Suomi
Gamereactor
ennakot
Nioh

Nioh Beta Demo -tunnelmia

Kun Ninja Gaiden Dark Soulsin tapasi.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

2010-luvulle asti stereotyyppinen vaikea peli oli Ninja Gaiden. Sarja kuitenkin menetti hiljalleen puhtinsa vuonna 2008 julkaistun Ninja Gaiden II:n jälkeen. Lopullisesti vanhan ruhtinaan syöksi valtaistuimelta From Softwaren Dark Souls vuonna 2011. Nykyään Souls-pelit ovat saavuttaneet asemansa jonkinlaisena tosipelaajan mittarina.

Uudemman polven Ninja Gaiden -pelit tehnyt Team Ninja on päättänyt lunastaa takaisin asemansa kovimmista kovimpien videopelaajien mielissä. Firman vastaveto on nimeltään Nioh, joka julkaistaan yksinoikeudella PS4:lle ilmeisesti vuoden 2016 aikana. Peli ottaa Ninja Gaidenin luoman pohjan, laittaa soppaan aimo annoksen Souls-pelien elementtejä ja kuorruttaa kaiken japanilaisella samuraimystiikalla.

Team Ninja on ilmeisen tosissaan projektinsa kanssa: huhtikuussa julkaistu alfa-versio keräsi paljon kritiikkiä, johon vastattuaan yhtiö julkaisi elokuussa parannellun beta-version. Tällaiset ihan oikeat yleisön palautetta janoavat alfa- ja betatestit ovat nykyään hyvin harvinaisia. Nyt nähdyn Nioh Beta Demon perusteella tulossa saattaa olla jotain todella timanttista, mikäli vain kaikki palaset loksahtavat kohdalleen.

Niohin tarina innoittuu oikeasta historiallisesta henkilöstä nimeltä William Adams. Mies oli ensimmäinen länsimaalainen, joka saavutti Japanin saaret vuonna 1600. Täsmälleen samaan historialliseen aikajaksoon sijoittuu myös James Clavellin romaani Shogun, johon perustuvan TV-sarjan arvioin aikoinaan Gamereactorille. Team Ninjan Nioh ottaa tietenkin roimasti vapauksia antamatta tosiasioiden pilata sen enempää hyvää tarinaa kuin koukuttavaa pelattavuuttakaan. Jo pelkästään toistuvan kuolemisen ja uudelleen heräämisen selittäminen tulee olemaan kiintoisaa tarinallisesti: Souls-peleissä kun ollaan joko epäkuollut tai jonkinlaisessa unitilassa.

Tämä on mainos:
NiohNiohNioh

Päätarinan ohella Nioh todellakin ottaa samuraimystiikan haltuun antaumuksellisesti. Esineiden kuvaukset vilisevät japanilaisia nimiä, haarniskat ja aseet ovat juuri sellaisia kuin sopii odottaa maisemien kruunatessa kokonaisuuden. Aihepiiriin ennakolta perehtyneet ovat varmasti innoissaan, ja saavat kokonaisuudesta keskivertopelaajaa enemmän irti. Ennakkotietoja ei kuitenkaan vaadita, koska kaikki tarpeellinen selitetään länsimaalaiselle katsojalle soveltuvalla tavalla. Tällainen asiakaskunnan huomiointi on varsin harvinaista japanilaisissa peleissä.

Souls-pelien veteraani noteeraa ensimmäiseksi sen, että Niohissa on sekä selkeä opastusosio että ruudun ylälaidassa minimappi suunnistusta helpottamassa. Vihollisten valvetilan huomaa kiinnostavasti siten, että pahisten muuttuessa aggressiivisiksi kartan reunat vaihtuvat punaiseksi. Valikoiden selaaminen ei pysäytä peliä, joten runsaiden vaihtoehtojen plaraaminen on syytä tehdä rauhallisella hetkellä. Souls-pelien malliin vaikeustasoja on se tasan yksi ja ainoa, mutta pelin sisäisten keinojen avulla oloaan voi helpottaa huomattavasti.

Avoimen maailman sijaan Nioh jakautuu erilaisiin tehtäviin, joiden avulla edistetään joko pääjuonta tai paneudutaan johonkin sivupolkuun. Kokonaan yhtenäinen maailma Dark Soulsin malliin olisi ehkä ollut vaikuttavampi, mutta toisaalta selkeästi osiin jaettu kokonaisuus on ehkä helpommin halittavissa.

Tämä on mainos:

Alfaversioon verrattuna taistelut ovat hitaampia ja taktisempia. Pelaajalla on tällä kertaa jopa aikaa katsella ja sopeutua pahisten liikkeisiin. Energiamittarin alla juokseva stamina määrittää edelleen kuinka pitkän iskusarjan voi toteuttaa ennen pakollista taukoa. Mittarin loppuminen käynnistää nytkin yleensä välittömään kuolemaan johtavan huohotusanimaation, mutta tätä tapahtuu enää harvoin.

Souls-veteraaneille outo asia ovat valmiusasennot, joita on kolme. Korkea yodan-asento kuluttaa runsaasti staminaa, ja iskut ovat vastaavasti voimakkaampia ja hitaampia. Puolivälin chudan-asento toimii parhaiten perinteistä katanaa käytettäessä. Matala gedan-asento puolestaan on hyvin nopea, mutta tekee vain vähän vahinkoa. Näin ollen valittava valmiusasento riippuu käytettävästä aseesta. Korkeasta valmiudesta kannattaa suosia raskaita keihäitä tai kirveitä, puoliväliä yhtä miekkaa heiluteltaessa, ja matalasta asennosta tuplakatanalla on hyvä tehdä nopeita viiltoyhdistelmiä.

Ohjaus toimii hyvin, ja monipuolisen taistelun oppimisessa menee tovi jos toinenkin. Hyökkäysyhdistelmiä voi jopa muokata mieleisikseen, mikä on toimiessaan erittäin hyvä ajatus. Taisteluissa on silti syytä käyttää samoja perustekniikoita, kuin mitä oli pakko oppia Souls-peleissäkin. Pakoon juokseminen, kaukaa jousella ampuminen, ylhäältä vihun niskaan tiputtautuminen, hyökkäyksen jälkeisen avoimen paikan kyttääminen, selän taakse väistäminen, kaverin avuksi omaan peliin kutsuminen ja niin edelleen. Rinta kaarella taisteluun menevä wannabe-samurai palautetaan nopeasti ja armotta edelliselle tallennuspisteelle. Siinä sivussa kaikki viholliset ilmestyvät takaisin entisille paikoilleen.

Souls-pelien malliin eteneminen palkitaan valuutalla, jolla sitten ostetaan tavaraa ja nostetaan Williamin kokemustasoa. Sielujen sijaan nyt valuuttana käytetään amarita-nimistä ainetta. Hahmonkehitys tapahtuu nostamalla Williamin erilaisia ominaisuuksia, kuten voimaa ja kestävyyttä. Jäi kuitenkin hieman hämäräksi, millä logiikalla eri ominaisuudet kasvavat. Näin ollen huomasin laittavani pisteitä aina siihen kohtaan, jonka huomasin kohottavan käyttämälläni katanalla tehtävää vahinkoa.

Matkan varrella mukaan tarttuu suuri määrä roinaa, joita voi sitten päivitellä, myydä ja jopa yhdistellä halutun vaikutuksen aikaansaamiseksi. Järjestelmä on mielenkiintoinen, ja sen parissa tulee varmasti vietettyä paljon aikaa. Ylimääräisiä käyttötavaroita, kuten nuolia ja parannusvälineitä, ei voi kuljettaa mukana rajattomasti. Ylimääräiset kamat kuitenkin menevät automaattisesti tallennuspisteellä olevaan varastoon, josta ne päivittyvät käyttöön vierailun tai kuoleman yhteydessä. Jostain kummallisesta syystä parannustavaroita ei voinut ostaa mistään. Toivottavasti tämä puute korjataan lopulliseen versioon. Salaa kuitenkin toivon, että Team Ninja hylkää parannustavaroiden käytön kokonaan, ja kopioi sellaisenaan Dark Souls -pelien Estus-juomamekaniikan.

Jo pelkän betan perusteella Nioh vaikuttaa hiotulta, monipuoliselta, haastavalta ja tarinaltaan kiinnostavalta. Team Ninja aikoo tosissaan lunastaa paikkansa takaisin haastavien toimintaroolipelien valtiaana. Yhtiöllä on tähän myös mahdollisuus, mikäli Nioh saavuttaa kunnianhimoiset tavoitteensa.

HQ
HQ
HQ
Nioh
NiohNioh

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Nioh tulossa Xbox Onelle?

Nioh tulossa Xbox Onelle?

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Sony ja Team Ninja julkistivat Nioh 2 -pelin kesäkuun E3-messuilla. Näyttää kuitenkin siltä, ettei julkaisu ole vielä lähimaillakaan. Odotellessa Koei Tecmo saattaa...

0
Nioh myynyt yli kaksi miljoonaa kappaletta

Nioh myynyt yli kaksi miljoonaa kappaletta

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Team Ninjan Souls-like-samuraipeli Nioh on osoittautunut mukavaksi menestykseksi. Tekijät yhdistivät Ninja Gaidenia Dark Soulsiin tyylillä, joka on tuonut kassaan tuottoa...



Ladataan seuraavaa sisältöä