Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Dutch
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
ennakko

Final Fantasy XV

On aika valmistautua seikkailuun, jota on tehty vuosikymmenen ajan.

Hajime Tabatan johtamalle tiimille Final Fantasy XV:n kehityskaari on ollut pitkä ja vaativa. Tätä kirjoitettaessa julkaisuun on enää vajaa kuukausi. Ennakko keskittyy jaksoon, jota pääsimme pelaamaan Lontoon esittelytilaisuudessa.

Noctis, Prompto, Ignis ja Gladiolus ovat matkalla häihin, kun jotain odottamatonta tapahtuu. Dialogi on hieman erikoista, mutta henkilöt ovat silti mukavan oloisia persoonia. Tämä huolimatta siitä, että aluksi kaikki vaikuttavat enemmän tai vähemmän stereotyyppisiltä ja ohuilta. Muutaman tunnin pelaamisen jälkeen hahmojen omat henkilöhistoriat ja toiminnalliset vaikuttimet tuntuvat kiinnostavilta. Tarinan varsinainen kerronta lähtee onneksi niin sanotusti lentoon hieman leväperäisen aloituksen jälkeen. Marraskuun lopussa on kiinnostavaa nähdä, mihin suuntaan matka kehittyy.

Final Fantasy XV:n maailma vaikuttaa melkoisen suurelta: kartta on sanalla sanoen valtava ja väärällään tekemistä. Yhdellä asemalla vieraillessa saamme ohjeen jututtaa ravintoloitsijaa, koska hän kuulemma näyttää meille paikkoja. Siinä sivussa saadaan ohjeet päästää lähellä oleva iso hirviö päiviltä. Osa tehtävistä noudattaa tuttua ja tylsää massiivimoninpelien kaavaa: mene tuonne, tapa monsteri, palaa takaisin ja kerää palkkiosi. Hirviötehtäviä voi verrata Witcher 3:n vastaaviin, joskin Final Fantasy XV:n toimeksiannot ovat huomattavasti yksinkertaisempia. Pelaajan ei tarvitse kuin juosta määrätylle alueelle, jolloin tehtävä käynnistyy.

Lontoossa pelatut tehtävät ottivat meiltä muutaman tunnin aikaa. Yhdessä niistä seurasimme autolla mystistä miestä paikkaan, jonka kaikesta päätellen piti olla autio ja hylätty. Jalkaisin aluetta lähestyessä valtaisan kokoinen pahisolio ilmaantui, ja eeppinen taisteluhan siitä seurasi.

Ympäristöjen vaihtelu on suorastaan mahtavaa ainakin niiden alueiden osalta, joita pääsimme kokeilemaan. Mukana oli kaikkea avoimesta aavikosta kostean sademetsän kautta aurinkoiseen rantamaisemaan asti, unohtamatta turistijoukkoa ja Noctisille soveltuvia kalastuspaikkoja. Vuorokaudenajat vaihtelevat pelin kuluessa, ja yöllä voi kohdata joitakin vaarallisia hirviöitä. Yhdessä vaiheessa tutkimme pimeää metsää kohdaten äkkiä olion, jonka taso oli 30 pykälää omaamme korkeampi. Oli siis pakko ottaa jalat alle ja juosta.

Final Fantasy XV
Tämä on mainos:
Final Fantasy XVFinal Fantasy XV
Final Fantasy XV
Final Fantasy XV
Final Fantasy XV
Final Fantasy XV
Tämä on mainos:
Final Fantasy XV
Final Fantasy XV
Final Fantasy XV
Final Fantasy XV
Tämä on mainos: