmansa rinnakkaisulottuvuuksissa. Kuulostaa hienolta, mutta valitettavasti ulottuvuusrajojen murtaminen rikkoo universumia koossa pitävät kuutiot ja levittää palaset sinne tänne ympäri maailmaa. Koska Gomez on ainoa joka pystyy näkemään kahta ulottuvuutta syvemmälle, palikoiden kerääminen jää hattupäisen sankarin harteille. Epäonnistuminen ei ole vaihtoehto, muuten galaksit räjähtävät.
Palasien keräily vaatii sankarilta enemmän kuin miltä aluksi vaikuttaa. Ensimmäiset kuutiot istahtavat inventaarioon varsin kivutta ja matka näyttää lupsakalta loikinnalta halki iloisten maisemien. Vihollisia ja sitä myöten taisteluakaan ei Fezissä ole, joten mikäpä Gomezin loikkiessa voisikaan olla mukavammin. Nopeasti alun jälkeen esteet käyvät kuitenkin reilusti haastavammiksi. Ongelmanratkaisu vaatii todella tarkkaa silmää ja kolmiulotteisten tilojen hahmottamista sekä tietysti vinhasti raksuttavia aivoja. Mitään ei kerrota, eikä mistään jaeta muuta kuin hyvin hataria vihjeitä. Usein luoksepääsemättömän palikan kohdalla pitääkin ensin miettiä, että mitä ihmettä ruudussa edes pitäisi tehdä? Toisaalta vihjeiden vähyys tekee myös onnistuneesta ongelmanratkaisusta tuplasti tyydyttävämpää.
Alkumatkan aurinkoiset ja iloiset maisemat vaihtuvat niin ikään mitä mielikuvituksellisempiin paikkoihin. Koskaan uuden oven avatessaan ei voi tietää mitä seuraavaksi edessä onkaan. Vanhoihin paikkoihin voi ja pitää palata, sillä kaikkea ei yleensä voi edes ensimmäisellä vierailulla löytää, kiitos sinne tänne ripoteltujen avainten ja tiettyä kuutiomäärää vaativien ovien. Haittapuolena matka yleensä tyssää usein siihen yhteen löytämättömään oveen ja varsin suurikokoiseen maailmaan. Asioita on todella helppo olla huomaamatta ja huolimaton seikkailija löytää ennen pitkää itsensä umpikujasta. Harmillisesti myös maailmankartta on turhan hankalalukuinen, mutta kertoo sentään ne paikat joissa on vielä jotain löydettävää.
Fez on kaunis ja taianomainen matka läpi mielikuvituksekkaiden maisemien, kera hiuksia nostattavan vaikeiden ongelmien. Pelin konsepti on nerokas ja se myös toimii suurimman osan aikaa. Palasien etsiminen, itsensä ylittäminen ja uusien asioiden löytäminen on tehty niin kertakaikkisen riemukkaaksi, että pelistä on mahdoton olla pitämättä. Vaikka ajoittainen sekavuus syökin pelistä sen terävimmän kärjen, maaginen tunnelma ja harkitun toimiva toteutus paikkaavat suurimpia puutteita. Hinta ei ole kallis (800 microsoft-pistettä, noin 10 euroa) ja matka varmasti joka lantin arvoinen. Hyvää matkaa.