Suomi
Gamereactor
ennakot
Starcraft II: Legacy of the Void

Starcraft II: Legacy of the Void

Ennakkokatsauksessa Starcraft II:n odotettu kolmas osuus Legacy of the Void.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Blizzard paljasti jo vuosia sitten, että Starcraft II:n kampanja jaettaisiin tasan emopelin ja kahden lisäosan kesken, joissa jokaisessa keskityttäisiin yhteen pelisarjan avainosapuoleen. Starcraft II: Legacy of the Voidista ei kuitenkaan ollut kuulunut juuri mitään tietoja ennen viime vuonna järjestettyä Blizzcon-tapahtumaa. Silloin kerrottiin, että Legacy of the Void onkin lisäosan sijaan täysin itsenäinen julkaisu.

Tämän paljastuksen jälkeen luvassa ei ollut ainakaan sisällön suhteen suuria yllätyksiä. Legacy of the Voidin pääsisältö koostuu trilogian päättävästä tarinakampanjasta ja joukosta muutoksia moninpeliin. Yksinpelissä omaksutaan Hierarkki Artaniksen rooli, joka on iso kiho Protossien valtakunnassa. Hän on myös vastuussa Spear of Adun -nimisestä avaruusaluksesta, joka on valtava muinainen ase. Tapahtumat johtavat tietysti kohti lopullista yhteenottoa, johon pelaaja pääsee osallistumaan aitiopaikalta.

Testatut tehtävät sijoittuvat kuitenkin aikaan ennen massiivista loppurytistystä. Spear of Adun on saatu vasta tulille, ja pelaajana olen vastuussa Protoss-joukkojen evakuoimisesta Zerg-rodun hyökkäyksen kohteeksi joutuneelta planeetalta. Tehtävänä on suojella kourallista portteja, joiden kautta zergit yrittävät läpi tasaisin väliajoin. Ajoittain vastaan tulee valtava maan alta esiin kaivautuva Zerg-hirviö. Kun sen näkee ensimmäistä kertaa, tuntuu vastassa olevan täysin voittamaton olento. Onneksi Spear of Adun voi ajoittain laukaista kiertoradalta tehokkaan ohjusiskun, jolla muukalaishirviöt saa kuriin. Mielenkiintoisesti myös rakennuksille virtaa tuottavia pyloneita voi heitellä välillä etulinjaan ilman rakentajayksiköitä. Tämän ansiosta logistiikasta ei tarvitse välittää niin paljon, mikä tekee elämisestä piirun verran helpompaa.

Starcraft II: Legacy of the VoidStarcraft II: Legacy of the Void
Tämä on mainos:

Tehtävien välissä omia yksiköitään voi myös tuunailla paremmiksi. Niinpä esimerkiksi zealoteille voi lyödä kouraan mahtavan kahdella kädellä käytettävän astalon, jonka avulla ne voivat suorittaa massiivisia pyörimishyökkäyksiä. Vaihtoehtoisesti heistä voi tehdä nopeampia.

Moninpelissä paluun tekee vanha Brood Warista tuttu suosikkini Lurker. Se on hydraliskin mutaatio, ja otus voi kaivautua maan alle. Sieltä se voi tehdä nopeita alueisiin kohdistuvia hyökkäyksiä. Lurker on monien fanien suosikki, joten yksikön uudelleennäkeminen on makea juttu. Zergit saavat myös uuden mutatoidun yksikön, ravagerin, joka voi tehdä pitkän kantaman hyökkäyksiä. Terraneilla oli vielä pelatessani käytössään HERC, jota ei välttämättä nähdä lopullisessa julkaisussa lainkaan. Protossien disruptor oli mielenkiintoinen yksikkö, joka pystyi lataamaan energiaa valtavaan hyökkäykseen. Se oli erittäin tehokas etenkin sumpussa olevia joukkoja vastaan.

Suurimmat muutokset nähdään ehkä resurssien puolella, sillä jokainen pelaaja aloittaa 12 rakentajayksiköllä perinteisen viiden tai kuuden sijaan. Tusina on erittäin lähellä optimaalista lukumäärää, ja se avaa käytännössä kaikki avausstrategiat pelaajien käyttöön. Tarkoituksena on ollut vähentää alkuvaiheen odottelua, jossa ei ole aikaisemmin voinut tehdä juuri muuta kuin pyöritellä peukaloitaan. Toisaalta mineraalien määriä kartoissa on vähennetty, mikä luo painetta laajenemiseen.

Lopuksi pelistä löytyy uusi Archon-pelimuoto, jossa pelataan yhtä osapuolta kahden hengen tiimeissä. Tämä tarkoittaa sitä, että työnjakoa voi ja kannattaa tehdä pelaajien kesken. Toinen voi keskittyä vaikka rakentamiseen, kun taas toinen johtaa sotajoukkoja. Tai ehkä yksi on vastuussa harhautushyökkäyksestä, samalla kun kaveri johdattaa joukkonsa kiertotietä vastustajan selustaan.

Tämä on mainos:

Tiedossa on siis runsaasti uusia asioita Starcraft II:n moninpelistä nauttiville, mutta paljon ehtii vielä muuttua ennen pelin varsinaista julkaisua. Luvassa näyttäisi kuitenkin olevan vahva päätös 2010 alkaneelle trilogialle. Tarkkaa julkaisupäivää ei tosin vielä ole tiedossa, mutta toivon mukaan tositoimiin päästään vielä tämän vuoden aikana.

HQ
Starcraft II: Legacy of the VoidStarcraft II: Legacy of the Void
Starcraft II: Legacy of the Void
Starcraft II: Legacy of the VoidStarcraft II: Legacy of the VoidStarcraft II: Legacy of the VoidStarcraft II: Legacy of the Void

Aiheeseen liittyviä tekstejä

2
Starcraft II: Legacy of the VoidScore

Starcraft II: Legacy of the Void

ARVIO. Kirjoittaja Adrian Berg

Mittaamattoman ajan pakoiltuaan Protoss palaa takaisin kotiplaneetalleen vallatakseen sen ja perintönsä takaisin. Tästä saa alkunsa Starcraft II:n trilogian päätös ja huipentuma.



Ladataan seuraavaa sisältöä