Suomi
Gamereactor
ennakot
Ghost Recon: Wildlands

Ghost Recon: Wildlands

Ubisoftin tiimiräiskinnässä on hurjasti potentiaalia ainakin kavereiden kanssa pelaaville.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Uuden Ghost Reconin julkaisuun on vielä yli kuukausi aikaa, mutta Gamereactor pääsi jo ennakkoon ottamaan tuntumaan peliin Pariisissa Ubisoftin kutsumana. Dóri ja Katrine ottivat selvää, miltä tulevaisuuden yhteistyöpyssyttely näyttää.

Ghost Recon on sarjana kokenut paljon olemassaolonsa aikana. Se on ollut verkkoräiske, free-to-play, käsikonsolipeli ja vaikka mitä. Silti Ghost Recon: Wildlandsin on määrä olla jotain uutta sarjassa: vuorossa on nyt yhdessä kavereiden kanssa pelattava avoimen maailman yhteistyöräiskintä. Yksi asia on silti säilynyt samana kautta koko sarjan historian: pyrkimys suunnitelmalliseen toimintaan.

Wildlandsin tarinassa vastaan asettuu huumekartelli nimeltä Santa Blanca, mutta heilläpä on muitakin tavoitteita silkan kuivan käteisen keräämisen lisäksi. Boliviaan sijoittuvassa tarinassa huumepomo El Sueño haluaa alistaa koko maan omiin bisneksiinsä. Tässä utopiassa poliisi ummistaisi silmänsä, ja maan hallitus olisi tiukasti kartellin ohjauksessa. Kun näin sitten tapahtui, joutuivat maan siviilit pahaan paikkaan eläen jatkuvassa pelossa. On siis aika Ghost-tiimin vapauttaa maa näiden pahisten vallasta.

Huolimatta taustametelistä ja paikalla olleista muista ihmisistä pelistä kävi ilmi heti alkutahdeissa se, että pyrkimys uskottavan immersion luomiseen on kova. Eteläamerikkalainen maisema kylineen ja maisemineen tuntui elävältä asukkaiden tehdessä päivittäisiä askareitaan. Asukkaiden pelon saattoi melkein haistaa heti, kun Santa Blancan jäseniä ilmaantui näköpiiriin. Välivideoissa pääsi sitten näkemään, miten pahaa porukkaa he ovatkaan. Toisin sanoen ainakin pelaajille tarjotaan selvä motivaatio kartellin pieksämiseen.

Tämä on mainos:

Tunnelma on ajoittain niin vahva, että Boliviaa voisi melkein kutsua yhdeksi pelin päähenkilöistä. Kartta on kuulemma isoin, mitä Ubisoft on koskaan tehnyt. Mukana pitäisi olla 26 pomotaistoa, 21 erilaista aluetta ja 11 erilaista ekosysteemiä. Silmäkarkin ohella ympäristö tietenkin vaikuttaa keskeisesti siihen, millä tavalla kutakin tehtävää lähestyy. Esimerkiksi umpeen kasvaneella suolla on mietittävä kokonaan toinen hyökkäystapa verrattuna avoimeen aavikkomaisemaan.

Ympäristön asettamien rajoitusten vaatimia erilaisia lähestymistapoja ei valitettavasti ollut mahdollista testata kattavasti. Ennakkotestissä pääsi käsiksi ainoastaan kahteen erilaiseen alueeseen, jotka olivat Itacua ja Montuyok. Kumpikin paikka näytti hyvin samanlaiselta: pölyiseltä, kiviseltä ja hiekkaiselta. Olisi ollut hienoa nähdä niitä suomaisemia, kiipeillä vuorilla tai tutustua kyliin. Vaihtelua on kuitenkin tarjolla lopullisessa pelissä, mikäli Ubisoftin aiemmin julkaisemaa materiaalia on uskominen.

Ghost Recon: Wildlands

Nykyisin monien avoimen maailman pelien ongelmana on se, ettei isolla kartalla ole riittävästi tekemistä. Tämä huoli koskee tietenkin myös Ghost Recon: Wildlandsia. Testisessio ei täysin hälventänyt huolia, mutta ainakin lämmitti hieman mieltä. Maisemien monipuolisuuden ja todentuntuisuuden ansiosta ainakin luulisi olevan nautinto samoilla lääniä nurkkia tutkien ja sivutehtäviä tehden. Testatuissa sivupoluissa autettiin paikallisia kapinallisia vastustamaan kartellia esimerkiksi radioyhteyksiä häiritsemällä, tietoa hankkimalla ja välineitä keräämällä. Lyhyen testauksen perusteella ei ole vielä mahdollista sanoa, pystyvätkö sivutehtävät pitämään mielenkiinnon yllä riittävän pitkään.

Tämä on mainos:

Markkinointimateriaalin mukaan uuden Ghost Reconin avainsana on vapaus. Ainakin testin perusteella niin vaikuttaisi todellakin olevan. Esimerkiksi aseita voi muokata oman pelityylin lisäksi myös kulloiseenkin tehtävään sopivaksi olosuhteiden mukaan. Myös oma hahmo luodaan alusta asti itse, ja häntä myös muokataan matkan varrella kehityspuun avulla haluttuun suuntaan. Kentältä poimittua roinaa myymällä saa avatuksi uusia kykyjä käyttöönsä.

Pelaajat voivat kuulemma valita senkin, miten tarina edistyy. Suoritettavan tehtävän saa valita itse samoin kuin suoritustavankin. Toisin sanoen tehtävän vaatimia tavoitteita pääsee tekemään haluamassaan järjestyksessä. Suurin vapauden tunne tuli kuitenkin kokeiltaessa peliä yhdessä muiden ihmispelaajien kanssa.

Ghost Recon: Wildlands toimii hyvin yksinpelinä, jolloin rinnalla on kolme tekoälyn ohjastamaa tiimikaveria. Heidän ohjastamisensa täysin halutulla tavalla oli silti ajoittain hieman hankalaa. Tämä johti välillä varsin sekasortoisiin taisteluihin. Ehkä kyse oli vain harjoituksen puutteesta, sillä pelin valikoista tekoälykaverien käskyttäminen on varsin helppoa ja sujuvaa. Heti alkutahdeista asti oli kuitenkin selvää, että peli on parhaimmillaan kavereiden kanssa pelattuna.

Kommunikointi on tärkeässä asemassa, mikä oli odotettavissakin. Onnistuneelle keikalle lähdettäessä tulee miettiä lukuisia asioita valmiiksi. Mihin vuorokaudenaikaan hyökätään? Millaisessa maastossa tehtävä tapahtuu? Mistä lähdetään hyökkäämään? Kuka ottaa minkäkin vihollisen tähtäimiinsä ja niin edelleen. Pahiksia pystyy onneksi niin sanotusti spottaamaan eli merkitsemään koko tiimin nähtäväksi. Onnistunut yhtäaikainen isomman joukon eliminointi tuottaa suuren tyydytyksen tunteen koko pelaavalle tiimille.

Toivottavasti Ubisoftilla on aikaa liiskata pelissä vielä olevia bugeja ja muita ongelmia. Lyhyen testauksen aikana vastaan sattui kourallinen ongelmia, kuten vaikeuksia liittyä kavereiden peliin ja muita pieniä kummallisuuksia. Tietysti virheettömyys on hyvin vaikea saavuttaa, mutta tällaisessa pelissä jokainen bugi syö immersiota.

Pariisissa nähdyssä pelissä oli huimasti potentiaalia. Suuri avoin maailma kutsuu tutkimaan itseään tuntikausiksi ainakin siinä tapauksessa, että kartalla on riittävästi tekemistä. Tehtävät takaavat harjoitusta niin aivoille, sormille kuin yhteistoiminnallekin. Välivideoilla kerätään motivaatiota terrorisoida pahaa kartellia. Maaliskuun alussa nähdään, tavoittaako Ghost Recon: Wildlands kaiken sen, mihin sillä olisi ainesta.

Ghost Recon: Wildlands
Ghost Recon: Wildlands
Ghost Recon: Wildlands
HQ
HQ
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä