Suomi
Gamereactor
ennakot
The Order: 1886

The Order: 1886

Pelkkää elokuvamaista johdattelua? Ehei. Kokeilimme Ready at Dawnin viktoriaanista sotaa puoliverisiä vastaan.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Steampunk ja viktoriaaninen aika olivat näkyvästi esillä tämän vuoden E3:ssa. Vaikkakin erilaisia pelejä, Bloodborne, Hunt: Horrors of the Gilded Age, BattleCry ja The Order: 1886 sisältävät kaikki 1800-luvun vaihtoehtohistorian piirteitä. Heitetään mukaan vielä Penny Dreadful -tv-sarja ja voidaan alkaa puhua suoranaisesta viktoriaanisesta ylösnousemuksesta.

PS4-yksinoikeus The Order 1886 on Ready at Dawnin isoin satsaus tähän asti. Studio on aiemmin tuottanut sikermän todella viihdyttäviä PSP-pelejä, joihin Sony lainasi God of Warin ja Daxterin nimeä. Nyt paukut ovat omassa pelissä, jonka maailmasta ja ympäristöistä ollaan tekemässä niin uskottavia kuin mahdollista. Pääsimme tutustumaan peliin lähemmin, kun kehittäjät Ru Weerasuriya ja Andrea Pessino esittelivät Sonyn lehdistötilaisuudessa nähtyä demoa pidennetyssä muodossa.

The Order: 1886
The Order: 1886
Tämä on mainos:

Pelikokemus syntyy sekoituksesta lyhyitä interaktiivisia välinäytöksiä, suojautumispainotteisia räiskintäosuuksia ja tutkiskeluvaiheita, joissa ympäristöt, esineet ja lehtileikkeet syventävät tarinaa niille, jotka haluavat sukeltaa sen kiemuroihin korvia myöten. Weerasuriya on käyttänyt peräti seitsemän vuotta aikakauden tutkimiseen ja pelimaailman sävyttämiseen. The Order: 1886 edustaakin studion suunnitelmissa vasta ensimmäistä viipaletta laajemmasta fiktiosta.

Yksityiskohtiin käytetystä ajasta ei kerro pelkästään se, että pelaaja voi poimia esineitä ja lehtileikkeitä, vaan myös se, että kaikkiin niihin sovelletaan fysiikkaa. Tällainen kikkailu voi paperilla kuulostaa turhalta, mutta sen tarkoituksena on vahvistaa pelimaailman elävyyttä ja uskottavuutta. Pääsimme näkemään vaihtoehtoisia lopputuloksia lehdistötilaisuudessakin nähdylle demolle, millä tiimi halusi korostaa, ettei kyse ole pelkistä quick time eventeistä, vaan mukana on mielenkiintoisempiakin dynamiikkoja.

Vihollisosastoa demossa edusti Lychen. Nämä ovat puoliverisiä olentoja, joita voisi luonnehtia kehittyneemmiksi ihmisiksi. Ne eivät siis todellakaan ole mitään myyttisiä hirviöitä, vaan erittäin älykkäitä vihollisia. Niitä on ollut olemassa satoja vuosia, ja sota ihmisten ja Lychenin välillä on roihunnut siitä lähtien. Lehdistötilaisuudessa nähty pätkä oli itse asiassa vihollisen ensiesittely pelissä, joten se edustaa luonnostaan pelin elokuvamaisempaa puolta, kun pelaajalle halutaan näyttää, millaista "ihmissutta" vastaan pelissä taistellaan. Weesuriya selitti, että muuntautuminen ihmisestä hirviöksi tapahtuu reaaliajassa, ja pelin myöhemmissä vaiheissa tätä nähdään tapahtuvan ilman mitään välivideoita.

Siinä missä lehdistötilaisuus loppui elokuvamaisissa merkeissä, demossa pääsimme jatkamaan tästä toimintakohtaukseen Galahadin, pelin päähahmon, buutseissa. Remmiin liittyi myös joukko muita viktoriaanisia ritareita. Toisin kuin voisi kuvitella, The Order: 1886:n toimintakokemus ei tunnu niinkään Gears of Warilta kuin Call of Dutylta, joka keskittyy suojautumissysteemiin ja steampunk-aseisiin.

Tämä on mainos:

Mukana on esimerkiksi Thermite-ase, joka ampuu ykkösnapista pilven helposti syttyvää jauhetta ja kakkosnapista sytyttää sen palamaan. Todella tyydyttävä mutka. Pursottelimme jauhetta ympäriinsä ja synnytimme tätä kautta valtavia tulenlieskoja. Pääsimme myös tutustumaan Black Waterin parantaviin voimiin ja saimme hieman esimakua muistakin Galahadin taistelutovereista.

Kaiken tämän perusteella The Order: 1886:ssa on kaikki ainekset mainioon Playstation 4 -peliin. Vaikka markkinoille on tulossa muitakin samanhenkisiä pelejä, Ready at Dawn on onnistunut loihtimaan uniikin vaihtoehtohistorian asetelman, jossa on yllättävän vähän turhia kliseitä.

HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä

The Order: 1886Score

The Order: 1886

ARVIO. Kirjoittaja Jori Virtanen

Kaunis räiskintä luottaa enemmän hienoon ulkoasuunsa kuin toiminnan monipuolisuuteen.



Ladataan seuraavaa sisältöä