Olen pelannut uusinta Getaria ties kuinka monta tuntia ja koen muuten aivan mahtavan pelin alisuoriutuvan yhdellä osa-alueella: ajofysiikkaa on suoraviivaistettu ja helpotettu merkittävästi. En varsinaisesti valita autojen arcademaisesta ohjattavuudesta, vaan niiden luontaisesta kyvystä uhmata painovoimaa. Ensinnäkin pienillä töyssyillä, kivillä, kuopilla, ojilla ja muilla maanpinnan epätasaisuuksilla ei ole välttämättä lainkaan vaikutusta ajoneuvon käyttäytymiseen kovissakaan nopeuksissa. Auton taas lähtiessä selkeästi ilmalentoon vanhempien Grand Theft Autojen nautinnollinen arvaamattomuus on haihdutettu täysin. Menopeli vaikuttaa mukautuvan ilmalennon aikana hyvin vahvasti maanpinnan tasoon tullen taianomaisesti alas pyörät edellä.
Muita täysin turhia ja epärealistisia ominaisuuksia ovat mahdollisuus pyöräyttää katolleen kääntynyt auto oikein päin pienellä ohjausliikkeellä, kuten myös ajokin kallisteleminen sivuttaissuunnassa hypyn aikana kuin mikäkin jediritari. Lisäksi kaikkien kulkuneuvojen kyky nousta hyvinkin jyrkkää mäkeä ylös ilman mitään ongelmia on aika jäistä.
Pelissä "aim assist" on mahdollista kytkeä kokonaan pois päältä. Miksi "handling assist" on sen sijaan vakio-ominaisuus?
Kiitos kirjeestä. Hyviä pointteja ja kysymyksiä, joihin meillä toimituksessa tuskin on vastaväitteitä, mutta ei myöskään varmoja vastauksia.