Suomi
Gamereactor
ennakot
Days Gone

Days Gone

Satojen friikkien metsästäessä sinua, on hyvä asia, että omaa ympäristöä roppakaupalla ansoja, kotitekoisia aseita sekä tietysti moottoripyörän! Tästä lähtee Days Gone!

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Ei ole tyypillistä, että muutama koodaaja on vastuussa pelin ensiesittelystä (luovat ohjaajat, tuottajat ja vastaavat ovat sitä odotettua väkeä antamaan pelistä laajemman kuvan), mutta jos haluaa ymmärtää miten Days Gone -peli toimii kauniin kuorensa alla, valinta on varsin luonnollinen. Uusi avoimen maailman selviytymistoimintapeli esitteli useita ainutlaatuisia ja mielenkiintoisia ominaisuuksia, The Horde -nimisen uhan ollessa näistä ominaisuuksista kiehtovin. Pelaajaa jahtaava, nälkäisiä otuksia kuhiseva lauma tekee tuhoa reaaliajassa, ja on ominaisuus mikä erottaa pelin selkeästi muista zombiselviytymispeleistä. Tällaista piristystä genreen ei ole ennen nähty, joten on ymmärrettävää, että se sisältää huiman määrän omalaatuista koodia, jonka parissa koodaajat mainitsevat hääränneensä jo yli kolme vuotta.

Sonyn Bend Studion henkilökunta näytti suljettujen ovien takana lehdistölle BCD-pelidemon, joka on pidennetty versio Playstationin E3-näytöksestä. Kaikki tässä demossa oli aitoa pelikuvaa Dualshock 4:llä pelattuna yhden devaajan toimesta. Pidennetyssä demossa käytiin läpi isompi osa pelin aluetta ja resurssien käyttöä. Se esitteli paremmin muutoksia pelin tahdissa, pelaajan käyttäessä enemmän aikaa tavaroiden keräilyyn, ympäristöä hyväksi käyttävien ansojen virittelyyn ja erilaisten pakenemismahdollisuuksien selvittelyyn.

Days GoneDays Gone

Zombilauman hyökätessä pelaajan kimppuun moni jäi ihmettelemään, miksi pelkän karkuun juoksemisen sijaan pelaaja kääntyilee ampumaan laumaa vähän väliä. Esittelijän mukaan syy tähän oli havainnollistaa muutamaa pelin ominaisuutta. Ensinnäkin ampuminen eri aseilla mahdollisti pelin monipuolisen asearsenaalin näyttöä ja sen käyttöä eri tavoin. Toinen syistä oli näyttää, että vaikka päälle rynnivä zombilauma vaikuttaa vain epämääräisellä kasalle raivoavia olijoita, The Horde muodostuu tietystä kiinteästä määrästä Freakers-yksilöitä, jolloin niiden vähentäminen jokaisessa mahdollisessa tilanteessa helpottaa kokonaisuuden hallintaa pitkällä tähtäimellä. Mitä enemmän voit taistella hyökkääjiä vastaan, sitä paremmat mahdollisuudet on ryöstellä parempia tavaroita, löytää uusia reittejä ja kokeilla uusia ympäristöön sijoitettavia ansoja.

Tämä on mainos:

Freakers-olioita on pelissä useita erilaisia. Pieni klonkkumainen Freaker tykkää hypätä selkään kiinni huutaen jotain kovin Sormusten Herramaista. Mukana on myös aikuismaisia juoksijoita, jotka jättävät helposti lauman tutkiakseen taloja ja muita suojia, joita pelaaja käyttää piilopaikkoinaan. Näissä tapauksissa pelaajalla on hyvä mahdollisuus kokeilla pelin lopetusliikkeitä, joista hyvänä ja raakana esimerkkinä toimi demossa nähty pyörösahan käyttö. Mutta kun lauma murtautuu sisään piilopaikkaan, kuten aina lopulta käy, uusi dynaaminen takaa-ajokohtaus käynnistyy ja silloin on parempi olla nopea ja käyttää mielikuvitusta päästäkseen pakoon.

Näyttäisi sille, että Days Gonen maisemalliset elementit ovat enemmänkin ympäristöllisiä apuja kuin vaaroja pelaajalle ja vaikuttaa että Bend Studio on suunnitellut ison määrän näitä hauskoja mahdollisuuksia pelaajan tutkittavaksi ja kokeiltavaksi. Nähtäväksi jää, jatkavatko he innovointia niin, ettei dynaamisista esteistä tule ylikäytettyjä punaisia räjähtäviä tynnyreitä liian pian. Kuitenkin idea etsiä näitä mekanismeja laumalta pakoon juostessasi, lisää jännitystä sekä uuden, mielenkiintoisen kerroksen hektiseen eloonjäämisseikkailuun.

Toivottavasti sama pätee myös pelin lukuisiin päivitettäviin aseisiin ja niihin moniin itsetehtyihin esineisiin, joita voi hyödyntää taisteluissa. Hyvänä esimerkkinä toimii öljyfiltteri pistoolin äänenvaimentimena, satunnaiset molotovin koktailit tai improvisoitu pommi-isku, joka nähtiin demossa. Tavaroiden ja aseiden värkkäily on tärkeää, joten luonnollisesti tähän tarvittavat tavarat ovat kohtuullisen harvinaisia.

Freakersien ja muiden vielä pimennossa pidettyjen ököjen lisäksi pelin kehittäjät mainitsivat useaan otteeseen pelimaailman ihmisten olevan ehkä se kuolettavin uhka, heidän etsiessään resursseja ja taistellakseen selviytymisestään pelaajan tavoin. Tämän takia peli näyttääkin lupaavalta sekoitukselta The Last of Us ja Day Z -pelejä sekä Sons of Anarchy -televisiosarjaa. Kyllä vain, pelaajan moottoripyörä on iso pääelementti pelissä. Sen avulla ei ainoastaan liikuta ympäriinsä, mutta se toimii myös tärkeänä varastona keräämillesi tavaroille. Pelin lähestymistapaa tulkiten voisi päätellä, että myös moottoripyörän pitää "selvitä hengissä" tarjoamalla sille bensaa ja huoltoa aika-ajoin mutta tästä ominaisuudesta kerrotaan myöhemmin lisää.

Tämä on mainos:

Mitä itse tarinaan tulee, pelissä pelataan Deacon St. John -nimisellä palkkionmetsästäjällä, joka tässä tietyssä tehtävässä etsi etsintäkuulutettua tappajaa nimeltä Two Dog. Viruksen leviämisestä ei ole annettu tarkkaa tietoa muutamia vihjeitä motoristin historiasta lukuun ottamatta. Konsepti kuitenkin näyttää erittäin tuoreelle ja ennen kaikkea avoin maailma mahdollistaa kauniin ja potentiaalisesti todella monipuolisen ympäristön puineen, vuorineen ja niittyineen.

Paljon on vielä opittavaa maailman ja tehtävien rakenteesta, interaktiivisuudesta, moottoripyörän mahdollisuuksista, mahdollisista nettiominaisuuksista ja hahmojen kehitysjärjestelmästä. Mutta jo Days Gonen toimiva laumateknologia ja studion tapa mahdollistaa pelin ympäristön hyödyntäminen ovat varsin lupaavat perustat uudelle tulokkaalle paljon käytetyssä tyylilajissa.

Days GoneDays Gone
HQ
HQ
HQ
Days GoneDays GoneDays GoneDays Gone

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä