Suomi
Gamereactor
ennakot
Quantum Break

Quantum Break

Pääsimme vihdoinkin näkemään Remedyn uuden pelin vauhdissa, mutta onnistuiko se tekemään vaikutuksen?

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Kun katsoo Remedyn tuottajaa Sami Järveä silmiin, kohtaa tarinankerrontaan intohimoisesti omistautuneen henkilön katseen. Tämä näkyi erityisesti studion edellisessä projektissa Alan Wakessa, joka nojasi vahvasti tarinaansa. Sami pitää selvästi myös toimintapeleistä, mikä käy ilmi ensimmäisestä kosketuksestamme Quantum Breakin kanssa.

Xbox Onelle yksinoikeudella julkaistava peli on leimattu markkinointiosastojen käsissä "transmedia-kokemukseksi", mikä ei kerro meille terminä mitään. Gamescomissa esitelty demo näytti hienolta, mutta sisällöltään se oli suojasta ampumista painottava räiskintäpeli, jossa oli mukana kuitenkin suhteellisen jännittäviä kikkoja.

Koko demon alku oli hyvin suoraviivaista toimintaa, ja sen voi nähdä myös trailerissa. Pelaaminen tuntui erilaiselta siihen verrattuna, mitä olemme tottuneet odottamaan Remedyltä. "Älä kysele mitään, vaan vedä aseet esiin ja kylmää vastaantulevat viholliset." Lähestymistapaan on toki olemassa omat syynsä. Hyökkääjät toimivat Monarch Solutions -nimiselle yritykselle, joka on vastuussa ajan pirstaloitumisesta. Heidän vastauksensa tähän ongelmaan ovat aseistetut partiot, jotka siivoavat armotta yrityksen sotkuja.

Quantum BreakQuantum Break
Tämä on mainos:

Demossa tavoitteena oli päästä Riverportin laiturille ylittämällä silta, mutta ajalla itsellään oli muita mielessä. Suuren onnettomuuden jälkeen - minkä syitä tai seurauksia ei ole vielä mitenkään avattu - aika-avaruus-jatkumo on romahtanut pienessä fiktionaalisessa yhdysvaltalaisessa kaupungissa. Päähahmo Jack Joycen (huomasitko sanaleikin) täytyy etsiä Ben Wilder -niminen kaveri ja selvittää, miksi asiat ovat nyt tällä tolalla.

Jack hyppäsi ulos ikkunasta ja maailma ympärillä näytti pysähtyvän. Kaikki jähmettyi paikoilleen, mutta Joyce voi kuitenkin liikkua vapaasti. Lisäksi hän voi käyttää esineitä tavoitteidensa saavuttamiseen. Syitä hahmon erikoisiin kykyihin ei kuitenkaan selitetty. Jack on myös ensimmäinen pelihahmo, joka käyttää korkeavartisia Vansin Old Skool -tennareita. Tällä tosin on merkitystä ainoastaan Sami Järvelle ja tiimin tennarifaneille.

Jack voi myös itse manipuloida aikaa ja vaikka pysäyttää sen lyhyeksi hetkeksi. Tämän aikana hän voi esimerkiksi napsia luodit ilmasta ja lähettää ne takaisin kohti vihollista, tai eksyttää takaa-ajajansa nopeilla liikkeillä. Tämä johtaa hauskoihin kissa ja hiiri -leikkeihin.

Suuremmista ja odottamattomista ajan romahduksista käytetään nimitystä Stutter. Ne ovat osittain interaktiivisia ja erityisesti varustautuneet Monarchin sotilaat voivat partioida niiden sisällä. Myös Jack voi kuljeksia niiden läpi, ja efekti muistuttaa hieman Infamous: Second Sonin valokuvaustilaa. Quantum Breakin versio on kuitenkin huomattavasti näyttävämpi ja silta on niin täynnä erilaisia jähmettyneitä tilanteita, että en voi sanoa nähneeni koskaan mitään vastaavaa.

Tämä on mainos:

Tässä vaiheessa avataan myös aikaisemmin mainittua transmedia-kokemuksen käsitettä. Quantum Breakissä tulee olemaan useita pelattavia hahmoja, jonka lisäksi pelikokemusta tukee sitä varta vasten kuvattava tv-sarja. Se kertoo muun muassa sisäpiirin tarinoita Monarchista, ja ensimmäinen jakso tulee pelilevyn mukana. Sami Järvi ei suostunut kertomaan yksityiskohtia tv-sarjan sisällöstä. Sen kuvaaminen alkaa kuitenkin pian, ja jokainen sarjan jakso luvataan istuvan saumattomasti pelin tehtäviin. Ideatasolla tämä kuulostaa erittäin hyvältä, mutta paljastus herätti meissä runsaasti lisäkysymyksiä.

Pelin parissa selvisi, että Jack voi lisäksi vapauttaa esineitä ja ihmisiä Stuttereista. Kiiretöntä niissä ei ole, sillä ne voivat milloin tahansa luhistua. Tietyt osat Stutterista myös vahingoittavat jos niitä menee koskettamaan. Puheista huolimatta tapahtumien kulku oli erittäin tiukasti käsikirjoitettua. Taistelukohtausten lisäksi mukana tosin oli myös hetkiä, jolloin piti vain päästä turvallisesti paikasta toiseen. Nämä osiot muistuttivat vanhoja seikkailupelejä ja etenkin Uncharted pyöri mielessä.

Quantum Break

Lopuksi Jackin täytyi estää tankkerin törmääminen siltaan. Häneltä löytyy useita kykyjä, joiden avulla tämän pitäisi onnistua. Hän voi esimerkiksi katsoa muutaman sekunnin verran tulevaisuuteen, jotta rakenteiden tulevat muutokset voi ennakoida oikea-aikaisilla hypyillä tai väistöillä. Hän voi myös manipuloida aikaa pysäyttämällä tai nopeuttamalla sen kulkua. Kykyjä pääsee myös kehittämään pelin aikana. Stutterit tuntuivat isoilta interaktiivisilta hiekkalaatikoilta, jotka tarjoavat useita mahdollisuuksia erilaisten strategioiden kokeilemiseen.

Quantym Breakillä on kaikki edellytykset hienon tarinan kertomiseen. Miten hyvä juonesta lopulta muodostuu, riippuu siitä kuinka paljon Microsoft antaa Remedylle ja Järvelle tilaa toteuttaa visioitaan. On vaikea sanoa kuinka kuva paine studiolla on niskassaan, mutta demon painottuminen hieman geneeriseen suojaräiskintään haiskahti hieman kompromissilta. Oli miten oli, haluamme ehdottomasti nähdä lisää. Tosin tv-sarjan toimivuudesta emme ole vielä vakuuttuneita.

HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Quantum BreakScore

Quantum Break

ARVIO. Kirjoittaja Arttu Rajala

Remedyn uutuuspelin odotus on viimein ohi. Testasimme onko Quantum Breakistä kaikkien aikojen kotimaiseksi pelijulkaisuksi.



Ladataan seuraavaa sisältöä