Suomi
Gamereactor
ennakot
Total War: Warhammer

Total War: Warhammer

Täyttä sotaa fantasiakuvioissa.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Total Warin pitkä historia on sekä meriitti että painolasti. Pelisarja on käynyt läpi Sengoku Jidain sodankatkuisen samuraiden kultakauden, Rooman keisarit, keskiajat ja ruutiaseiden täyttämät taistelukentät. Se on pyrkinyt aina historialliseen tarkkuuteen etenkin massiivisia taisteluita mallintaessaan keihäs keihäältä ja nuoli nuolelta. Sarjan pitkäaikaisissa faneissa tämä voi aiheuttaa pientä turtumusta, eikä uuden pelin julkaisu synnytä samanlaista intoa kuin vuosia sitten. Uudessa tittelissä ei välttämättä ole mitään suoranaisesti vialla, se on vain yksinkertaisesti liian samanlainen edeltäjiinsä nähden.

Creative Assembly pyrkii murtamaan tätä kaavaa uudella Total War: Warhammer -pelillään, joka ammentaa fantasiateemaansa Games Workshopin tunnetusta maailmasta. Visiitti studion Horshamin tukikohdassa sai ainakin allekirjoittaneen uskomaan, että kehittäjätiimi on aidosti innoissaan tästä radikaalista suunnanmuutoksesta ja sen tuomista mahdollisuuksista.

Tapasimme studion kolme edustajaa remontin keskellä Englannin eteläosissa, pienessä ja perinteisesti hieman sateisessa Horshamin kaupungissa. Haastattelin pääsuunnittelija Ian Roxburghia, taisteluista vastaavaa Simon Mannia sekä käytännössä päätuottajana toimivaa Mark Suthernsia tulevan pelin eri ominaisuuksista. Lyhyen esittelyn jälkeen meille näytettiin muutaman minuutin mittainen, pelin omalla moottorilla reaaliaikaisesti pyörivä mutta etukäteen osin purkitettu taistelu Blackfire Passista. Ensimmäisellä kerralla pätkä näytettiin sellaisenaan kevyesti ohjattuna ja sen jälkeen uudestaan kehittäjien kommentoidessa tapahtumia, yksiköitä ja ominaisuuksia. Pelimoottori oli vielä esi-alpha-vaiheessa, mutta näytti varsin muikealta etenkin yksiköiden yksityiskohtaisuuden osalta.

Taistelutyyppi on pelissä nimeltään "Quest Battle". Näillä etukäteen osittain rakennetuilla isoilla ja näyttävillä taisteluilla pyritään Ian Roxburghin mukaan tuomaan tarinaelementtejä muuten simulaatiomaiseen peliin. Toivottavasti pelivideota nähdään julkisuudessa pian, sillä etenkin reaaliajassa pyöriessään se vaikutti juuri siltä muutokselta, jota sarja omasta mielestäni kaipaa. Taistelussa Imperiumin ja Örkkien armeijat kohtaavat suuren vuoristosolan uumenissa. Se esittelee useita uusia yksiköitä ja yksikkötyyppejä, joita Total War -peleissä ei ole tähän asti totuttu näkemään.

Tämä on mainos:

Warhammer vaikuttaa lähes täydelliseltä lisenssiltä Total Warin pelimoottoriin iskettäväksi. Se tarjoaa valtavan valikoima yksiköitä, rotuja ja historiaa hilparihemmoista valtaviin Mustiin Örkkeihin, höyrykäyttöisiin tankkeihin ja kanuunoihin asti. Mukana ovat ensi kertaa myös lentävät yksiköt, joista sankariyksikön aarnikotkan lisäksi esiteltiin Goblin Doomdiver, jota voi (kuriositeettimielessä) ohjastaa itse tämän kamikazemaisella viimeisellä, valtavasta lingosta lähtevällä lennollaan.

Total War: Warhammer

Armeijoita komentavat sankarit kuten Imperiumin Karl Franz tai epäkuolleiden vampyyrilordi von Carstein ovat lähes voittamattomia yhden miehen, naisen tai olennon tappokoneita. Heidät voi myös varustaa maagisilla esineillä ja aseilla. Sankarit eivät koskaan todella kuole, mutta voivat menettää taistelussa tajuntansa herätäkseen myöhemmin uudelleen, tosin yhtä armeijaa kevyempänä. Mukana on myös hieman pienemmän aseman omaavia erikoisyksiköitä kuten sotapappeja, maageja ja noidanmetsästäjiä omine erikoiskykyineen.

Warhammerin magia ja sen oikukkuus on myös mallinnettu peliin. Fantasy Battle käyttää mielenkiintoista "Magian tuuliksi" kutsuttua järjestelmää, jossa kaikki saman puolen magiankäyttäjät ammentavat yhteisestä resurssivarannosta. Monta maagia yhdessä armeijassa voi laajentaa loitsuvalikoimaa tehokkaan käytön kustannuksella. Pari kirousta voi vetää varannot kuiviin, jonka jälkeen tulipalloon ei olekaan enää varaa. Magiaämpäri täyttyy hiljalleen mutta satunnaisesti, joten käytettävissä olevan manan määrästä ei voi olla koskaan varma.

Tämä on mainos:

Monipuolinen yksikkökokoelma edustaa alussa neljää eri puolta - Imperiumia, örkkejä, kääpiöitä ja epäkuolleita. Rotuja on valittu tarkoituksella "vain" neljä, jotta jokaiselle saadaan runsaasti syvyyttä ja valinnanvaraa. Jokaisella on käytössään niin perustason kepinheiluttajia kuin huippuunsa koulutettuja eliittijoukkoja, tankkeja, tykkejä ja hirviöitä rodusta riippuen. Taistelussa tämän pitäisi näkyä vaihtelevina taktiikoina entistä dynaamisemmassa mätössä, jossa rintamalinjat liikkuvat ja vaihtelevat suunnittelija Simon Mannin mukaan on aiempaa enemmän. Mustat örkit kirjaimellisesti hyppäävät puolustajien kimppuun lähietäisyydellä ja ratsuväki voi halkaista rintaman kahtia onnistuessaan. Ainakin visuaalisesti uudistukset näyttivät hyviltä, tuoden kaivattua persoonallisuutta eri yksiköiden välille, mutta ilman testaamista niiden pelillinen merkitys jää vielä epäselväksi.

Uusista roduista Roxburgh oli vielä ennalta-arvattavasti vaiti. Ei tarvitse olla merkittävä ennustaja arvatakseen, että skavenit, haltiat ja muut ovat tulossa maksullisten lisäosien muodossa myöhemmin. Jokaisella Warhammer-fanilla on oma suosikkinsa, joten heitä pyritään varmasti palvelemaan mahdollisimman nopeasti varsinaisen pelin julkaisun jälkeen.

Haastattelu jätti monta kysymystä ilmaan. Kampanjasta ei puhuttu vielä mitään, mutta ilmeisesti luvassa on Total Warin tapaista simulaatiopainotteista suuren mittaluokan aluevaltauksiin perustuvaa strategiaa, eikä esimerkiksi Warhammer: Dark Omenin tapaista lineaarisempaa ja tarinapainotteisempaa settiä. Toivottavasti Quest Battlet onnistuvat tuomaan sitä paljon peräänkuulutettua persoonallisuutta eri hahmoihin ja niiden välisiin suhteisiin. Samoin studiolta edellyttäisi hieman viimeistellympää teknistä laatua heti julkaisupäivästä alkaen, Total Warien historiasta kun löytyy Rome II:n kaltaisia, osin rikkinäisinä julkaistuja pelejä.

Kaiken kaikkiaan olin tilaisuudesta lähtiessäni optimistisempi kuin sinne saapuessani. Kehittäjätiimi oli silminnähden innostunut esittelemään peliään näin virallisen paljastuksen yhteydessä. Historiallisiin teemoihin palataan varmasti tulevaisuudessa, mutta juuri nyt Warhammer antaa täydellisen tilaisuuden revitellä ja kokeilla uutta. Toivottavasti tämä innostus kanavoidaan hienoksi Total War -julkaisuksi niin Creative Assemblyn kuin Games Workshopinkin faneille tutustuttaen strategiasta ja massiivisen mittaluokan taisteluista ammentavaa pelisarjaa muullekin pelaajakunnalle.

Total War: WarhammerTotal War: Warhammer
HQ
HQ
Total War: Warhammer

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä