Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
ennakko

Nioh

Dark Soulsin suuri fani Stefan otti tuntumaa PS4:n oikeuspeli Niohiin. Haastetaso säikäytti.

  • Teksti: Stefan Briesenick (Käännös: Markus Hirsilä)

Niohin tarina sijoittuu 1600-luvun alun Japaniin. Päähenkilö William on ensimmäinen länsimaalainen samurai, ja hän vastustaa maata riivaavia demoneja. Kerronta innoittuu oikeista historiallisista henkilöistä ja paikoista rakentaen myös menneiden tapahtumien päälle. Lyhyen testauksen perusteella on mahdotonta kuitenkaan vielä sanoa, miten hyvin tarina onnistuu pitämään pelaajan mielenkiintoa yllä. Painopiste on selvästikin pelikokemuksessa ja ennen kaikkea taistelujärjestelmässä. Nioh on määrä julkaista helmikuun 9. päivä 2017.

Tarinan tyyliin myös demonien suunnittelu nojaa paikallisiin satuihin ja traditioihin. Yliluonnolliset pahikset ovat nimeltään yokai-olioita, eikä heidän mahdilleen tavallinen kuolevainen mahda mitään. Tätä Nioh alleviivaa korkealla vaikeustasolla. Testaushetken ympäristö ei silti varmastikaan vastannut kotona koettavan pelin vaikeustasoa.

Pelattavuus muistuttaa tuntumaltaan hyvin paljon Dark Soulsia. Erillisillä ninjan kyvyillä avautuu käyttöön hahmokohtaisia kykyjä. William käyttää keinovalikoimaansa pahisten hyökkäysten keskeyttämiseen joko tönäisyllä tai potkulla, mikä antaa mahdollisuuden paeta tuhovoimaisen iskun tieltä. Aseita voi päivittää niin elementeillä kuin taiallakin, mikä tietysti tekee niistä voimakkaampia. Pelin sisäisellä valuutalla nostetaan hahmon tasoa ja yksilöidään varusteita. Tämä tapahtuu erillisellä rukousalttarilla, ja samalla kaikki voitetut viholliset syntyvät uudelleen entisille paikoille.

Tähän vertailu Dark Soulsiin loppuukin, sillä Niohilla on paljon omaakin annettavaa. Merkittävin ero ovat erilaiset valmiusasennot, jotka vaikuttavat iskujen voimaan ja nopeuteen riippumatta siitä, mitä asetta kullakin hetkellä käyttää. Aseiden vaihtaminen ei onnistu aivan lennosta, joten on erittäin älykästä ottaa ensin hieman etäisyyttä vastustajaan ennen vaihtoa.

Niohin taistelujen logiikka muistutti aluksi Dark Soulsia, mutta Team Ninja tuo mukaan oman säväyksensä taistelujen tempoon. Hyökätessään iskusarjalla Williamin kestomittari eli stamina lyhenee. Sisäinen energia ei kuitenkaan ole menetetty: se on vain tullut esiin. Taiston tiimellyksessä voi oikealla hetkellä kerätä sisäisen voiman takaisin, jolloin stamina-mittari on jälleen entisellään. Kikan hyödyntäminen vaatii täyden keskittymisen, sillä onnistuneen iskun ja vihollisen reaktion välinen aika on pieni. Onnistuessaan pelaamisesta tulee kuolettavaa tanssia pahiksen ympärillä. Epäonnistuessaan saa vastaavasti varautua muunkin kuin kestomittarin lyhentymiseen.

NiohNioh
Tämä on mainos:
NiohNioh
NiohNioh
Tämä on mainos: