Suomi
Gamereactor
ennakot
Space Engineers

Space Engineers

Kuin Minecraft avaruudessa.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Space Engineers on jännä peli. Tai se ei oikeastaan ole peli ollenkaan, ainakaan tässä vaiheessa. Steamin Early Access -ohjelman alla oleva tuotos on selkeästi täysin vaiheessa. Siinä on samanlaista imua kuin väsäilypelien kunkku Minecraftissa sen muinaisina alkuaikoina. HD-orientoituneelle se lienee myös yhtä tylsä.

Space Engineers kuuluu siihen pelien ja hiekkalaatikoiden sekamelskasarjaan, jonka parissa viihtyminen riippuu aika pitkälti täysin "pelaajan" kyvystä asettaa itselleen haasteita ja keksiä tekemistä. Jos olet tottunut selkeisiin tehtäviin, juonen kaareen ja vastakkainasettelutilanteisiin, et tule löytämään tästä genrestä mielestäsi peliä ainakaan niiden kehityksen alkuvaiheessa. Space Engineers on Early Accessissa vielä varsin torso, mutta silti lupaava ja jatkuvasti päivittyvä hiekkalaatikko täynnä leluja.

Space Engineers

Survival- ja Creative-tiloihin jaettu peli muistuttaa laatikoista kasattavien asioiden lisäksi monella muullakin tapaa arkkivaari-Minecraftia. Pelissä ei ole varsinaisesti mitään tavoitteita, eikä edes Survival-tila nimestään huolimatta tarjoa suuren suurta haastetta, ellei sitten käännä pelin alussa valittavien maailman ominaisuuksia armageddon-osastolle, jossa meteoria sataa joka suunnasta nonstoppina. Survivalissa voi valita muutamasta eri skenaariosta, jotka eroavat toisistaan lähinnä aloitusresurssien osalta. Joissakin aloitat pienestä aluksesta minimikamiksilla, toisissa on jo pieni tukikohtakin pystyssä mineraalipitoisen asteroidin vieressä. Joka tapauksessa kaivuuoperaation pariin on syytä siirtyä pikimmiten, jos haluaa saada mitään rakennettua. Alusten lisäksi liikkua voi myös rakettirepun turvin käsikäyttöisiä työkaluja hyödyntäen, mutta alun jälkeen itsekseen leijuminen jää lähinnä rakentamista ja sisätiloissa liikkumista varten, sillä alus tekee moninkertaisesti tehokkaammin kaiken, mitä yksittäinen avaruusinsinööri saa käsin aikaan.

Tämä on mainos:

Materiaaleja saa myös kannibalisoimalla rakennuksia tai aluksia, joita lentelee satunnaisesti avaruudessa. Toistaiseksi nämä alukset eivät tarjoa vastarintaa tai tekoälyä jujutettavaksi, mutta niiden kaappaamisessa on jo nyt nähtävissä kutkuttavia ideoita valtaustorpedoista erilaisiin avaruuspiratismihärveleihin.

Suurin osa rakennusmatskusta ja polttoaineesta pitää kaivaa erikokoisten asteroidien uumenista. Nämä mineraalit muutetaan sitten tuotantoketjussa ensin metalliharkoiksi ja lopulta erilaisiksi komponenteiksi itse rakennuspalikoita varten. Aluksi homma on aloitettava rupuisella käsiporalla, mutta alkutuotannon käynnistyttyä voi siirtyä kasaamaan ensimmäistä kaivausalusta erilaisista palikoista. Näitä osia tulee päivitysten myötä koko ajan lisää ja sitä myötä armada saa monipuolisempia käyttötarkoituksia. Jokainen alus tarvitsee ohjaamon, käyttövoimaa ja moottoreita eri ilmansuuntiin. Isoihin voi puskea lisäksi keinotekoista painovoimaa ja enemmän lisäpalikoita. Panssarointipaloilla liitetään osat yhteen ja annetaan aluksille omaa ilmettä. Ne nimensä mukaisesti suojaavat myös herkempiä osia tuhoutumiselta, sillä jokaisella yksilöllisellä palikalla on oma kestonsa. Jos vastustaja osuu raketilla, tuloksena ei ole laimea kestopisteiden väheneminen, vaan mahdollisesti siiven irtoaminen, sivumoottoreiden hajoaminen tai muu vakava vaurio aluksen sisäosissa. Sisällön lisääntyessä tämä erittäin pikkutarkka vauriomallinnus tarjoaa poikkeuksellisen mielenkiintoisia skenaarioita erilaisissa hyökkäyksissä vaikkapa tykkitorneja pursuilevan risteilijän kimppuun. Tykkitornien tuhoamisen lisäksi hyökkääjä voi vaikkapa keskittyä moottoreiden hajottamiseen, jolloin tähtilaiva jää tuuliajolle.

Aluksia tai tukikohtia voi rakentaa asteroidien koostumuksen tutkimiseen, sodankäyntiin, ei-pelaaja-alusten kaappaamiseen, louhintaan, liikkuviin metallinjalostuslaitoksiin ja vaikka mihin asti. Yhteisö on jo tuottanut Steam Workshopiin jos jonkinmoista härpäkettä ja lisää tulee koko ajan. Kaikki scifi-sarjojen ikoniset alukset X-Wingistä alkaen on luonnollisesti tehty jo useaan otteeseen. Koska kaikki alukset kasataan varsin monipuolisesti palikoista, mielikuvitus on rajana.

Survival-tila on ehdottomasti kehityskelpoinen, mutta toistaiseksi onttouttaan koliseva kokeilu. Rakentaminen on hidasta eikä alun innostuksen jälkeen tukikohdan laajentaminen tai isompien alusten rakentelu kiinnosta. Creative-tilassa kaikki esteet revitään pois ja rakennuspalikat ovat ilmaisia. Tämä avaa varsin mielettömät mahdollisuudet itsensä toteuttamiselle niin sodankäynnin, teollisuuden kuin vapaan sekoilun osalta.

Tämä on mainos:

Youtube ja Steam ovat jo täynnä mitä mielettömimpiä kokeiluja automatisoiduista hangaareista valtaviin Kuolemantähti-tyyppisiin keinokuihin asti. Pelin betamaisuuden johdosta suurimmat produktiot tosin nytkäyttävät ruudunpäivitystä tehokoneellakin varsin paljon. Etenkin yhteistyötilassa rakennellessa jonkun pelaajan koneella pyörivä palvelin on varsin helppo kaataa, kun liikkuvia osia alkaa olla liikaa. Moninpeli toimii teknisesti muuten poikkeuksellisen hyvin ja esimerkiksi yhteyden saamisessa ei ollut missään vaiheessa ongelmia, kunhan kaikki muistivat ladata tiuhaan ilmestyvät päivitykset.

Space Engineersissa on samanlaista potentiaalia kuin Minecraftissa aikanaan. Se tosin kulkee jo kertaalleen tallattuja polkuja, joten mahdollisuudet jättiyllätykseen eivät liene aivan esi-isänsä veroiset. Valtava väsäilypotentiaali, jo tässä vaiheessa kelvollinen käyttöliittymä ja kutkuttavat laajentumismahdollisuudet nostavat kuitenkin pelin osakkeita keskeneräisyydestä huolimatta. Allekirjoittaneen kaltaiselle puuhamiehelle se tarjoaa jo nyt helposti satoja tunteja pelattavaa, mutta peli ei sovi kaikille. Jos kaipaat punaista lankaa peleihisi, kannattaa pantata euroja ainakin siihen asti, että Survival-tilaan tulee enemmän selviydyttävää sisältöä.

Space EngineersSpace Engineers

Aiheeseen liittyviä tekstejä

2
Space Engineers

Space Engineers

ENNAKKO. Kirjoittaja Matti Isotalo

Early Access -versio on selkeästi täysin vaiheessa, mutta pelissä on samanlaista imua kuin väsäilypelien kunkku Minecraftissa sen muinaisina alkuaikoina.



Ladataan seuraavaa sisältöä