Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
FacebookFacebook
ENNAKKO

GRAND THEFT AUTO V

Miltä vuoden odotetuin peli näyttää liikkeessä? Gamereactor otti asiasta selvää.


Kyyhötämme helikopterin jalaksella kilometrien korkeudessa. Utuiset pilvet peittävät näkymiä hetken ennen kuin laskuvarjolla varustettu hahmo irrottautuu kopterista. Silmänräpäyksessä pilviverho on tiessään ja eteemme avautuu näky, joka saa siristelemään silmiä. Vuoristo dominoi näkökenttää, mutta sen takana näkyy nousevan auringon punertama valtameri ja rannikolla timantin lailla hohtava Los Santosin kaupunki. Näkymät jatkuvat horisonttiin asti, enkä voi olla hymyilemättä. Hyvästi kylmä Liberty City, tervetuloa lämmin San Andreas.

Istumme helsinkiläisessä hotellihuoneessa 75-tuumaisen tv-ruudun edessä, kun
Rockstarin PR-manageri Richard Barnes aloittaa tilaisuuden kertomalla Grand Theft Auton V:n kehityksen avaintekijöistä ja kunnianhimosta, jotka ovat ajaneet hanketta eteenpäin. Rockstarin tavoitteena on luoda "the ultimate open world game" eli yksinkertaisesti paras avoimen maailman peli koskaan. Eikä kyse ole Barnesin mukaan pelkästään pelimaailman koosta, vaikka sekin on jotain, mitä on vaikea uskoa. Rockstar nimittäin lupaa uuden pelialueen olevan yhtä suuri kuin yhtiön kolme viimeistä peliä - Grand Theft Auto IV, Red Dead Redemption ja Grand Theft Auto: San Andreas - yhteensä.

Kaiken avain on kuitenkin se, miten Rockstar aikoo sitoa valtavan pelimaailman yhteen. Ensimmäistä kertaa sarjassa tiedossa on yhden sijaan kolme tasa-arvoista päähahmoa, joilla on kaikilla omat ongelmansa, unelmansa ja piirinsä. Tarinat ovat pääosin täysin itsenäisiä, mutta punoutuvat ristiin pelin edetessä. Barnesin mukaan pelaajalle halutaan tarjota kolme hyvin erilaista näkökulmaa klassisen amerikkalaisen unelman etsintään. Pelaaja ei kuitenkaan ole sidottu paikalleen, vaan voi vapaasti hypätä hahmosta toiseen ja monesti myös kesken tehtävän. Koko pelialue sekä kaikki aktiviteetit ovat lisäksi avoinna heti alusta lähtien.

Michael on hahmoista se, joka tavallaan on jo saavuttanut unelmansa. Hän on entinen pankkiryöstäjä, joka onnistui pakenemaan rikosten maailmasta hengissä ja rikkaana eläen nyt Los Santosin hienostoalueella glamööriä, mutta onnetonta perhe-elämää. Trevor on sen sijaan pelin jokerikortti, jonka unelma ei taida olla edes tiedossa ja elämä on yhtä kaaosta. Blaine Countyssä asuntoautossa asuvan miehen arkipäivään kuuluu metamfetamiinin keittäminen, summittainen väkivalta ja yleisen pahennuksen aiheuttaminen. Pelin kolmas antisankari on ulosottomies Franklin, joka on toistaiseksi onnistunut välttämään rikollisuutta huolimatta siitä, että kasvoi Los Santosin köyhällä esikaupunkialueella. Hän on kuitenkin koukussa adrenaliininmakuisiin tempauksiin ja nopeisiin autoihin, joiden ratissa kaidalla tiellä pysyminen on tunnetusti vaikeaa.

Grand Theft Auto V
Roolipelimäiset statsit tekevät paluun GTA V:ssä. Näihin kuuluvat kestävyys, ampuminen, lihasvoima, hiiviskely, lento- ja ajotaidot, tekninen osaaminen sekä sukellus. Taitoja voi pitkin peliä parantaa käyttämällä niitä samaan tapaan kuin vaikkapa The Elder Scrolls -peleissä.

Suuret sanat pelimaailmasta saavat tuulta purjeisiin kirjaimellisesti demon alussa, kun Franklinin laskuvarjo pamahtaa auki ja pääsemme silmäilemään eteen avautuvaa Blane Countyn vuoristomaastoa. Puhe maailman koosta ei ole palturia ja piirtoetäisyys hämmästyttää. Yksityiskohtia riittää, eikä juuri mitään tökkimistä ole havaittavissa. Jos peli pyörii näin PS3:lla, niin miten sitten PC:llä tai uusilla konsoleilla? Barnes naurahtaa kysymykselle ja sanoo, ettei vielä ole valmis tarjoamaan skuuppia.

Majesteettisen vuoristokanjonin rinteitä viistäessä mieleen tulee heti Red Dead Redemption, ja kuin telepaattisesta käskystä saamme kuulla, että juurikin John Marshtonin seikkailut ovat olleet Rockstarille tärkeä oppitunti luontevan ekosysteemin luomisesta. Matkalla alaspäin spottasimmekin puuman jahtaamassa kaurista ja lintuja pesimässä puiden oksilla. Laskeutuessamme solassa virtaavan joen varrelle näimme kalastajia narraamassa kuohuissa loikkivia kaloja.

Tässä välissä on aika hypätä hetkeksi toisenlaisen luontokappaleen elämään. Yksi nappulanpainallus tuo esille hahmonvaihtopyörän, jossa voi milloin tahansa hypätä haluamaansa sankariin. Samalla bongaan valikkoruudusta myös hahmon statsit, jotka tekevät paluun alkuperäisestä San Andreaksesta.

Uuden hahmon valinnan jälkeen kamera zoomaa Google Maps -tyyliin ulospäin ja sitten tyylikkäiden kumahtalevien ääniefektien kera hakeutuu Trevoriin, joka on heräilemässä hiekkarannalta kartan toisella laidalla. Kuolleita ruumiita lojuu vieressä, päällään pelkät kalsarit, ei muistikuvia - siis ihan tavallinen yö takana. Rannassa liplattaa vene, ja lähdemme pienelle aamusukellukselle.

Vene seilaa komeasti aaltojen harjoilla ja kummastelen meren kovin realistista esitystä. Pinnan alla avautuva maailma tekee kuitenkin suuremman vaikutuksen. Nyt myös kaikki vesialueet ovat täysin tutkittavissa, eikä merenalainen luonto jää toiseksi metsämaisemille. Meri suorastaan vilisee elämää ja nähtävää, ja mieleni tekee heti mennä tutkimaan lähistöllä makaavaa korallien peittämää rahtialuksen hylkyä. Vieressä uiskentelevat hait eivät kuitenkaan arvosta reviirille tunkeutumista, ja paluu veneelle on hyvä idea.

Merenalaisen tunnelman kruunaa taustalla soiva dynaaminen musiikki. GTA V:ssä pelaaja ei ole enää riippuvainen radiosta, vaan peli soittaa musiikkia ruudulla näkyvien tapahtumien mukaan. Sukeltaessa tämä toi mieleen erehdyttävästi Avaran luonnon dokumentit, ja auringon säteiden taittuessa merenpinnasta tunnelma on eittämättä fantastinen.

Grand Theft Auto VGrand Theft Auto V

Demossa huijataan seuraavaksi hieman, sillä Michaeliin siirryttäessä hyppäämme suoraan iltaan Winewoodissa sijaitsevan ravintolan edustalle. Bulevardi on täynnä ihmisiä ja turisteja pällistelemässä nähtävyyksiä ja ulkoilmaesiintyjiä. Yhden kohdalla Michael nappaa taskusta esiin uuden iFruit-kännykän, joka jälleen toimii sekä valikkona että linkkinä pelimaailman tapahtumiin. Sen avulla pelaaja voi esimerkiksi ottaa kuvia, selata internetiä ja ladata appeja. Yhden avulla voi esimerkiksi pelata vanhoja tehtäviä uudestaan.

Jätämme nyt kuitenkin kännynäpräilyt sikseen ja käymme tarkistamassa minikartassa olevan Q-kirjaimen, joka osoittaa dynaamista sivutehtävää. Tällä kertaa kujalta löytyy paparatseilta piileskelevä nuori näyttelijätär, joka pitää ritarin lailla pelastaa näiltä pahoilta kameroilla ja skoottereilla varustautuneilta menninkäisiltä. Tehtävä on tyypillinen autolla pako, mutta Barnes käyttää tilaisuuden kertomalla ajofysiikan uudistuksista. Autojen hallinnan ei pitäisi vitosessa enää muistuttaa valtamerilaivan soutamista.

Demon lopuksi pääsemme todistamaan yhtä pelin Heist-tehtävää. Kenties GTA IV:n mieleenpainuvin tehtävä oli Three Leaf Clover, jossa pelaajan piti suorittaa monivaiheinen pankkikeikka. Se huipentui tietysti spektaakkelimaiseen ryöstöön ja pakoon. Juuri tämän fiiliksen Rockstar on halunnut tuoda takaisin, mutta laajemmassa mittakaavassa. GTA V:ssä näitä suuria ryöstöretkiä on kourallinen, mutta niiden lisäksi mukana on myös pienempiä, joiden avulla pelaaja voi harjoitella taitojaan ja kerätä kokemusta mukaan erikseen palkattaville apulaisille.

Heistit kumpuavat paljolti Michaelin pankkiryöstäjän menneisyydestä, mutta myös monista hänen ihailemistaan rikoselokuvista. Tiedossa on siten paljon viittauksia klassisiin rainoihin, eikä ole sattumaa, että demossa näytillä ollut keikka muistutti vahvasti Michael Mannin ohjaamaa Heat-elokuvaa.

Valmisteluvaiheen sijaan loikkaamme tällä kertaa suoraan ryöstöön. Normaalisti sitä ennen tehdään ensin suunnitelma, valmistellaan pakoauto sekä hankitaan valeasut ja aseet. Kohteena on arvokuljetus, joka on tarkoitus jumittaa sivukujalle ja sitten ajaa kyljelleen rekan avulla. Tapahtumat hyppivät hahmosta hahmoon, kun jokainen ottaa oman paikkansa suunnitelmassa samalla, kun tunnelmamusiikki säestää toimintaa kiihtyvällä tahdilla. Kaikki ei tietenkään mene putkeen ja pian poliisit ovat paikalla. Tässä vaiheessa pelaajalla on taas mahdollisuus vaihdella hahmoa vapaasti ja hakea parhainta asemaa napsia sinivuokkoja pois pelistä.

Omaan makuuni räiskintä yltyy kohtauksessa jo hieman turhankin villiksi, mutta samalla se antaa osviittaa, että tälläkin osa-alueella on tapahtunut parannusta. Mallia on selkeästi haettu Max Payne 3:sta ja suojautuminen ja liikkuminen aseen kanssa on selvästi sujuvampaa kuin ennen. Hahmot osaavat lisäksi suorittaa kuperkeikkaväistöjä, ja tähtäimessä välähtävä ruksi osoittaa tappavat osumat.

Grand Theft Auto VGrand Theft Auto V
Kolmella päähahmolla on oma erikoistaitonsa, jonka voi aktivoida tarpeen mukaan. Michael pystyy hidastamaan aikaa tulitaistelussa Max Payne -hengessä, kun taas Franklin osaa tehdä vastaavan ajotilanteessa. Trevorin spesiaali on puolestaan vetää kilarit, kuinkas muutenkaan. Tällöin kaistapään lähitaisteluosumat tekevät kaksinkertaista vahinkoa, kun taas hän ottaa itse vain puolet kohdistuneesta osumasta.

Myös tekoäly on ajan tasalla ja hahmot osaavat pitää huolta itsestään. Barnes kuitenkin selittää, että tehtävissä onnistuminen jää tiukasti pelaajan harteille. Jos kaverit hylkää tulitaisteluun tai ei reagoi uhkiin ajoissa, on tiedossa selli tai sairaala koko porukalle. Esimerkiksi ryöstön finaalissa Trevorin piti hoitaa tarkkuuskiväärillä katoille kiipeävät poliisit sekä pudottaa singolla poliisihelikopteri ennen kuin muut pääsivät irtautumaan pakoautoille.

Näytetty keikka oli tiukasti kolmen päähenkilön tehtävä, mutta tiedossa on myös Heistejä, joissa pitää palkata apua. Apureita on lukuisia ja kaikilla on omat osaamisalueensa, taitotasonsa sekä vaatimuksensa saaliinjaosta, joten päätöksiä pitää tehdä, ja niillä voi olla merkittäviä vaikutuksia lopputulokseen. Peliin luvataan myös hienovaraisempia lähestymistapoja, eikä jokaiseen ryöstöön toivottavasti tarvitse rynnätä aseet laulaen.

GTA V:n hahmojen elämä on yhtä rahan perässä juoksemista, ja Heist-tehtävistä tienatulle rahalle on paljon käyttökohteita. Varoilla voi ostaa asuntoja, taloja, yrityksiä sekä tietysti ajoneuvoja valikoimasta, jonka pitäisi olla suurempi kuin missään avoimen maailman pelissä aikaisemmin. Myös asearsenaaliin luvataan lisäystä ja tussareita voi muokata hankkimalla niihin lisäosia. Sama koskee ajoneuvoja, joita voi tuunata mieleisekseen tutuissa Pay 'n Spray -huoltamoissa. Eikä pidä unohtaa lukuisia aktiviteetteja. Mukana ovat esimerkiksi golf, jooga, tennis, triathlon ja base-hypyt, vain muutamia mainitakseni. Sen sijaan GTA IV:ssä nähty deittailu on jätetty tällä kertaa sikseen.

Presentaation ja pelikuvan perusteella Grand Theft Auto V:stä on ennakolta vaikea löytää merkittävää kritisoitavaa. Grafiikassa on luonnollisia ikääntymisen merkkejä (eihän peli ole ainakaan vielä uuden sukupolven julkaisu), ja toki takaraivossa on aina pieni pelko, että jotkin demon lupauksista jäävät kokopelissä katteettomiksi. Joka tapauksessa esitys nosti odotukseni peliä kohtaan aivan uudelle tasolle.

Pelimaailma vaikuttaa olevan kooltaan ja sisällöltään vertaansa vailla, mutta myös pelin ilme ja tunnelma vaikuttavat upean raikkaalta. Kontrasti edelliseen osaan on huikea. Siinä missä nelosen tapahtumat pyörivät monokromaattisen metropolin ja traagisen menneisyyden ympärillä, tällä kertaa päästään nauttimaan yhteiskuntaa sisältäpäin nakertavista paheista kaikissa sateenkaaren väreissä, ja hymyssä suin. Jos peli onnistuu 17. syyskuuta kertomaan myös koukuttavan tarinan, kyseessä voi hyvinkin olla vuosikymmenen suurimpia videopelitapauksia.

Katso alta traileripaketti GTA V:n päähenkilöistä

Tämä on mainos:
BETA +