Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
ennakko

Sniper Elite 4

Testiin pääsi yksinpeli, moninpeli ja survival kuukausi ennen julkaisua.

  • Teksti: Sam Bishop (Käännös: Markus Hirsilä)

Gamereactor pääsi kokeilemaan Rebellionin neljättä tarkka-ammuntaa heidän toimistollaan Oxfordissa. Seuranneen päivän aikana testaukseen pääsi yksinpeli, moninpeli ja erityinen aalloittain etenevä survival-pelimuoto.

Testattu yksinpelin osuus tapahtuu tarinan alkupuolella. Tehtävänä on eliminoida korkea-arvoisia natseja Italiassa, jonka jälkeen täytyy päästää päiviltä vieläkin korkea-arvoisempi natsiupseeri hänen yrittäessään paeta tulen alta. Koko tarina keskittyy Karl Fairburnen edesottamuksiin hänen tehdessään yhteistyötä Italian vastarintaliikkeen kanssa. Yksinpeli on Sniper Elite 4:n ydinosuus: pelaaja on yksinäinen tarkka-ampuja kylvämässä taktista tuhoa vihollisen joukkoihin.

Odotetusti tehtävää voi lähestyä monella eri tavalla, ja jokainen niistä asettaa omat haasteensa. Ääni on tietenkin se ilmeisin huomioitava asia: laukauksen ääni on syytä peittää esimerkiksi yli kiitävän lentokoneen meluun, tai muuten vartijat pääsevät nopeasti jäljille. Tekoälyä on parannettu dramaattisesti: nyt vartijat voivat huomata kaverinsa kadonneen, ja aloittavat etsinnät välittömästi. Jälleen yksi mielessä pidettävä asia tehtävää suorittaessaan.

Läpivalaisun lailla nähtävät tarkat osumat tekevät tuhoaan entiseen malliin. Uutuutena samanlaista nähdään myös sirpaleiden iskemissä ja lyömäaseilla tehdyissä osumissa. Käytössä olevien apuvälineiden kirjo on monipuolistunut entisestä, mikä tuo lisää vaihtoehtoja salamurhaamiskeikoille. Liikeanimointia on parannettu, mikä takaa erittäin tyydyttävän tuntuiset osumat kohteisiin.

Teknisesti Sniper Elite 4 on odotetusti kaunein sarjan peli. Testissä tutkittu saari oli väärällään yksityiskohtia, mutta myös visuaalinen tyyli on vaikuttava. Rebellion on selvästi nähnyt vaivaa luodakseen välimerellisen tunnelman niin sään, valaistuksen kuin arkkitehtuurinkin suhteen. Edellisen osan aavikkomaisemiin verrattuna ero on merkittävä.

Selkein muutos pelialueissa on niiden koko. Tämä tietysti mahdollistaa entistä paremmin erilaiset lähestymistavat ja kauempaa suoritettavat tarkat laukaukset. Kyseessä on oikea tarkka-ampujan leikkikenttä, joka palkitsee huolelliset pelaajat paremmin kuin koskaan ennen. Maastossa on esimerkiksi paljon erilaisia torneja ja kukkuloita, joilta saa hyvän näkymän koko alla olevaan alueeseen. Aseiden mallinnukseen ja tuntumaan on niin ikään panostettu, mikä varmasti miellyttää aikakauteen ja lajityyppiin perehtyneitä. Tuttuun malliin kovemmilla vaikeustasoilla täytyy huomioida fysiikka jokaisessa laukauksessa: putoama, tuulen voimakkuus ja suunta, luodin kulma, kohteen liike ja niin edelleen.

Pelattu kenttä ei ollut kovinkaan pitkä, mutta eipä se helppokaan ollut. Ammuksia ei ollut tuhlattavaksi asti, joten nopea räiskintä ei ollut vaihtoehto. Asiaa ei auta sekään, että yleensä pistoolien ja automaattiaseiden rekyyli on kauhea, ja niiden tarkkuus on todella kehno. Mikäli nähty oli edustava otos kokonaisuudesta, tietää se hitaan ja harkitsevan tyylin pelaajille ilon päiviä Sniper Elite 4:n parissa. Pääasiallisen toimeksiannon lisäksi kenttiin on ripoteltu myös erilaisia sivutehtäviä.

Sniper Elite 4
Tämä on mainos:
Sniper Elite 4Sniper Elite 4Sniper Elite 4
Sniper Elite 4
Sniper Elite 4Sniper Elite 4Sniper Elite 4
Sniper Elite 4
Sniper Elite 4
Tämä on mainos: