Suomi
Gamereactor
ennakot
Battlefield 4

Battlefield 4

Jonas Elfving näki ensimmäisten journalistien joukossa Battlefield 4:n esittelyn Tukholmassa.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Yleisöä hihityttää kun Total Eclipse of the Heartin pianointro saattelee Dicen logon kankaalle Battlefield 4:n demon alussa. Tunnelma kuitenkin muuttuu pian. Bonnie Tyler jatkaa lauluaan, mutta nyt nähdään kolme sotilasta meren pohjaan vajonneessa autossa, jonka radiosta biisi kuuluu. Yksi sotilaista on jumissa istuimessaan, ja tuulilasin säröt leviävät koko ajan laajemmalle. "En voi uskoa, että kuolen tähän biisiin," solttu murjaisee ja antaa aseensa pelaajalle. Tuulilasi on ammuttava hajalle ja kaveri uhrattava, jotta mahdollisimman moni selviäisi.

Tämä oli avaus vartille pelikuvaa Battlefield 4:stä, jota Dice ja EA esittelivät kauniissa Skandia-teatterissa Tukholmassa.

Battlefield 4

Kun PC:ltä reaaliajassa pyöritetty peliesittely jatkuu, matkustetaan ajassa taaksepäin näkemään miten tähän vetiseen asiantilaan päädyttiin. Tehtävän nimi on Fishing in Baku, joka sijoittaa toiminnan Azerbaidžaniin. Lavalla Dicen edustajan sormet murjovat ohjainta, ja 600 journalistia näkee ensimmäistä kertaa Battlefield 4:n toiminnassa.

Tämä on mainos:

Tehtävä alkaa hylätystä koulusta, jonka seiniä koristavat iloiset, mutta jo haalistuneet lasten piirustukset. Pelaajan ainoana ystävänä on tämän ase, ja ruudun ylälaidassa on tehtävä: Saavuta tehtaan katto.

Oven takaa loikkaa esiin asemies, joka onneksi paljastuu tiimikaveriksi. Kaksin on kaunihimpaa, ja pian päästään jo itse ammuskeluun. Toiselta puolen katua hyökätään, ja kaveri vaatii suojatulta. Kaaos teillä on upeaa, ja matkalla pari kulkukoiraakin saa luodeista (ja nyrkistä). Tunnelma on tiivis.

Battlefield 4

Game director Stefan Strandberg kertoo demon jälkeen kuinka tämä on dynaamisin taistelukenttä koskaan. Esittelyssä nähtiin vain yksi tapa pelata, mutta niitä luvataan olevan useita. Jotkut voivat kiertää vihollisen selustaan, toiset taas käyttävät kentältä löytyviä aseita. Battlefield 4:n luvataan olevan täynnä tällaisia pelaajan itse luomia tarinoita.

Tämä on mainos:

Pian yhteenoton jälkeen joukkue pääsee lähemmäksi tehdasta, ja maasto avautuu entistäkin enemmän. Tiimin höpötellessä teollisuushississä jostakin kurvaa helikopteri, ja kaaos repeää jälleen. Konetulen lisäksi huolena on sortumaan alkanut rakennus. Tässä peliä varten luotu Frostbite 3 -moottori pääsee todella oikeuksiinsa.

Vanhempi kehityspäällikkö Carl Almgren kertoo lisää tästä moottorista. Tämä näki kuinka joku journalisteista kirjoitti esittelyn aikana "kivat graffat, harmi vaan että ne on rendattu etukäteen", ja voi vakuuttaa että kaikki tapahtuikin tosiajassa. Miten sitten Frostbite auttaa Battlefield 4:ää?

Battlefield 4

Dice lupaa realistisempia ihmisiä sekä enemmän yksityiskohtia ihoon ja kankaaseen. Mukana on dynaaminen valaistus, koreita varjoja, pomppivia partikkeleita ja kaikki pelimaailmassa on tuulen ja muiden voimien riepoteltavissa. Myös tuhoutuvat maisemat palaava, mutta Dice korostaa, että niitä käytetään vain "silloin kun siinä on järkeä". Demosta nähtiin, että myös osittain tuhoutuneella tasolla on mahdollista jatkaa taistelua.

Demo päättyy maininnalla Venäjästä ja Kiinasta, joissa varmasti tullaan sotimaan lopullisessa pelissä. Esittelyssä heitettiin toimintapätkää toisensa perään, ja vaikka se olikin vaikuttavaa katseltavaa, koko homma haisee Call of Dutyn käsikirjoitetuilta kuvioilta, ja saa minut muistelemaan Family Guyn ylilyöviä kananpieksentöjä.

Sekosin laskuissani koittaessani pitää kirjaa päähenkilöä takaa-ajavista helikoptereista, ja mukana oli myös hyvin graafinen hetki, jossa piti leikata jalka irti sotilaalta. Battlefieldin sydän on kuitenkin aina ollut moninpelissä, eikä sitä valitettavasti tällä kertaa vielä nähty. Dicen Karl-Magnus Troedsson lupaa, että lisää tietoa saadaan pian.

Battlefield 4

Peli näyttää silti mahtavalta. Tuulessa heiluvat verhonrepaleet ja hahmojen kasvonpiirteet henkivät laatua. (Yhden tiimikaverin pohjana on "Omar" Wirestä.) Vaikka tämä onkin tuttua Battlefield-sarjassa, on yleinen ilme silti uudistunut. Kaikkea ei ole toteutettu ankeilla harmailla ja ruskeilla, ja art director Gustav Tilleby vahvisti havaintoni. Tämän mukaan avainsanoja ovat nyt "kutsuva, uskottava ja dramaattinen". Tätä kutsuvuutta on haettu kenties yllättävästä lähteestä.

"Olemme itse asiassa saaneet paljon inspiraatiota automainoksista. Pelin pitäisi olla kutsuva ja haluttava, eikä vain harmaa," Tilleby selitti esitellessään Powerpoint-sivua, joka pursuaa kiiltäviä autoja.

Kontrastin saavuttamiseksi on tehty paljon työtä, ja Dice on pyrkinyt sekoittamaan valoa ja varjoa, urbaaneja sekä maaseudun maisemia. Suljetuista tiloista edetään avoimeen ulkoilmaan ja tietenkin valtaisille taistelukentille. Tilleby korosti myös eeppisten ja muistettavien ympäristöjen tärkeyttä, ja viittasi visuaaliseen symboliikkaan. Esimerkiksi kohtauksessa, jossa auton alle puristuneelta kaverilta täytyy leikata jalka, jotta tämä saataisiin vapaaksi, tunnelmaa määrittelevät taustalla räiskyvät helvetilliset liekit.

Battlefield 4

Vartti ei ole pitkä aika peliesittelylle, ja Battlefield 4:stä on jäljellä vielä paljon vastaamattomia kysymyksiä. Dice on jättänyt meidät vielä odottamaan tietoa moninpelistä, ajoneuvoista, kartoista ja kaikesta muustakin. Jos lopputulos on samaa kaliberia Battlefield 3:n kanssa, tai jopa parempi, tulevat monet virtuaalisoturit varmasti osallistumaan tähän sotaan syksyllä.

Pelikuvaa:

HQ

GRTV-päivitys:

HQ

TV-mainos:

HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä

9
Battlefield 4 - China RisingScore

Battlefield 4 - China Rising

ARVIO. Kirjoittaja Matti Isotalo

Uuden Battlefieldin mukana seuraavat väistämättä uudet karttapaketit. Niistä ensimmäisenä rantautui China Rising.

Battlefield 4Score

Battlefield 4

ARVIO. Kirjoittaja Rasmus Lund-Hansen

Taistelu vuoden parhaan sotapelin tittelistä käy kuumana. Dice lyö tiskiin vakuuttavan moninpelin, mutta yksinpeliksi Battlefield 4:stä ei ole.



Ladataan seuraavaa sisältöä