Suomi
Gamereactor
ennakot
Evolve

Evolve

Ei se aivan kuin koulukirjoissa mene, mutta Turtle Rockin evoluutio jyrää tietä epäsymmetrisen moninpelin viidakossa.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Left 4 Dead -peleillä mainetta niittänyt Turtle Rock Studios koki kovan kolauksen Evolven kanssa, kun julkaisija THQ teki konkurssin vuoden 2012 lopussa. Onneksi pelin pelasti tuuliajolta 2K Games, ja ovelaan epäsymmetriseen moninpeliin perustuva ensimmäisen persoonan toimintapeli on päässyt rauhassa kasvamaan ja kehittymään yhdeksi vuoden kiinnostavimmista julkaisuista.

Evolve esiteltiin yleisölle helmikuussa, jolloin sen perusidea kävi heti selväksi. Kyse on 4 vastaan 1 -muotoisesta nettipelistä, jossa yhteistyötä tekevä metsästäjäjoukkue kohtaa yhden, alati iskuvoimaisemmaksi käyvän hirviön.

Hirviön roolia pelaava aloittaa selvästi altavastaajana, joten tämän on ensin vältettävä joutumista metsästäjien tähtäimiin. Pakoilun lomassa pistellään poskeen kentän eläinkuntaa ja tienataan kehityspisteitä, mikä sitten mahdollistaa "evoluution" eli kehittymisen isoksi ja pahaksi monsteriksi, joka saa karvaisemmankin metsämiehen sukat pyörimään jaloissa.

Viimeistään kolmannella ja viimeisellä kehitystasolla osapuolten voimasuhteet kääntyvät päälaelleen ja metsästäjät saavat tuta, miltä tuntuu olla saaliin roolissa. Hirviölle avautuu myös vaihtoehtoinen tavoite, yleensä jonkin kentän avainkohteen tuhoaminen. Koitos kestää enintään 20 minuuttia, ja aika tikittää aina hirviötä vastaan; jos metsästäjät ja kakkostavoite ovat erän päätteeksi pystyssä, jäävät voitonjuhlat metsästäjätiimille. Aikaraja ja hirviön voimien kasvu kuitenkin varmistavat, että koitos eskaloituu loppua kohden. Loppurutistus on lähes väistämättä dramaattisen räjähtävä.

Tämä on mainos:
Evolve
Kun hirviö rynnistää päälle, on paras ottaa hatkat. Kuvassa lääkintämies Lazaruksen tarkkuuskivääri.

Vauhtia ja vaarallisia tilanteita olikin tiedossa, kun GR kutsuttiin 2K Gamesin järjestämään E3-esitapahtumaan Los Angelesiin. Paikalla raotettiin myös tarinan esirippua kertomalla, että peli sijoittuu syvälle ulkoavaruuden syrjäiselle planeetalle nimeltä Shear, jolle ihmiset ovat vasta alkaneet rakentamaan siirtokuntaa. Asettumisen keskeyttävät kuitenkin kuvioihin ilmaantuvat hirviöt. Siirtokuntalaiset palkkaavat joukon ansioituneita palkkasotureita ja metsästäjiä etsimään ja eliminoimaan uhkat, ja samalla selvitellään, mistä hirvityksiä ylipäätänsä sikiää.

Turtle Rockin kanssaperustaja ja pelisuunnittelija Phill Robb paljasti myös, että Evolvessa on mukana jonkinlainen kampanjapelimuoto, vaikka pääasiallinen huomio onkin moninpelissä. Studio haluaa varmistaa, että yksinäisellekin pelaajalle on tekemistä, ja tämä tarkoittaa muun muassa bottien läsnäoloa. Lisäksi pelimuotoja ja varustuksia pääsee muokkaamaan, mutta hahmoluokat pysyvät aina samoina eikä hirviöitä nähdä kerralla yhtä enempää.

Yksinpelistä, kampanjasta tai lisäpelimuotojen rakenteista Robb ei toistaiseksi suostunut kertomaan tarkemmin. Hän silti vihjasi, että tarina etenee pääosin metsästäjien välisenä dialogina. Jokaisella hahmolla on oma taustatarinansa, joten kullakin pelikerralla pääsee käsiksi vain osaan suurempaa kokonaiskuvaa.

Tämä on mainos:

Peliaikaa Santa Monicassa pidetyssä testitilaisuudessa kertyi ruhtinaallisesti yli kolme tuntia, ja sen puitteissa tutustuttiin neljään uuteen metsästäjään. Kenttänä toimi valtavan padon ja sen oheiseen kanjoniin sijoittuva Damn. E3-messuille haluttiin ilmeisesti jättää jokin yllätys, koska toista hirviötä vieläkään päästy todistamaan. Sen sijaan oli tyytyminen vanhalla tuttavuudella, Goliathilla, riehumiseen.

Goliathin ulkomuodosta ei ehkä arvaisi, mutta se on hirviöiden mittapuulla keskivertoyksilö, kehittäjät kertoivat. Kaappimaisesta rakenteestaan huolimatta otus on yllättävän ketterä liikkeissään. Otus osaa myös hiipiä jättämättä jälkiä, mikä on elintärkeä taito metsästäjien ulottumattomissa pysymiseksi.

EvolveEvolve
Liekinheitintä käyttävä Hyde vasemmalla. Oikealla Maggie sekä tämän hirviöhurtta Daisy.

Tiimipeli on Evolven ytimessä, eikä mettämiehillä hyvä heilu, jos hahmojen synergiat jättää hyödyntämättä. Kertauksena hahmoluokat ovat Assault, joka on porukan tankki, Trapper, jonka vastuulla on jäljitys ja monsterin pitäminen paikoillaan, Medic, eli lääkintäspesialisti, ja Support, joka tukee porukkaa erilaisin tavoin.

Assault-luokasta uutena naamana esiteltiin Hyde, joka on varustautunut suojakentällä, liekinheittimellä ja myrkkysavukranaateilla. Lieskari on pelin tappavin ase, mutta sen kantomatka on vaatimaton. Myrkkynaatit ovat hyödyksi etenkin uuden Trapperin Maggien kanssa. Maggien varustelaukusta nimittäin löytyy mobiilin taisteluareenan lisäksi hook trap -ansoja, jotka estävät hirvitystä liikkumasta.

Maggie ei liity taisteluun yksin, vaan tuo mukanaan hirviömäisen vainukoiran nimeltä Daisy. Uskollinen karvakuono pystyy sekä vainuamaan hirviön (tämän hiippailuyrityksistä huolimatta) että herättämään henkiin maihin pudonneita metsästäjiä. Hirviötä pelaavalle Daisy onkin paha uhka ja sen eliminoiminen yhtälöstä olisi iso etu, jos sen vain onnistuisi tekemään salavihkaisesti.

Lääkintämiehen tehtävään esiteltiin Lazarus, jonka pääkykyä tuskin tarvitsee arvailla. Mies kantaa nimittäin samannimistä laitetta, jonka avulla voi virvoittaa kanssapelaajat olivat nämä sitten tainnoksissa tai pudonneet jo kokonaan pelistä. Kyky on merkittävä, sillä sen avulla voi leikata rajusti kuolemasta normaalisti koituvaa kahden minuutin odotusta. Tältä löytyy lisäksi näkymättömäksi tekevä verhouslaite sekä heikkoja paikkoja hirviöön "tagaava" tarkkuuskivääri. Lazaruksella roolia pelaavan onkin syytä pysyä mahdollisimman kaukana toiminnasta, sillä henkiinherätyksen ansiosta hän on hirviön tappolistan aivan ylivoimaisessa kärjessä.

Viimeinen uusi tuttavuus on Support-kategoriaa edustava Bucket-robotti. Robomies osallistuu toimintaan raketinheittimellä ja pienillä leijuvilla sentry-tykkitorneilla, mutta tällä on yllättävä apu myös hirviön jäljittämisessä. Bucket voi nimittäin irrottaa päänsä ja lähteä tällä lentelemään, mikä auttaa vihollisen spottaamisessa. Tosin ilmatiedustelu jättää lopun ukosta haavoittuvaiseen asemaan niin itse monsterin kuin vähän pienempien villieläintenkin suhteen.

EvolveEvolve
Robomies Bucket (vasemmalla) edustaa Support-luokkaa. Lazarus oikealla.

Vaikka uusi lisä hirviökaartiin olisi ollut mukava nähdä, uudet metsästäjät tekivät kieltämättä positiivisen vaikutuksen. Ne ovat huomattavan erilaisia verrattuna alkuperäiseen nelikköön, jonka kyvyt ovat monessa mielessä suoraviivaisempia. Näitä kahdeksaa eri hahmoa yhdistelemällä syntyi jo mukavan dynaamisia joukkueita.

Tästä huolimatta pitkäikäisyys tuntuu tässä vaiheessa Evolven suurimmalta kysymysmerkiltä. Lyhyet ottelut huomioon ottaen saattaa olla mahdollista, että pelin avainsisältö on nähty nopeasti. Phill Robb vakuutteli kuitenkin kiven kovaan, ettei puhki kulumisen vaaraa olisi. Vaikka metsästäjien ja hirviöiden lopullista lukumäärää hän suostunut paljastamaan, hän lupasi että pelissä on tarpeeksi muuttujia, jotta mielekkyys säilyy pitkän aikaa. Esimerkiksi kenttiä on yli tusinan verran. Toivon silti, että yksinpelistäkin olisi aidosti kestoa pidentämään.

Moninpelin tasapainon osalta Evolve näytti ja tuntui vahvalta. Ottelut olivat usein erittäin tiukkoja ja tasaisia, mutta oppimiskäyrän jyrkkyyden takia yksipuolisiakin matseja nähtiin. Hahmo on tunnettava varsin hyvin, jotta niiden aseita, kykyjä ja erikoisominaisuuksia osaa käyttää ja kierrättää jouhevasti. Lisäksi metsästäjillä rakettireppu oli yllättävän kimurantti hallita. Se ei ollut läheskään yhtä sulava kuten vaikkapa Titanfallissa, vaan esteiden ja seinien juurelle jäi usein ruikuttamaan tyhjällä säiliöllä.

Tunnelma oli kuitenkin ohjattavuuden kinkkisyydestä huolimatta enemmän kuin kohdallaan. Parhaimmillaan fiilis oli loistava, ja pitkä testisessio valoi lujasti uskoa ja odotusta Evolveen. Epäsymmetrinen moninpeli toimi käytännössä idean asettamia odotuksia paremmin, ja tiimipelistä löytyi syvyyttä ihailtavan runsaasti, jopa enemmän kuin Left 4 Deadistä aikaisemmin. Kapeahko peli-idea hirviöstä ja metsästäjistä ei välttämättä kaikkiin uppoa zombiräiskinnän tavoin, enkä osaa vielä - lupailuista huolimatta - sanoa, onko siinä riittävästi potkua yksinpelaajalle. Moninpelejä harrastaville kaveriporukoille Evolve on kuitenkin ehdottomasti seuraamisen arvoinen uutuus.

Evolve ilmestyy Xbox Onelle, Playstation 4:lle ja PC:lle 21. lokakuuta. Katso alta Phill Robbin täysimittainen videohaastattelu.

HQ
EvolveEvolveEvolveEvolve
EvolveEvolveEvolveEvolve

Aiheeseen liittyviä tekstejä

EvolveScore

Evolve

ARVIO. Kirjoittaja Ingo Delinger

Turtle Rock Studiosin odotettu epäsymmetrinen toimintamoninpeli vihdoin arvioitavana.

1
Evolve sulkee palvelimensa syyskuussa

Evolve sulkee palvelimensa syyskuussa

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Julkaisija 2K Games on ilmoittanut, että Turtle Rock Studiosin asymmetrisen moninpelin Evolven palvelimet suljetaan 3. syyskuuta. Alasajo suoritetaan asteittain, ja valot...

4
Turtle Rock sanoo hyvästit Evolvelle

Turtle Rock sanoo hyvästit Evolvelle

UUTINEN. Kirjoittaja Arttu Rajala

Niin siinä lopulta kävi. Kuukausia laskussa olleet pelaajaluvut ovat viimein saaneet Turtle Rock Studiosin myöntämään tappionsa. Studio ilmoitti viime yönä...

0
GR Livessä tänään Evolve Stage 2

GR Livessä tänään Evolve Stage 2

UUTINEN. Kirjoittaja Gamereactor

Tänään Gamereactorin suoratoistossa kokeillaan jotain uutta ja outoa. Käsittelyssä on Turtle Rock Studiosin suuria muutoksia kokenut 4 vs. 1 -moninpeli Evolve PC:llä....



Ladataan seuraavaa sisältöä