Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
elokuva-arviot

Eloonjääneet, kaudet 1-3

Alkaa hyvin, mutta kolmas kausi leviää kuin Jokisen eväät.

Pinnalla olevaan nuorten post-apokalyptiseen selviytymistarinoiden kysyntään on vastannut elokuvien (kuten Nälkäpeli ja Divergent - Outolintu) lisäksi myös muutamat televisiosarjat. Näistä on yksi suosituin ollut The 100 eli suomeksi Eloonjääneet. Sarjan neljännen kauden käynnistyttyä Yhdysvalloissa, on ensimmäiset kolme kautta nyt kätevästi pakattu yksiin kansiin.

Ensimmäinen kausi selittää odotetusti lähtökohdat ohjelmalle paljastaen siinä sivussa sarjan vähintäänkin kysymyksiä herättävän nimen tarkoituksen. Maapallo on tuhoutunut ydinsodassa elinkelvottomaksi ja ihmiskunnan rippeet asustavat nykyään avaruusasemalla, joka kiertää Tellusta. Avaruusasema on ollut toiminnassa pitkään, joten rappeutumisen merkkejä on jo havaittavissa. Pian käy ilmi, ettei asema kykene enää elättämään kaikkia ihmisiä. Päättävät elimet ovat näin erittäin vaikeiden ratkaisujen edessä. Moraalinen vääntö kiteytyy ratkaisuun lähettää aseman nuorison joukosta poimitut pikkurikolliset ja muut yhteiskunnan hylkiöt takaisin maapallolle selvittämään, olisiko planeetta jo elinkelpoinen. Nämä 100 valittua yksilöä saavat uhrautua muiden edestä ja ilmoittaa maapallon tilanteesta. Jos siis selviävät hengissä.

Tämä on mainos:

Kaudella seurataan sekä innostuneiden nuorten seikkailijoiden toimia maapallolla että avaruusasemalle jääneiden huolestuneiden vanhempien moraalisia pohdintoja. Maapallo paljastuu elinkelpoiseksi. Se tulee kuitenkin yllätyksenä, etteivät he ole yksin tai edes turvassa. Kärpästen herra -aspektia tuodaan odotetusti esille, mutta yhteisen vaaran nostaessa päätään pääsee päähenkilöistä koostuva ydintiimi hyvään vauhtiin. Hiljalleen avaruusaseman luomaa sci-fi-tunnelmaa vähennetään, ja sarja keskittyy kertomaan selviytymistarinaa metsässä. Vaikka tyylimuutos lupaavista lähtökohdista vähän kismittää, osaa Satanen pitää hyvin otteessaan. Kuvankauniista tytöistä ja kiiltokuvapojista huolimatta sarjassa on yllättävän karu ote. Verta ei säästellä ja yllättävät käänteet päähenkilöiden tappamisia myöten pitävät hyvin mielenkiintoa yllä.

Toinen kausi tiputtaa loputkin ihmiset kiertoradalta maapallolle, ja ilmassa on jälleennäkemisen riemua. Juhlintaa metsässä ei kuitenkaan kestä liian kauan, sillä taivaalta tipahtaneiden hahmojen lisäksi myös lähiympäristössä on uusia uhkia. Selviytymistarina kääntyy sodaksi, ja yllättäviä liittoja muodostuu. Seikkailijat saavat myös lisää tietoa historiastaan, joka paljastuu erilaiseksi kuin on luultu.

Ote toisella kaudella jatkaa samaa karua linjausta, ja yllättäviä käänteitä riittää useissa jaksoissa. Samalla myös seksuaalinen vihjailu ja kuuma tyttörakkaus nostavat päätään. Näistä positiivisista lisäyksistä huolimatta uusien hahmojen ja yllättävien vihollisten lisäily aiheuttaa tarinassa jo pientä rönsyilyä. Mielenkiinto alkaakin hiipua tarinan etsiessä väkisin eri suuntia etenemiseen. Soppaan heitetään takaisin myös sci-fi-elementtejä sen verran korkealentoisella tavalla, että ne tuntuvat liian päälleliimatuilta.

Toisella kaudella alkanut tarinan rönsyily on karannut kolmannen kauden alussa jo täysin käsistä. Nyt sarjaan on pulpahtanut kuin tyhjästä uusia hahmoja ja jopa kokonaisia heimoja. Yhtäkkiä yksittäinen sota on muuntautunut lukuisten heimojen välisiksi kahakoiksi tarinan kallistuessa enemmän poliittisiin pyörteisiin. Maapallolla asustavat heimot yrittävät pitää suhteitaan kasassa muutosten edessä, ja taivaalta tippuneiden ihmisten joukot jakautuvat erillisiin leireihin aatteiden mukaan aiheuttaen konflikteja moneen suuntaan.

EloonjääneetEloonjääneetEloonjääneetEloonjääneet
Tämä on mainos:
Tämä on mainos: