Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä

Haluan lyhyempiä pelikokemuksia

Liittyy aiheisiin: witcher, dark souls, alien, mass effect, bloodborne, kesto

Viimeiset pari vuotta ovat suorastaan hellineet pelaavaa kansaa. Jo kuluva vuosi on tuonut ulottuvillemme sellaiset merkkitapaukset kuin The Legend of Zelda: Breath of the Wild, Horizon: Zero Dawn, Mass Effect: Andromeda ja Nioh. Hieman kauempaa tulee muistaa Dark Souls III, Bloodborne, Final Fantasy XV, The Witcher 3 ja Alien: Isolation.

Jaa että mitä sitten? Kaikkihan on hienosti? Ongelmanani on se, että nykyisellään kaikki edellä mainitut pelit tarjoavat liikaa sisältöä. Läpi pelaaminen kestää vähintään 30 tuntia ja säännönmukaisesti yli 50 tuntia. Ääripäätä edustaa The Witcher 3, jonka läpäiseminen lisäosineen otti aikaa peräti 225 tunnin verran. Totta kai näitä eepoksia voisi paahtaa läpi vauhdilla, mutta aloittaessani hyvän pelin haluan syventyä siihen kunnolla.

Seurauksena on pitkitettyä nautintoa yhden ja saman pelin parissa, mutta samaan aikaan vuositasolla koettuja mahtikokemuksia on koko ajan vähemmän. Käytössä oleva aika ei lisäänny, joten viihdeteosten valintaan on kiinnitettävä enemmän huomiota. Toinen tapa olisi pelata suurimmaksi osaksi lyhyempiä indie-pelejä, mutta yksinomaan niihin en halua (enkä voi) nojautua.

Muistiini on jäänyt, että aikoinaan alkuperäisen Mass Effectin pääsi loppuun 30 tunnissa, ja jatko-osan läpäisi 40 tunnissa. Kesto tuntui juuri oikealta. Uusimman Mass Effect: Andromedan koluaminen nappasi 75 tuntia tehokasta peliaikaa. Nautin täysin siemauksin joka hetkestä, mutta olisin ollut valmis lopettamaan jo viimeistään 40 tunnin jälkeen.

Toisin sanoen huomaan pelaavani saman verran kuin ennenkin, mutta aiempaa vähemmän erilaisia pelejä. Samaan aikaan pelejä julkaistaan määrällisesti enemmän kuin koskaan ennen, jolloin kaikkea omasta mielestä kiinnostavaa ei millään ehdi kokeilemaan. Kuultujen uutisten mukaan pelinkehityskustannukset ovat jatkuvasti nousseet, joten taloudellisistakin syistä pelien yleisen keston lyhentäminen voisi olla kannattava veto.

Pelien liiallinen sisältö on siis selkeästi positiivinen ongelma kuluttajan näkökulmasta: sijoittamilleen rahoille saa enemmän vastinetta kuin koskaan ennen. Silti oma mielipiteeni on, että vähempikin riittäisi: kyllä jengi olisi ollut ihan tyytyväinen 40-tuntiseen ME: Andromedaan tai 30-tuntiseen Zeldaan.