Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
ennakko

Prey

Metroidvaniaa ja selviytymistä

Arkane Studios on viime vuosina keskittynyt tarinavetoisiin ensimmäisen persoonan peleihin. Panostus on kannattanut, kuten voidaan todeta kummastakin Dishonored-pelistä. Gamereactor pääsi katsomaan, mitä studiolla on tarjota tulevassa Prey'ssa.

Esittelyn aluksi päähenkilö Morgan Yu löysi itsensä tunneliverkostosta Talos 1 -nimisen avaruusaseman uumenista. Pätkän tarkoituksena oli osoittaa, että päämäärään on useampi kuin yksi reitti. Peli on alfavaiheessa, mutta näyttää jo nyt upealta. Uskomatonta kyllä tunnelit riittivät osoittamaan tämän. Kuunvalo heijastui halkeamista, ja pienet kappaleet leijuivat matalassa painovoimassa. Luotu tunnelma on käsin kosketeltava.

Kummalliset oliot nimeltä typhonit pyörivät avaruusaseman sisä- ja ulkopuolella. Vastaan tulleet cystoidit ovat pieniä pirulaisia, jotka reagoivat ääneen ja räjähtävät osuessaan kohteeseen. Moinen on suuri ongelma, jos pelaaja leijuu alhaisessa painovoimassa voimatta kiertää olioita. Näin ollen on kokeiltava jotain muuta, ja juuri siihen Arkane Studios haluaa rohkaista.

Esittelyssä Morgan Yu otti lähellä leijuvan tuolin ja heitti sen tunnelin vasemmalle puolelle. Cystoidit muuttivat leijuntarataansa kiinnittyen tuoliin ja possahtaen komeasti. Avaruuspuvun hiljaisia rakettimoottoreita käyttäen kaasuteltiin seuraavaan huoneeseen, jossa ei ollutkaan irtoesineitä apuna. Tunnelin reunalla kulkevaa putkea ammuttaessa pistooli jumittui: aseet hajoavat ajan kuluessa. Huollon puutteessa aseet alkavat ensin jumittua, ja lopulta ne hajoavat kokonaan. Ammuksia ei ole pelissä liiaksi tarjolla, joten tuliaseisiin turvautumista on pidettävä viimeisenä vaihtoehtona. Dishonorediin verrattuna Arkane Studios luonnehtiikin Prey'ta selviytymisen roolipelisimulaatioksi.

Aseiden kärsimisen ohella vaikutuksensa on silläkin, miten paljon vahinkoa itse ottaa pelaamisen aikana. Jalan katkaiseminen lyhentää energiamittaria, ja saa Morganin nilkuttamaan. Suurin osa vammoista on parannettavissa ainoastaan erityisissä lasareteissa. Joitakin lääkintätarvikkeita pystyy onneksi valmistamaan laitteessa nimeltä fabricator. Kyse on 3D-tulostimesta, joka valmistaa tietyistä lähtöaineksista haluttuja tavaroita, kuten aseita ja käytettäviä esineitä. Tarvittavat raaka-aineet kerätään yleensä recycler charge -aseella, joka muistuttaa kranaattia. Tämän tavaran heittäminen roinan keskelle saa aikaan minikokoisen mustan aukon, johon raaka-aineet (ja viholliset) imeytyvät. Pahikset saattavat tosin selviytyä moisesta, joten kyse ei ole helposta konstista hankkiutua vastustajista eroon.

Prey
Tämä on mainos:
Prey
Tämä on mainos: