Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
FacebookFacebook
arvio

Tera

Korealaisen Bluehole Studion massiivimoninpelissä yhdistyy tuttuus ja tuoreus. Sen erottaa monista muista lajityypin edustajista erityisesti toimintapainotteisuus ja tähtäystä vaativa ohjaus.

Tämä on mainos:

Ensivaikutelmani Terasta on, että kaikki on jotenkin tuttua, mutta silti tarpeeksi erilaista ollakseen mielenkiintoista. Monet MMORPG-genren konventioista on toistettu osittain paranneltuina, mikä tuo turvaa ja tekee aloittamisesta helppoa. Tera myös näyttää tuoreelta ja kauniilta, kiitos viekoittelevan korealaistyylin ja tehokkaan Unreal Enginen.

Uutena pelaajana ei joudu aloittamaan nollasta, vaan jo tutoriaali heittää toiminnan tiimellykseen. Sankari raivaa tiensä tason 20 hahmona vihollisjoukkojen lävitse seistäkseen toisten kaltaistensa rinnalla pomotaistelussa. Kohtalo ei kuitenkaan tule vielä tässä selväksi, vaan tästä vasta alkaa todellinen tasojen tahkominen. Uusi tulokas voi alkaa etsiä potentiaaliaan hitaana mutta voimakkaana taistelijana, parantajana tai maagina.

Tämä on mainos:

Teran tehtäväjärjestelmä muistuttaa monista aiemmista verkkoroolipeleistä, mutta sitä on hiottu niin, että pelaaja voi paremmin kokea oman tarinansa. Tehtäviä on kahta värikoodattua sorttia. Punaiset tehtävät edistävät tarinaa, ja keltaiset voi tehdä sen ohella. Nämä sivutehtävät antavat paljon kokemusta ja tarpeellisia työkaluja seuraavasta luvusta selviämiseen. Alussa osa sivutehtävistä on toistettavissa, ja niillä varmistetaan pelaajalla olevan riittävästi kokemusta tulevia koitoksia varten. Myös päivittäisiä tehtäviä tarjotaan.

Tera

Sivutehtävät koostuvat monesti varsin tutunoloisesta vääntämisestä, jossa kerätään tietty määrä sälää tai tapetaan tiettyjä hirviöitä. Järjestelmään on kuitenkin tehty myös pieniä parannuksia. Jos kohdetta ei meinaa löytyä, voi pelaaja klikata sen linkkiä tehtäväkuvauksessa, jolloin se ilmestyy minikartalle. Samaten tarinan jatkumista estävät hirviöt voi löytää kartasta samalla tapaa. Pelissä on myös ajastettuja tehtäviä, joissa täytyy esimerkiksi selvitä tietty aika vihollisaaltoja vastaan.

Liikkuminen Teran maailmassa on järjestetty hyvin. Tasolta viisi pystyy kaukosiirtymään paikasta toiseen, ja tasolle 11 päässeet saavat allensa ratsun. Pääkaupungista on myös tarjolla lentoyhteyksiä.

Tera on toiminta-MMO, joka toimii hieman eri tavalla kuin mihin pelaajat ovat tottuneet. Iskujen, nuolien tai parannusten osuminen edellyttää oikeasti myös tähtäystä. Tässä Tera lainaa räiskintäpeleistä. Pelaajan täytyy olla tutkalla siitä, minkä hyökkäysten etäisyydellä vihollinen on, ja mukautua vastaavasti näiden hyökkäysliikkeisiin vahingon välttämiseksi. Systeemi vaatii hieman totuttelua, mutta se tekee kokemuksesta toiminnallisemman kuin muissa verkkoroolipeleissä. Uutena aspektina on myös se, kuinka tietyt kyvyt mahdollistavat toisia ja luovat lopulta esimerkiksi vahvoja ketjuhyökkäyksiä. Pelin taistelujärjestelmä toimii hyvin ja on hauska.

Miltei kaikissa suurissa verkkoroolipeleissä on yleistä yrttien, mineraalien ja muiden tarpeellisten tavaroiden kerääminen ja varusteiden väsääminen. Myös Terassa on toinen luonto kerätä kaikkea vastaan tulevaa. Kerätty kama mahdollistaa erilaisten buffien laukaisemisen, ja niitä voi pinota aina viisinkertaisiksi asti. Ne ovatkin äärimmäisen tärkeitä tehtävissä. Kun kerää jotain jokaisen matsin jälkeen, on lopussa valmis pistämään suurempiakin ryhmiä pataan. Sanomattakin on selvää, että ennen raideja kannattaa käydä pikku poimintaretkellä.

Tera

Verkkoroolipelien ytimessä on tietysti jaettu kokemus muiden pelaajien kanssa. Kehittäjät ovat väsänneet edistyneen "parinhaun" niille, jotka eivät tule peliin valmiin ryhmän kanssa. Pitkään muita genren pelejä harrastaneille voi Tera vaatia jokusen verran totuttelua, etenkin tähtäys- ja törmäysjärjestelmiensä vuoksi. Toisten hahmojen ja vihollisten lävitse ei voi vain huidella, eikä taktisia vetäytymisiä voi tehdä yhtä helposti, kun joutuu samalla tähtäämään. Eniten tämä vaikuttanee parantajiin, joilla täytyy olla todella tarkka silmä tähtäykselle tai loitsut menevät harakoille.

Toimintapainotteinen pelisysteemi ei ole kuitenkaan mikään ongelma. Silti vain hyvin kokeneiden pelaajien tulisi kokeilla tankin tai parantajan rooleja, koska toiminta voi käydä nopeasti kaoottiseksi ja yhtäkkiä kaikki ovatkin omien voimien ulottumattomissa, mikä johtaa usein koko ryhmän kuolemiseen.

Katsoi asiaa miten katsoi, Tera on kuitenkin herkkupala genressään. Se näytti pitkään olevan pelkkä tähdenlento, eivätkä beta-tapahtumat varsinaisesti auttaneet tätä vaikutelmaa, mutta nyt Tera on valmis Eurooppaan raikkaana ja erilaisena. Genre on toki melko kiveen hakattu, mutta tällä pelillä on potentiaalia muuttaa montaakin asiaa, kiitos freesin ilmeensä ja toiminnallisen peliotteensa, jotka kuitenkin yhdistyvät klassisiin MMO-elementteihin.

Tera
Tera
Tera
Tera
Tera
Tera
Tera
Tera
Tera
Tera
Tera
Tera
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Uusi ohjaustyyli, paljon toimintaa, Unreal 3 -grafiikat, kiva tarina
-
Kauppasysteemi on vielä kovin sekava, eri hahmoluokkien vaikeustasot radikaalin erilaisia
Tämä on mainos: