Suomi
Gamereactor
ennakot
World of Warcraft: Warlords of Draenor

World of Warcraft: Warlords of Draenor

Durotan, Gul'dan, Ner'zhul ja Grom Hellscream ovat ikonisia nimiä Warcraftin legendoista, jotka päästään nyt viimeinkin kohtaamaan henkilökohtaisesti.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

World of Wacraft juhlistaa jo yhdeksänvuotista taivaltaan, ja miljoonat pelaajat ovat ehtineet näiden vuosien aikana sekä kokea että nähdä suuren siivun pelin runsaasta historiasta. Hahmot kuten Durotan, Grom Hellscream, Orgrim Doomhammer, Gul'dan ja Ner'zhul ovat näille tuttuja legendoja, mutta loppupeleissä ne ovat kuitenkin vain nimiä Azerothin ajan kirjoissa.

Mutta nyt kentälle astuu Warlords of Draenor, jossa näiden kirjojen sivuja käännetäänkin taaksepäin ja pelaajat päätyvät Draenorin aikakauteen, örkkien kotiseuduille, tapaamaan monia niistä örkeistä, jotka ovat vastuussa Azerothin runsaasta historiasta.

Laajennuksen tapahtumat sijoittuvat aikaan ennen kuin synkkä portaali avattiin ja örkit syöksyivät Azerothiin. Garrosh Hellscream haluaa pyyhkiä pois Orgrimmarin tappion häpeän ja nostattaa uuden Iron Horden, joka on täynnä vapaita, verenhimoisia örkkejä, jotka voivat hyödyntää uutta teknologiaa ja pistää koko Azerothin sileäksi.

World of Warcraft: Warlords of Draenor
Tämä on mainos:

Garrosh ja Iron Horde ovat onnistuneet säätämään synkkää portaalia niin, että se osoittaa nyt nykypäivään, joten sekä Alliance että Vol'jinnin johtama Horde saavat reagoida nopeasti uuteen tilanteeseen.

Ei hätää, Garrosh ei ole kuitenkaan laajennuksen pääpahis. Raivokas örkki kenties pistää pyörät pyörimään, mutta joutuu sen jälkeen pusketuksi syrjään. Blizzard ei ole vielä paljastanut, kuka varsinainen loppuvastus tulee olemaan, mutta Warcraft-tietouden mestari Chris Metzen on todennut, että fanit kyllä pystyvät päättelemään kenestä on kyse. Vihje: kyseessä ei ole örkki.

Draenorista tuli myöhemmin Outland, ja osat sen maisemista ovatkin pohjimmiltaan tuttuja useimmille pelaajille. Fiilis on silti tuore. Hellfire Peninsulan aavikko on nyt (tai siis silloin) runsasta viidakkoa, kun taas Zangarmarsh on vielä Zangar Bayn nimellä kulkeva lahti.

Black Templen tilalla on Dranei-temppeli Karabor, joka toimii Draenorissa Alliancen tukikohtana. Terokkar Forest on puolestaan Talador, jossa Shattrachin kylä on piiritettynä. Sieltä löytyy myös satama, koska Outlandin tyhjyyden sijasta Draenorissa on paljon meriä. Horden tukikohta löytyy Frostfire Ridgen lumisilta vuorilta, ja siellä lymyää myös Frostwolf Clan. Kaikenkaikkiaan Draenor koostuu seitsemästä alueesta, joista monet ovat uusia useimmille pelaajille.

Tämä on mainos:

Uuden mantereen lisäksi Warlords of Draenor tarjoaa ns. garrisonit, jotka ovat ikään kuin kunnianhimoisia laajennuksia Pandarian peltotilkuista. Käytännössä ne ovat henkilökohtaisia linnoituksia.

Pelaaja valitsee, mille alueelle tukikohtansa haluaa perustaa, ja sen jälkeen sitä laajennetaan keräilemällä väkeä tehtävien aikana. Ajan kanssa tukikohtaan saa lisättyä majatalon, parakit, sepän ja niin edelleen. Ei-pelaajahahmoilla on omat tasonsa, joihin nämä keräävät kokemusta, ja ne voi lähettää ympäri maailmaa tehtäville, joiden tuotoista pelaaja sitten hyötyy. Tukikohdan avulla voi kerätä eeppisiä varusteita, crafting-materiaaleja, esineitä oman hahmon ammattikunnan ulkopuolelta ja niin edespäin.

World of Warcraft: Warlords of DraenorWorld of Warcraft: Warlords of Draenor

Tasokatto on Warlords of Draenorissa nostettu sataan, mikä tarjoaa uutta liikkumavaraa. Kaikki laajennuksen ostajat voivat puskea hahmonsa heti tasolle 90, joten uuteen sisältöön pääsee välittömästi käsiksi. Buustia voi soveltaa aivan yhtä hyvin tason 1 kuin taso 89 hahmoon, joskin jälkimmäisen tapauksessa se olisi tuhlausta.

Koska örkit ovat Warlords of Draenorin ytimessä, on Blizzard päivittänyt näiden ikääntyneitä hahmomalleja. Monet pelaajaroduthan näyttävät vielä jotakuinkin samoilta kuin World of Warcraftin alkumetreillä vuonna 2004.

Uudet hahmomallit ovat aiempaa huomattavasti yksityiskohtaisempia, ja niissä on sekä parempaa varjostusta että korkeammat polygonimäärät. Blizzardille oli silti tärkeää, että uudet mallit muistuttavat vanhoja, jotta pelaajat tunnistaisivat heti oman hahmonsa. Ainakin BlizzConissa esitellyt hahmomallit näyttivät varsin laadukkailta.

World of Warcraft: Warlords of DraenorWorld of Warcraft: Warlords of DraenorWorld of Warcraft: Warlords of Draenor

Mukana on myös ns. elämänlaadun parannuksia, joiden tavoitteena on parantaa yleistä kokemusta poistamalla ärsyttäviä yksityiskohtia ja virtaviivaistamalla käyttöliittymää. Tämä tarkoittaa mm. Hit- ja Expertise-stattien poistumista. Craftaukseen ja ammatteihin liittyvää sälää voi nyt kasata sataan asti, eivätkä sukukalleudet, tehtäväesineet ja sen sellaiset enää täytä reppua.

Blizzard on tämän lisäksi säätänyt melkein kaikkien esineiden statteja. Jokainen laajennus on aiheuttanut niihin hirveän inflaation, eikä numeroista enää ole oikein saanut kiinni. Se päättyy nyt, koska kaikkien esineiden statit aina Wrath of the Lich Kingistä alkaen on säädetty uusiksi. Jos hahmollasi olikin Pandariassa 300 000 hiparia, astuu tämä uuteen maailmaan 20 000 - 30 000 pisteen voimin. Myös hirviöt on säädetty uusiksi, joten vahinkoa pitäisi aiheutua prosentuaalisesti sama määrä kuin ennenkin.

Muutos kumpuaa kahdesta syystä. Yhtäältä statit on nyt helpompi käsittää, ja toisaalta ne vastaavat teknisiin ongelmiin. Blizzard ei enää pystynyt lisäämään raid-pomoille yhtään enempää hipareita, koska pelimoottorin numeroraja tuli vastaan. Tämä onkin se oikea syy siihen, miksi Garrosh parantaa itseään jatkuvasti Siege of Orgrimmar -raidin aikana. Näin taistelu saattoi jatkua pidempään järjestelmän rajoissa.

World of Warcraft: Warlords of DraenorWorld of Warcraft: Warlords of DraenorWorld of Warcraft: Warlords of Draenor

Blizzard uskoo, että World of Warcraft: Warlords of Draenor on yksi parhaista peliin tehdyistä laajennuksista. Tietenkin he uskovat näin ennen jokaisen laajennuksen julkaisua, mutta tällä kertaa pelin pitkäaikaiset fanit voivat todellakin saada sen, mitä he tarvitsevat. Alliancen ja Horden välinen sotiminen säilyy tarinan keskiössä, mutta samalla pureudutaan vanhempaan yhteenottoon, joka on vieläkin keskeisempi Warcraftin maailmalle.

Draenorille ei ole vielä julkaisupäivää, mutta jos aiempiin aikatauluihin on luottaminen, ovat ensi vuoden kesä tai alkusyksy hyviä veikkauksia.

HQ
HQ
HQ
World of Warcraft: Warlords of DraenorWorld of Warcraft: Warlords of DraenorWorld of Warcraft: Warlords of DraenorWorld of Warcraft: Warlords of Draenor
World of Warcraft: Warlords of DraenorWorld of Warcraft: Warlords of DraenorWorld of Warcraft: Warlords of DraenorWorld of Warcraft: Warlords of Draenor
World of Warcraft: Warlords of DraenorWorld of Warcraft: Warlords of DraenorWorld of Warcraft: Warlords of DraenorWorld of Warcraft: Warlords of Draenor
World of Warcraft: Warlords of DraenorWorld of Warcraft: Warlords of DraenorWorld of Warcraft: Warlords of DraenorWorld of Warcraft: Warlords of Draenor
World of Warcraft: Warlords of DraenorWorld of Warcraft: Warlords of DraenorWorld of Warcraft: Warlords of DraenorWorld of Warcraft: Warlords of Draenor

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä