Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
ennakko

Ghost Recon: Wildlands

Ubisoftin tiimiräiskinnässä on hurjasti potentiaalia ainakin kavereiden kanssa pelaaville.

  • Teksti: Katrine Baumgardt (Käännös: Markus Hirsilä)

Uuden Ghost Reconin julkaisuun on vielä yli kuukausi aikaa, mutta Gamereactor pääsi jo ennakkoon ottamaan tuntumaan peliin Pariisissa Ubisoftin kutsumana. Dóri ja Katrine ottivat selvää, miltä tulevaisuuden yhteistyöpyssyttely näyttää.

Ghost Recon on sarjana kokenut paljon olemassaolonsa aikana. Se on ollut verkkoräiske, free-to-play, käsikonsolipeli ja vaikka mitä. Silti Ghost Recon: Wildlandsin on määrä olla jotain uutta sarjassa: vuorossa on nyt yhdessä kavereiden kanssa pelattava avoimen maailman yhteistyöräiskintä. Yksi asia on silti säilynyt samana kautta koko sarjan historian: pyrkimys suunnitelmalliseen toimintaan.

Wildlandsin tarinassa vastaan asettuu huumekartelli nimeltä Santa Blanca, mutta heilläpä on muitakin tavoitteita silkan kuivan käteisen keräämisen lisäksi. Boliviaan sijoittuvassa tarinassa huumepomo El Sueño haluaa alistaa koko maan omiin bisneksiinsä. Tässä utopiassa poliisi ummistaisi silmänsä, ja maan hallitus olisi tiukasti kartellin ohjauksessa. Kun näin sitten tapahtui, joutuivat maan siviilit pahaan paikkaan eläen jatkuvassa pelossa. On siis aika Ghost-tiimin vapauttaa maa näiden pahisten vallasta.

Huolimatta taustametelistä ja paikalla olleista muista ihmisistä pelistä kävi ilmi heti alkutahdeissa se, että pyrkimys uskottavan immersion luomiseen on kova. Eteläamerikkalainen maisema kylineen ja maisemineen tuntui elävältä asukkaiden tehdessä päivittäisiä askareitaan. Asukkaiden pelon saattoi melkein haistaa heti, kun Santa Blancan jäseniä ilmaantui näköpiiriin. Välivideoissa pääsi sitten näkemään, miten pahaa porukkaa he ovatkaan. Toisin sanoen ainakin pelaajille tarjotaan selvä motivaatio kartellin pieksämiseen.

Tunnelma on ajoittain niin vahva, että Boliviaa voisi melkein kutsua yhdeksi pelin päähenkilöistä. Kartta on kuulemma isoin, mitä Ubisoft on koskaan tehnyt. Mukana pitäisi olla 26 pomotaistoa, 21 erilaista aluetta ja 11 erilaista ekosysteemiä. Silmäkarkin ohella ympäristö tietenkin vaikuttaa keskeisesti siihen, millä tavalla kutakin tehtävää lähestyy. Esimerkiksi umpeen kasvaneella suolla on mietittävä kokonaan toinen hyökkäystapa verrattuna avoimeen aavikkomaisemaan.

Ympäristön asettamien rajoitusten vaatimia erilaisia lähestymistapoja ei valitettavasti ollut mahdollista testata kattavasti. Ennakkotestissä pääsi käsiksi ainoastaan kahteen erilaiseen alueeseen, jotka olivat Itacua ja Montuyok. Kumpikin paikka näytti hyvin samanlaiselta: pölyiseltä, kiviseltä ja hiekkaiselta. Olisi ollut hienoa nähdä niitä suomaisemia, kiipeillä vuorilla tai tutustua kyliin. Vaihtelua on kuitenkin tarjolla lopullisessa pelissä, mikäli Ubisoftin aiemmin julkaisemaa materiaalia on uskominen.

Ghost Recon: Wildlands
Ghost Recon: Wildlands
Ghost Recon: Wildlands
Tämä on mainos:
Ghost Recon: Wildlands
Tämä on mainos: