Suomi
Gamereactor
ennakot
Pikmin 3

Pikmin 3

Pikminien kolmas aalto paistatteli parrasvaloissa tämän vuoden E3:ssa, pikkuväen palatessa seikkailemaan avaruusmiesten ja jättiöttiäisten kera.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Viime vuonna luvattu ja tämän kesän E3:ssa julkistettu Pikmin 3 Wii U:lle toimi alkupalana Nintendon pressitapahtumassa Nokia Theaterissa Los Angelesissa. Sarjalla on luonnollisesti tärkeä paikka sen puutarhanhoidon ohessa keksineen Shigeru Miyamoton sydämessä. Gamecubelle julkaistun toisen osan jälkeen kesti kuitenkin melkein kahdeksan vuotta ennen kuin saimme ensikosketuksemme Pikmin 3:een.

Pikmin 3

Arvostin Pikmin-pelejä todella paljon aikanaan, koska niissä yhdistyi Nintendon tarkka silmä yksityiskohdille ja pelattavuudelle tuoreeseen ja mukavaan fiilikseen. Vuosia sitten Tokyo Game Showsta tuomani keltainen pikmin istuu edelleenkin ylpeästi pöytäni viereisellä hyllyllä. Silti, pelatessani Pikmin 3:n lyhyitä demoja E3:ssa, mieleeni tuli kuinka se oli aika outo peli jolla avata konferenssi. Onhan se toki fanien suosikki, mutta pelasin sitä Wiimoten ja nunchan avulla, Wii U -ohjaimen toimivuuden rajoittuessa karttaan ja toisto-ominaisuuteen. Ei varsinaisesti paras tapa myydä uutta konsolikokemusta.

Pelaamassani demossa tavoitteena oli kerätä mahdollisimman paljon hedelmiä pienestä kartasta seitsemässä minuutissa. Tutustuin siinä uuteen kivi-pikminiin, ja uuteen sillanrakennusominaisuuteen. Haastepelimuoto lisää mukavan pienen pisteenmetsästysaspektin kokonaisuuteen, ja uskon että kamppailu nopeimmasta suorituksesta tulee olemaan kiihkeä.

Tämä on mainos:

Esittelyvalikoimaksi suunniteltu haastekartta tarjosi isompia ja pienempiä ötököitä hoideltavaksi, sekä muutamia yksinkertaisempia ongelmia ratkaistavaksi. Vaikken ollutkaan pelannut alkuperäisiä pelejä niiden julkaisun jälkeen, pääsin nopeasti takaisin meininkeihin, ja pikkuväki käyttäytyi juuri kuten odotinkin, tällä kertaa teräväpiirrossa. Vaikka Miyamoton innostus HD-pikmineihin ei tarttunutkaan välttämättä pelaajiin jotka olivat astuneet HD-kauteen jo seitsemän vuotta sitten, tekivät uudet grafiikat minuun vaikutuksen.

Pikmin 3

Aiemmin mainittu toisto-ominaisuus on melko yksinkertainen, ja se olisi toiminut ihan hyvin isollakin ruudulla. Pelaajan eteneminen kartalla tallennetaan, ja sen voi myöhemmin toistaa nähdäkseen missä järjestyksessä eri haasteet voitettiin ja mitä reittejä valittiin. Se toki rohkaisee pelaamaan pelin lävitse useampaan kertaan, ja lisää kestoa muuten halvaksi pikkulisäksikin tulkittavaan pelimuotoon.

Tavallaan Nintendo pelasi E3:ssa korttinsa sangen varovaisesti Pikmin 3:n suhteen. Pääsimme toki pelaamaan kivi-pikmineillä molemmissa demoissa, mutta suurimmasta osasta innovaatioita vain vihjattiin. Yksi näistä oli mahdollisuus ohjailla jopa neljää avaruusmiestä, ja vaikka tilaisuus ei ehkä ollut paras tällaisen edistyneemmän ominaisuuden esittelyyn, olisi se antanut paremman kuvan siitä miksi Pikmin 3 toimii paremmin Wii U -ohjaimella. Tai se olisi ainakin perustellut koko ohjaimen tarpeellisuuden. Minua hieman kummastutti se, että jouduimme pelaamaan Wiimoten ja nunchan avulla, käyttäen Wii U:n gamepadia interaktiivisena karttana. Tuntui siltä kuin olisin tarvinnut kolmannen käden voidakseni hyödyntää sitä kunnolla.

Tämä on mainos:
Pikmin 3

Toivottavasti Nintendo pitää vaihtoehtonsa avoimina, jotta voisin pelata peliä gamepadilla menettämättä yhtään sen toimivuudesta. Sen pitäisi olla mahdollista, mutta tämä ei selvästikään ollut se tapa jolla Nintendo halusi Pikmin 3:a esitellä E3:ssa.

Toisessa demossa nähtiin pomomatsi suomuisen otuksen kanssa joka viipotti ympäriinsä suljetulla areenalla. Ideana oli käyttää kivi-pikmineitä kovan kuoren rikkomiseen, jotta punaiset pikminit voisivat sitten hyökätä pehmeään lihaan. Aika yksinkertaista, mutta kun otetaan huomioon useat avaruusmiehet ja uudet pikmin-tyypit, voi pomotaisteluista muodostua todella mielenkiintoisia pelin myöhemmissä vaiheissa.

Pinkkien pikminien luonne jäi vielä mysteeriksi. Kenties lentävä pikmin? Se olisikin todella mielenkiintoista. Salaisuudeksi jäi myös palaavatko kaikki klassikko-pikminit, koska näimme itse vain keltaisen, sinisen ja punaisen. Vaikuttaa kuitenkin siltä että Pikmin 3:een liittyy paljon enemmän kuin mitä me saimme E3:ssa nähdä. Konsepti on edelleen pätevä, mutta se tarvitsee uusia innovaatioita joista pääsimme näkemään vain vilauksen. Pikmin on viehättävä kuten aina ennenkin, ja odotamme peliltä suuria. Sen traileri ei myöskään laskenut innostustamme laisinkaan.

HQ
Pikmin 3Pikmin 3Pikmin 3Pikmin 3

Aiheeseen liittyviä tekstejä

2
Pikmin 3Score

Pikmin 3

ARVIO. Kirjoittaja Tero Kerttula

Värikkäiden kasviukkojen kolmas tuleminen kesti kauan, mutta on pitkän odotuksen veroinen teos.

1
Pikmin 3 ylsi toiseksi Britannian pelilistalla

Pikmin 3 ylsi toiseksi Britannian pelilistalla

UUTINEN. Kirjoittaja Mika Sorvari

Viikolla 30. ilmestynyt Pikmin 3 ylsi toiselle paikalle Britannian pelilistalla. Sen ykkössijaa pitää kuitenkin Minecraftin Xbox 360 -versio, joka syrjäytti edellisen viikon kuninkaan The Last of Usin.



Ladataan seuraavaa sisältöä