Suomi
Gamereactor
ennakot
Halo 4

Halo 4

Viisi vuotta ilman Master Chiefiä on liikaa! Gamereactorin ehkä suurimpana Halo-fanina sukkuloin tieni rapakon taakse 343:n päämajaan katsomaan Chiefin vointia. Ystävämme Seattlessa olivat varautuneet tulijoihin järjestämällä kuninkaalliset koemaistajaiset.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Ensimmäinen taso, prologi, palauttelee mieliin vanhoja taitoja - tai opettaa perusteet märkäkorville. Syväjääkammiosta kömmittyään Chief heitetään heti tulilinjalle, sillä majapaikkana toiminut pelastussukkulan raato on ajelehtinut keskelle vihollislaivastoa. Aluksi kurmotetaan poloisia grunteja käytävillä, minkä jälkeen siirrytään vähitellen haastavampiin taistelumaastoihin. Onneksi pyssytkin kasvavat haasteen mukana: ensimmäisen kymmenminuuttisen sisään olin päässyt kokeilemaan jokaista aseluokkaa pienestä mutta klassisesta Plasma-pistoolista ärhäkkään Fuel Rod Guniin. Prologi koki huipennuksensa taistelussa avaruuslaivan ulkokannella painottomassa tilassa. Covenantit hyökyivät päälle roimalla miesylivoimalla ja onnistuin kuolemaan parikin kertaa. Sitten muistin vanhan viisauden: valitse taistelusi, aseistaudu sen mukaisesti. Vihollisilta jäänyt kiikarikivääri poisti jackal-tarkka-ampujat, tarkat pistoolinlaukaukset kellistivät raskaatkin gruntit ja plasmahoito tehosi eliitteihin. Halon hakkuuta, totta tosiaan.

Halo 4
Kampanjatehtävä 1: Dawn. Kuvassa näkyy selvästi, että valaistusta on parannettu aiemmista osista.

"Pelaajien sanat 'se tuntuu Halolta' kaikuvat musiikkina korvillemme", veistelee 343:n suunnittelupäällikkö Josh Holmes. "Olemme halunneet tehdä, ja toisinaan myös joutuneet tekemään, muutoksia joka osa-alueella. Liiketunnistimen kantaman, energiakilven latautumisnopeuden ja lyönnin palautumisajan muutokset ovat vain muutamia esimerkkejä." Pikkuviilausten noteeraaminen on vaativaa jopa veteraanille, kenties juuri sen takia, että muutoksia näkee ja ennen kaikkea tuntee pelatessa joka puolella. Halo 4:ää ohjataan riuskoin ottein uuteen suuntaan, myös tarinan osalta. Mutta ennen kuin välejä päästään selvittelemään Cortanan tai Promethean-pahisten kanssa, kurkistetaan konepellin alle.

Jokaisen UNSC-soltun on hyvä perehtyä aseistukseen. Halo 4:n arsenaali on laajempi kuin koskaan. Kestosuosikit, Halo 3:n Battle Rifle ja Reachin DMR, ovat molemmat käytettävissä, samoin kuin Covenantien Carbine. Ja kun tantereelle viskataan vielä Promethean-rodun täysin uusi satsi pyssyjä, jotka useimmiten ovat kaksitoimisia hybridejä, ei pulaa ole kuin runsaudesta. Ainoita puuttuvia tuliluikkuja, jotka noteerasin, olivat paitsi Brute-aseet mutta myös mariinien SMG. Kevyemmälle yhden käden kalustolle ei paljon kysyntää olisikaan, sillä tuplapyssyttelyä ei Halo 4 tue.

Tämä on mainos:

Halo: Reachissä debytoineet panssarivoimat ovat sulautuneet Halo 3:n poimittaviin varusteisiin. Lopputuloksena on valtava määrä vaihtoehtoisia tapoja antaa omalle spartalaiselle lisää puhtia. Pellepelottomien suosikki, rakettireppu, sekä telttailijan valinta, optinen häivekilpi, edustavat tuttua valikoimaa. Modernimpaan ryhmään voi puolestaan luokitella edut kuten tehokkaammat ammukset (Increased stopping power) ja loppumaton juoksupyrähdys (Unlimited sprint). Panssarilukko eli Armor lock on hyllytetty. Modernisoinnista puheen ollen uusin Halo palkitsee tappoputken tukialukselta tilattavalla varustelähetyksellä. Sisältöön voi vaikuttaa vain tilaushetkellä. Valittavana on aina kolme vaihtoehtoa: raskas ase, kertakäyttöinen lisäetu, koko joukkuetta hyödyttävä lievempi etu. Miten ne herrasmiessäännöt taas menivätkään? Yksi kaikkien ja kaikki... mulle-heti-nyt!

Halo 4
Muinaisten Forerunnereiden soturirobotit ovat uusi uhka. Kuvassa touhuaa kaatuneen Covenant-sotilaan parissa Knight, joka voi kutsua myös kätyreitä.

Sanonpa sen nyt suoraan, moninpeli sykkii Halon sydämenä. Bungie tasoitti tien huipulle näyttämällä, miten pelaajayhteisön suuntaan kumartaminen palkitaan suorastaan fanaattisella uskollisuudella. Paineet ovat nyt 343:n niskassa jatkaa samaan malliin, ellei hippusen jopa paremmin. Moninpelin suunnittelupäälliköllä Kevin Franklinillä oli sanansa sanottavana:

"Haluamme ehdottomasti säilyttää kokemustason/sotilasarvon kunnian. Halo 4:ssä xp-pisteitä ei voi lypsää pelaamalla pelkästään yksinpeliä. Spartan Ops -tilassakin pisteet lasketaan vasta kentän lopussa. Sen lisäksi olemme varautuneet manipulointiin päivittäisillä xp-katoilla", Franklin kuittaa. "Matsihakua on niin ikään paranneltu. Tietokanta on rakennettu tunnistamaan taitavat pelaajat uudesta profiilista huolimatta - tavoitteena on löytää kaikille omantasoista peliseuraa."

Tämä on mainos:

Tuttu pelilistasysteemi on jälleen mukana nelosessa. 343:n moninpeli-insinöörit kuitenkin varoittelevat, että pelimuotojen sääntökirjat on laadittu uusiksi. Uusiakin on toki mukana: Regicide muun muassa yhdistää Slayer- ja Juggernaut-pelimuodot. Tuloslistan kärjessä olevan sijainti näytetään jokaiselle ja ykkösmiehen teilaamisesta saa moninkertaiset pisteet, joten kuninkaan valtaistuin on koko ajan uhattuna. Kunkulle puolestaan annetaan Overshieldin tapaisia lisäetuja. Regicide taipuu myös joukkueittain pelattavaksi, jolloin kummallakin puolella on yksi kuningas. Leijonanosa moninpelipuolesta on pidetty toistaiseksi salassa, mutta ennusmerkit lupaavat hyvää. Ainoa epäilyksen häivähdys kohdistuu "modernisointiin", jolla pyritään epäilemättä houkuttamaan kilpailevien räiskintäpelisarjojen kuluttajia. Kustomoitava asevarustus, vaihdettavat aseiden maastovärit ja panssarivoimien lisäksi valittavat edut puhuvat puolestaan.

Halo 4
Halo ei olisi oma itsensä ilman Warthogia. Ajoneuvot maustavat toimintaa myös moninpelissä.

Uusi Spartan Ops -moodi jatkaa Halon tarinaa viisi kuukautta yksinpelikampanjan jälkeen. Viikoittainen annos toimintaa ja useiden minuuttien välinäyttöjä jaetaan lippulaiva UNSC Infinityn kannella, joka toimii ihmiskunnan hyökkäyslaivaston tukikohtana. Pelaaja voi yhdessä kolmen kaverin kanssa muodostaa Spartan-yksikön ja rynnätä taisteluun Xbox Liven välityksellä. Hyökkäysvoittoiset Spartan Ops -tehtävät ovat vastakohta Halo 3: ODST:ssä debytoineelle Firefight-tilalle, jossa täytyi vain puolustaa itseään.

Pääsin maistamaan ensimmäistä viikkoannosta kolmen toimittajakollegan kanssa, tosin ilman välinäyttöjä. Yllätyksekseni jyräsimme kenttäsatsin kolmeen varttiin vaikeimmalla tasolla. Ei sillä ettemmekö olisi kuolleet - useastikin - mutta niin kauan kuin yksikin Spartan oli hengissä, uudelleensyntyminen oli aina mahdollista. 343:n taholta todettiin, että vaikeustason säätely on kokonaisvaltaisesti työn alla.

Sen uskallan kuitenkin jo sanoa, että 343:n esikoinen totisesti tuntuu Halo-peliltä. Enkä haluaisi sen muuta olevankaan. Pelattavuus on huippuluokkaa, uudet valaistusefektit vaikuttavia ja vuosien tauon jälkeen on kerrassaan sydäntä lämmittävää nähdä ja kuulla Master Chief - vaikkakin vain parin tehtävän verran. Edessä on vielä pitkä ja kylmä sukellus talven pimeyteen ennen marraskuun merkkipäivää. Xbox-faneille ei suoda monia yksinoikeuspelejä vuodessa. Mutta kun sellainen tulee, koko maailma siitä kuulee. Kyllä, Halo on juuri niin iso juttu.

Kuvia 343 Industriesin tiloista

Halo 4
343 Industries perustettiin vuonna 2007 jatkamaan Halo-sarjaa Bungien siirtyessä uusiin projekteihin. Studio on kasvanut yli 250 hengen kokoiseksi. Taustalla vaikuttaa joitakin Bungie-veteraaneja, mutta valtaosin tiimi on uusi. Mukana on esimerkiksi Pandemic Studiosin konkurssista ongittuja kehittäjiä.
Halo 4
Kehittäjien huumoria. Fuuuuuu!
Halo 4Halo 4
Ilmapiiriltään avoin studiorakennus on itse asiassa sama, jossa Bungie toimi aiemmin. Studio sijaitsee Kirklandissa, joka on Seattlen kaupunginosa Washingtonin osavaltiossa.
Halo 4Halo 4Halo 4Halo 4
Halo 4Halo 4Halo 4Halo 4
Halo 4Halo 4Halo 4Halo 4
Halo 4Halo 4Halo 4Halo 4
Halo 4Halo 4Halo 4Halo 4

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Halo 4Score

Halo 4

ARVIO. Kirjoittaja Eerik Rahja

Viiden vuoden odotus on viimein ohi. Master Chief tekee näyttävän paluun Halo-sarjaan uuden kehittäjän sorvaamana.



Ladataan seuraavaa sisältöä