Suomi
Gamereactor
ennakot
The Evil Within

The Evil Within

Gamereactor pääsi pohjoismaisella yksinoikeudella katsomaan miltä Shinji Mikamin The Evil Within näyttää. Ingar vyötti kupeensa ja lähti Tokioon asti tarkastamaan tilannetta.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Fiilikset Tango Gameworksin studiolla Tokiossa olivat korkealla peliesittelyn alkaessa, vaikka tiesin ainoastaan tulleeni näkemään jotain uutta kauhupeliä. Alkunäkymässä päähenkilö Sebastian roikkui katosta pimeässä ja verisessä teurastamossa, kun jostain syöksyi Batmanin Banea muistuttava järkäle moottorisahan kanssa. Avuttoman miehen epätoivoiset huudot sekoittuivat kauheisiin ääniin vinhasti pyörivän ketjun silpoessa lihaa, luita ja jänteitä. Lopuksi oli vain hiljaisuus.

Groteski kokemus vahvisti, että nyt ollaan vahvasti eloonjäämiskauhun tontilla. Ei ole toisaalta kovinkaan yllättävää, että Tango Gameworks on valinnut tämän genren ensipeliinsä, onhan studion perustaja Shinji Mikami, mies joka määritteli genren Resident Evilillä, ja nosti sen myöhemmin uusiin ulottuvuuksiin Resident Evil 4:llä.

Tuottaja Masato Kimura on työstänyt menneisyydessä mm. Okamia, Viewtiful Joeta sekä Devil May Cryta, ja tehnyt Capcomilla ollessaan yhteistyötä Mikamin kera. Kimuran mukaan heillä oli monenlaisia ideoita uutta projektia varten. Pian kuitenkin tajuttiin, että uusi eloonjäämiskauhupeli oli se mitä todella haluttiin tehdä. Mikamihan on kuitenkin genren mestari. Niinpä ensimmäiset konseptikuvat The Evil Withinistä syntyivät jo pian Tangon perustamisen jälkeen.

On selvää kuinka The Evil Within on ammentanut Resident Evilistä. Pelissä astutaan etsivä Sebastianin kenkiin, joka lähtee tutkimaan tapausta sairaalaksi muutetussa vanhassa kartanossa. Etsivä saapuu paikalle kahden kollegan kanssa, eikä näkymä lupaa hyvää. Sade piiskaa harmaita maisemia, ja kartanon edustalla seisoo hylättyjä poliisiautoja, jotka on putsattu aseista ja panoksista. Aula on puolillaan lahdattuja potilaita, tohtoreita sekä poliiseja. Nopea vilkaisu monitoriin paljastaa kolme kyttää, jotka tyhjentävät lippaita johonkin näkymättömään viholliseen, vain tullakseen sen lahtaamiksi. Ennen kuin Sebastian ehtii reagoida tilanteeseen, hänkin joutuu hyökkäyksen kohteeksi, kohdatakseen herätessään Banesta muistuttavat vanginvartijat.

Tämä on mainos:

Mekaanisesti peli on hyvin samanlainen Resident Evilin kanssa, joskin kamera toimii paremmin. Sebastian nilkuttaa lävitse tiukoista ja niukasti valaistuista paikoista paetessaan moottorisahamiestä. Tässä kohtaa nähtiin joitakin pelin uusista mekaniikoista. Liipaisinta pohjassa pidettäessä Sebastian hiipii äänettömästi eteenpäin. Yhdessä vaiheessa tämän täytyy piiloutua kaappiin, ja vihollisten hämääminen sujuu heittämällä pullo huoneen toiseen nurkkaan. Ominaisuus on tuttu mm. The Last of Usin trailereista.

Shinji Mikamin mukaan inspiraatioita ei ammennettu vain Resident Evilistä, vaan myös länsimaisista peleistä. Hän pitää länsipeleissä siitä kuinka välianimaatioiden ja aktiivisen pelaamisen raja on hyvin ohut. Mikami uskoo tämän luovan suurempaa empatiaa pelaajassa, joka on tietysti tärkeää eloonjäämiskauhussa.

Toinen tärkeä mekaniikka pelissä on ansojen laskeminen. Tämä on hyödyllistä mm. kun Sebastian joutuu linnoittautumaan vihollisten tullessa joukolla päälle vajaan, vähän kuin Resident Evil 4:ssä. Mikami varoittaa, että omiin ansoihin voi itsekin kompuroida.

The Evil Within
Tämä on mainos:

Tango Gameworksilla ollaan vakuuttuneita siitä, että The Evil Within takaa heille vahvan aloituksen. Mikami kertoo, että Tango Gameworksillä on uutena pelinkehittäjänä aika paljon luovia vapauksia kehitystyössä. Design- ja konseptipuolen pomo Naoki Katakai lisää, ettei heillä ole mitään vanhoja konsepteja kahlitsemassa luovuutta. Katakain mukaan Tangon väki on nuoria kauhufaneja, jotka nauttivat freesin ilmapiirin tuomasta vapaudesta. Tämä on etu zombipelejä tulvivilla markkinoilla, joilla kauhupelit ovat kuitenkin harvassa.

The Evil Withinillä on siis potentiaalia vallata alaa kauhunnälkäisiltä markkinoilta. Peliä kehitetään seuraavan sukupolven konsoleille, joten The Evil Within voi myös nostaa kauhugenren seuraavalle tasolle. Ainakin Mikami toivoo näin käyvän, mutta hän, Kimura tai Katakai eivät halua vielä sanoa millaisia mahdollisuuksia tulevaisuuden konsolit pelille avaavat.

Kimuran mukaan he edelleen tutkiskelevat vaihtoehtoja, mutta ainakin audiovisuaalinen taso nousee. Katakai lisää, että taustat tulevat olemaan entistäkin yksityiskohtaisempia.

Vaikka kaikki tämä onkin lupaavaa, ovat eloonjäämiskauhupelit olleet harvassa viime vuosina. Mikamin aikanaan luoma sarja on muuttunut toiminnaksi, eikä genre muutenkaan porskuta. Kimuran mukaan genre ei ole kuitenkaan kuollut, sitä on vain hankala hallita. Jos kauhuelementteihin painottaa liikaa, pelaajat kokevat pelin liian uhkaavaksi. Toisaalta, jos keskittyy liikaa taisteluun, muuttuu peli toiminnaksi. Kimura uskoo kuitenkin, että Mikami on tämän tasapainottelun mestari. Mainittu mestarikaan ei usko genren kuolleen tai olevan katoamassa, koska ihmiset tykkäävät välillä olla peloissaan.

Tiedän mitä Mikami tarkoittaa. Tietyt kohtaukset, kuten eräs ikkuna ensimmäisessä Resident Evilissä, kummittelevat muistoissa vielä kauan pelin läpäisynkin jälkeen. Ja japanilaiset jos ketkään osaavat tehdä kauhuelokuvia. Pelien, kuten Resident Evil ja Silent Hill, lisäksi nämä ovat tuottaneet elokuvia kuten The Ring ja The Grudge. Miksi japanilaiset ovat niin hyviä kauhussa?

The Evil Within

Mikami toteaa, ettei hän ole koskaan tullutkaan ajatelleeksi tuota. Hän aprikoi kuitenkin, että selitys on varmaankin kulttuurissa, koska Japanissa on pitkä kummitusjuttujen perinne, johon kuuluvat myös ns. kaidan-tarinat. Japanilaiset tutustuvat synkkiin tarinoihin jo lapsesta asti, nykyään myös visuaalisessa muodossa.

Onko The Evil Within siis Mikamin pyrkimys karkottaa lapsuuden haamuja? Jos näin on, on pelaajilla kaikki syyt odottaa innolla lopullista, aavemaista tuotosta.

The Evil Within julkaistaan ensi vuonna PC:lle, PS3:lle, Xbox 360:lle sekä seuraavan sukupolven konsoleille. Peliin tutustuttiin Tango Gameworksin studiolla Tokiossa. Matkat ja hotellit maksoi Tangon omistaja Zenimax Media Inc.

The Evil WithinThe Evil WithinThe Evil WithinThe Evil Within

Aiheeseen liittyviä tekstejä

The Evil WithinScore

The Evil Within

ARVIO. Kirjoittaja Bengt Lemne

The Evil Within vetoaa varmasti lajityypin faneihin, mutta ei tarjoa mullistavia uudistuksia.



Ladataan seuraavaa sisältöä